آموزش

قصد قندوز برای احداث ۱۰۰ ساختمان جدید برای مکتب

نوشته هدایت الله

معلمان مکتب های قندوز بتاریخ ۲۷ دلو در مراسم گذاشتن سنگ تهداب یک باب مکتب در شهر قندوز به سخنان مقامات محلی گوش می دهند. [هدایت الله]

معلمان مکتب های قندوز بتاریخ ۲۷ دلو در مراسم گذاشتن سنگ تهداب یک باب مکتب در شهر قندوز به سخنان مقامات محلی گوش می دهند. [هدایت الله]

قندوز -- ولایت قندوز در سال آینده ۱۰۰ ساختمان جدید مکتب را بحیث جایگزینی مکاتب آسیب دیده و یا از بین رفته در چند دهه گذشته خواهد داشت.

نجیب ‌الرحمان ثاقب، رییس معارف ولایت قندوز، گفت که ساختمان های جدید در شهر قندوز و ولسوالی های خان آباد، علی آباد، امام صاحب، چهاردره، دشت ارچی، قلعه زال و مناطق دیگر این ولایت اعمار خواهند شد.

ثاقب به سلام تایمز گفت: «بیشتر این مکاتب ابتدایه و متوسطه در ولسوالی ‌ها است که از سال‌ ها بدین طرف تعمیر ندارند و دانش ‌آموزان مجبور استند تا در فضای باز درس بخوانند.»

ثاقب گفت که ساخت هر مکتب به طور متوسط ۲۰۰ هزار دالر (۱۵ ملیون افغانی) هزینه خواهد داشت و در طول یک سال آنها تکمیل و قابل استفاده خواهند بود. وی افزود که قندوز دارای ۵۰۹ مکتب است که در حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز در آنها درس می خوانند.

دختران دانش آموز بتاریخ ۲۷ دلو در مراسم گذاشتن سنگ تهداب یک باب مکتب در شهر قندوز سرود می خوانند. [هدایت الله]

دختران دانش آموز بتاریخ ۲۷ دلو در مراسم گذاشتن سنگ تهداب یک باب مکتب در شهر قندوز سرود می خوانند. [هدایت الله]

او گفت که هستاد و پنج باب این مکاتب از وجوه بانک جهانی به همکاری برنامه میثاق شهروندی وزارت انکشاف دهات و بقیه ۱۵ باب آن از بودجه حکومت ساخته می شوند.

ثاقب گفت: «با اعمار این تعداد مکاتب، دسترسی بیش از ۳۰ هزار تن دانش آموز به تعلیم فراهم می شود. ما سال تعلیمی جدید را با کار شیوه‌ های مدیریتی، آموزشی و تربیتی خوب آغاز می کنیم و بیشتر از مکاتب شهری را با شبکه انترنتی نیز وصل خواهیم.»

سال تعلیمی در قندوز و دیگر مناطق سردسیر افغانستان بتاریخ ۲ حمل هر سال آغاز می شود.

بهبود فضاهای تعلیمی

خیبر سیفی، رییس پوهنتون قندوز، در مراسم گذاشتن سنگ تهداب یک باب مکتب بتاریخ ۲۷ دلو در محوطه لیسه شیرخان شهر قندوز گفت که کار در بهبود عرصهء تعلیم یک پیام واضح از سوی باشنده گان به جنگ طالبان علیه مردم افغان است.

او به سلام تایمز گفت: «امروز، ولایت قندوز دارد جبران خسارات جنگ‌ های گذشته را می‌ کند و هر روز ما شاهد افتتاح برنامه ‌های بازسازی و نوسازی درین ولایت استیم.» وی افزود که دروازه هر مکتبی‌ که باز می شود، درب ها بروی جنگ و بدبختی «بسته می شوند.»

نصیبه هولکر، رییس امور زنان ولایت قندوز، نیز کوشش ها در جهت بهبود کیفیت معارف را قابل قدر دانست.

او در این مراسم بتاریخ ۲۷ دلو گفت: «در شرایط فعلی با ساخت و ساز مکاتب، زمینه‌ های تعلیمی و تربیتی مناسب برای جوانان -- به خصوص دختر خانم‌ ها -- مساعد شده و آنان می توانند به گونه درست و بدور از تشویشات و هراس از جنگجویان بیاموزند و پرورش یابند.»

هولکر از علمای دینی خواست که در روشن ساختن اذهان عامه در جهت حمایت از معارف و فراگیری آموزه‌ های دینی و عصری تلاش نمایند.

مرضیه رستمی، یک تن از فعالین حقوق زن در ولایت قندوز، به سلام تایمز گفت که این تعمیرهای جدید کمک خواهد کرد تا یک خلاء مهم تعلیمی را پر کنند.

او گفت: «نبود مکاتب معیاری برای پسران و دختران در مرکز و ولسوالی ها مشکلات زیادی به بار آورده است. حالا با اعمار این تعداد مکاتب، تسهیلات آموزشی دانش آموزان بیشتر خواهند شد.»

دانش آموزان از اخبار مربوط به ساختمان های مکتب استقبال کردند و گفتند که این ساختمان ها در میان دانش آموزانی که به خاطر شرایط بد قادر به تحصیل نبودند، انگیزه ایجاد می کند.

عبدالباسط ظفری ۱۱ ساله، متعلم صنف ششم مکتب خصوصی سعادت در شهر قندوز، به سلام تایمز گفت: «وزارت معارف باید پروژه های زیاد تطبیق کنند تا مشکلات دانش آموزان حل شود، چون ازینکه بسیاری مکاتب تعمیر ندارند، دانش آموزان به درس و تعلیم علاقه درست ندارند.»

دانش آموزان نیز پیامی برای طالبان داشتند.

سید شعیب هاشمی ۱۷ ساله شاگرد صنف نهم لیسه ترکمن ها در شهر قندوز، به سلام تایمز گفت: «ما از مخالفین حکومت می خواهیم که این مکاتب تازه را ویران نکنند.»

مصمم به توسعه معارف

عبدالجبار نعیمی، والی قندوز،‌ گفت که حکومت اطمینان خواهد یافت که این مکاتب به درستی توسعه یافته اند.

او بتاریخ ۲۷ دلو در این مراسم گفت: «ما امروز خوشبخت استیم که در مسیر معارف گام برمی داریم و شاهد انکشاف و توسعه درین خصوص استیم. تا سه ماه بعدی برای ۲۳ باب مکتب‌ که فاقد زمین استند، زمین تدارک خواهیم دید. من هیچ مکتب را بدون امکانات نمی گذارم.»

نعیمی، از فعالین سکتور معارف و مردم قندوز خواست که با موسسات داخلی و خارجی که اکنون دوباره به ولایت قندوز بازگشت کرده اند، همکاری و حمایت کنند.

او گفت که یکتعداد موسسات خارجی در سه ماه اخیر فعالیت های شان را در مرکز شهر قندوز دوباره از سرگرفته است. حالانکه در اثر سقوط مرکز شهر قندوز بدست طالبان درسال ۱۳۹۴ تمامی موسسات خیریه فعالیت هایش را در قندوز متوقف ساخته بود.

این والی گفت که در این ولایت طالبان هیچ حقی ندارد در کار موسسات حکومتی دخالت کند.

نعیمی گفت: «از ساختمان های معارف، مساجد، کلینیک و شفاخانه‌ ها بحیث سنگر تان استفاده نکنید. کسانیکه از ‌نهاد های آموزشی، صحی و دینی به عنوان سنگر استفاده می کنند، خائنین ملی اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500