علوم و فناوری

افغان ها از سیستم جدید آنلاین برای درخواست پاسپورت استقبال کردند

نوشتهء نجیب الله

به گفته مقامات افغان سیستم آنلاین جدید ایجاد شده توسط متخصصین افغان، مدت زمان برای گرفتن پاسپورت را به تنها دو تا سه روز کاهش می دهد. [ریاست عمومی پاسپورت/ فیسبوک]

به گفته مقامات افغان سیستم آنلاین جدید ایجاد شده توسط متخصصین افغان، مدت زمان برای گرفتن پاسپورت را به تنها دو تا سه روز کاهش می دهد. [ریاست عمومی پاسپورت/ فیسبوک]

کابل -- شهروندان افغانستان یک سیستم جدید پاسپورت آنلاین را منظور مقابله با فساد و کاهش پروسه زمانی راه اندازی کرده اند.

حکومت «سیستم آنلاین پاسپورت» را در مراسمی در کابل بتاریخ ۲۱ حوت راه اندازی کرد.

شهزاد گل آریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در این مراسم گفت که این سیستم جدید پروسه زمانی را به دو تا سه روز کاهش می دهد.

تا به امروز شهروندان مجبور بودند که در هنگام درخواست پاسپورت خود حضور داشته باشند و تا زمان دریافت آن دو هفته طول می کشید.

شهزاد گل اریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی (وسط)، سرپرست وزارت داخله (از چپ نفر سوم) بتاریخ ۲۳ حوت در مراسم قطع نوار مراسم راه اندازی «سیستم آنلاین پاسپورت» در کابل اشتراک کرده اند. [شهزاد گل اریوبی/ فیسبوک]

شهزاد گل اریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی (وسط)، سرپرست وزارت داخله (از چپ نفر سوم) بتاریخ ۲۳ حوت در مراسم قطع نوار مراسم راه اندازی «سیستم آنلاین پاسپورت» در کابل اشتراک کرده اند. [شهزاد گل اریوبی/ فیسبوک]

سید عمر صبوری رئیس عمومی پاسپورت افغانستان گفت که بخش پاسپورت مرکزی کشور قادر به صدور حدود ۱۰ هزار پاسپورت در روز خواهد بود.

صبوری در این مراسم گفت: «در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ جلد پاسپورت توزیع می‌شود.» وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفته است که شش هزار درخواست کننده می توانند به طور همزمان از این سیستم جدید استفاده کنند.

صبوری گفت که درخواست آنلاین پاسپورت در مرحله‌ء اول از شهر کابل آغاز شده و قرار است که تا سه ماه دیگر تمام ولایت‌های کشور تحت پوشش قرار داده شود.

وی افزود که این سیستم جدید قادر خواهد تا اطلاعات ۱۵۰ میلیون تن را به ذخیره کند.

مبارزه با فساد

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله در این مراسم گفت که سیستم آنلاین پروسه بهتری نسبت به قبل ارائه داده و فساد را کاهش خواهد داد

محمد نعیم نظری رئیس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر و یک فعال مدنی در کابل گفت که این سیستم جدید به حکومت کمک خواهد کرد تا فساد و بیروکراسی را متوقف کند.

نظری به سلام تایمز گفت: «این ابتکار بسیار تاثیرگذار است. ما همانطور که به سمت مدیریت الکترونیکی پیش می رویم، در عین حال بیروکراسی بیش از حد را از بین هم می بریم

او گفت: «در حال حاضر اگر فردی بخواهد در یک اداره عمومی پروسه ای را انجام دهد،» آن شخص با کارمندان حکومتی زیادی سروکار خواهد داشت.

نظری گفت: «اما این ابتکار به فرد اجازه می دهد که با استفاده از یک سیستم دیجیتال به طور آنلاین پروسه اش را به انجام برساند. این همچنین به کاهش فساد کمک کرده و می توان همه چیز را سریع انجام داد.»

وی افزود: «من امیدوارم که استفاده از تکناولوژی به سایر بخش های حکومت گسترش یابد تا همه چیز برای شهروندان آسان تر شود و فساد را مسدود کند.»

سید اکرام افضلی رئیس اجرایی دیده بان شفافیت افغانستان به سلام تایمز گفت: «حکومت داری برقی می تواند جداً در کاهش فساد کمک کند، به شرط این که پروسه ها قسمی طراحی شده باشد که زمینه روبرو شدن مراجعین را با کارمندان کمتر بسازد.»

او گفت: «برعلاوه، باید یک سیستم برای جمع آوری شکایات و پاسخ به آنها وجود داشته باشد. اگر سیستم پاسخ و ضبط شکایات ثبت نشده باشد، ممکن است که یک سیستم الکترونیکی به درستی کار نکند.»

افضلی افزود: «به طور کلی این یک گام بزرگ است و امیدوارم که حکومت بتواند آن را در دسترس همگان قرار داده و و حتی خدمات بیشتری را ارائه دهد

دنبال کردن مسیر کشورهای توسعه یافته

نادیه صدیقی ۲۵ ساله که در یک سازمان غیر دولتی افغان در کابل کار می کند، گفت که سیستم جدید درخواست پاسپورت نشان می دهد که افغانستان تبدیل به یک کشور پیشرفته تر شده است.

او گفت: «من بسیار هیجان زده ام که حکومت در حال راه اندازی یک سیستم درخواست پاسپورت آنلاین است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، خدمات عمومی آنلاین استند. اگر این سیستم ها در کشور ما راه اندازی شوند، بدیهی است که همه چیز ساده تر خواهد شد. ما از این پیشرفت استقبال می کنیم.»

صدیقی اظهار داشت که این سیستم باید در سراسر کشور و نه فقط در کابل، راه اندازی شود.

او گفت: «به دلیل افزایش تقاضای برای گرفتن پاسپورت و یا تمدید پاسپورت، مردم باید ساعت ها در مقابل ریاست پاسپورت منتظر بمانند و این وضعیت در ولایات ها مشکل تر هم است.»

محب‌الله، محصل روانشناسی پوهنتون کابل، در حالیکه به یک اداره پاسپورت مرکزی آمده بود به سلام تایمز گفت: «ما خوشحالیم که اکنون می توانیم فورمهء تقاضای پاسپورت را به صورت آنلاین پُر کنیم و این امر باعث شده که همه چیز برای ما آسان تر شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

37 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بهترین راه هست

پاسخ

بسیار عالی و مقبوووووووول. واقعا معلومات خوبی بود تشکر

پاسخ

کار خوب. شکی نیست که او برای مردم زیاد مفید میباشد.

پاسخ

بسیارکارنیک است

پاسخ

میرزا خان حق بین، پسر اول خان حق بین

پاسخ

باور کنید وقتی من به دفتر ثبت نام رفتم تا پاسپورت بگیریم، جمعیت و فساد موجود را که دیدم، آنجا را ترک کردم تا همین حالا و هنوز به خاطر همان فساد و هرج و مرج که آنجا بود، تقاضا ندادم. من بسیار از رفتار مردم مان و نوع برخوردشان با مشکلات و فساد متاسف شدم. مگر حالا بسیار خوشحالم که این را شنیده ام و سوال من این است که چگونه برای آن تقاضا کرده می توانیم و آیا کدام گونه اپلیکیشین یا لینک برای ثبت تقاضایمان وجود دارد، اگر بله، لطفا هر چه زودتر ما را راهنمایی کنید تا تقاضای مان برای پاسپورت را ثبت کنیم. من فکر می کنم که خودم اولین متقاضی خواهم بود، چون خیلی منتظر مانده ام. متشکرم.

پاسخ

تشکر، اما چطور میتوانم که پاسپورت را بطور آنلاین حاصل نمایم؟‌ لطفا معلومات بدهید.

پاسخ

اگر راست بگویم، من هم منتظر هستم تا این فورم را در کدام لینک پیدا کنم و آن را خانه پری نمایم، در غیر آن این اپلکیشن بی فایده است.

پاسخ

خیلی ها تصمیم عالی و بجاست

پاسخ

من فکر می کنم کار خوب است. من از افغانستان انتظار کار زیادتر دارم.

پاسخ

چه تور ثبت نام کنیم

پاسخ

من چگونه میتوانم بطور آنلان ثبت نام کنم؟

پاسخ

عالی بود مامی توانیم

پاسخ

بسیار یک اقدام نیک است

پاسخ

جای افتخار است که هم وطنان ما به راحتی بدون از دست دادن زمان پاسپورت مسافرتی را میگیرد.تشکر

پاسخ

چه قدر خوب. انشالله حالا ملیون ها دالر که قبلا به جیب ایجنسی های خصوصی جهت پاسپورت می رفت، به بودجه حکومت خواهد رفت و بخش خوب از اقتصاد کشور را تامین خواهد کرد. زیرا صدور و تمدید پاسپورت هزینه زیاد دارد. من خوشبین استم.

پاسخ

انشاالله خوب خواهد شد.

پاسخ

تشکر برای این اپلیکیشن به شما افتخار می کنیم.

پاسخ

این یک اقدام خوبی است. من نیز به یک پاسپورت نیاز دارم. معلومات ارائه دهید که چگونه میتوان پاسپورت را بدست آورد.

پاسخ

بسیار عالی شده جای افتخار است که هم وطنان ما به راحتی بدون از دست دادن زمان پاسپورت مسافرتی را میگیرد.تشکر

پاسخ

من امیدوارم که استفاده از تکناولوژی به سایر بخش های حکومت گسترش یابد تا همه چیز برای شهروندان آسان تر شود و فساد را مسدود کند

پاسخ

جمال.

پاسخ

وفی الله

پاسخ

خیلی یک اقدام عالی وما از این اقدام استقبال میکنیم و ما میخواهم شاهد همچو چیز در ولایات دیگر هم باشیم. و چطور میتوانیم ثبت نام کنیم آیا کدام لینک وجود دارد.

پاسخ

این یک اقدام مفید برای افغان ها است. به آنها امکانات خوبی می دهد. امیدوارم که تطبیق شود. ما از این تصمیم بسیار خوشحالیم. برای داکتر اشرف غنی هزار سال طول عمر دعا می کنم.

پاسخ

یک اقدام نیک است ما ستایش میکنیم امیدوار هستیم این پروسه به دیگر ولایت هم شروع شونند تنها در کابل قابل قبول نیست

پاسخ

داکتر عصمت اللہ

پاسخ

چطور میتانیم صبت نام کنیم

پاسخ

واقعا این کار عالی است.

پاسخ

چطور میتوانیم ثبت نام کنیم

پاسخ

عبدالمومین ولد محمدداود

پاسخ

بسیار یک اقدام خوب وباسهولت است مردم از این طریق میتواند راحت تر بدون کدام فساد کار اداری پاسپورت خود را پیش ببرد

پاسخ

چه بنویسیم؟

پاسخ

واقعا آفرین! از اتلاف وقت در صف جلوگیری می کند.

پاسخ

این یک قدم خوب است. اکنون به پاسپورت نیاز دارم. چگونه می توانم آن را دریافت کنم؟ هلمند

پاسخ

این برای افرادی خوب است که در کار شان مصروف هستند و نمی توانند دو یا سه روز برای گرفتن پاسپورت خود بگذرانند.

پاسخ

من باور دارم اگر این شرایط و بدبختی بر رئیس جمهور غنی غلبه نکند و او یک بار دیگر برای حکومت رقابت کرده بتواند، افغانستان همپایه کشورهای مترقی خواهد شد. مگر شرایط نشان می دهد که قدرت یک بار دیگر به کسانی خواهد رسید که زیرساخت های افغانستان را تهدید خواهند کرد.

پاسخ