حقوق زنان

برای اولین بار یک زن بنام زهرا الهام برنده مسابقه ستاره افغان شد

خبرگزاری فرانسه

زهرا الهام بتاریخ ۱ حمل در کابل در شو ستاره افغان آواز می خواند. او نخستین برنده زن این مسابقه شد. [ستاره افغان/ فیسبوک]

زهرا الهام بتاریخ ۱ حمل در کابل در شو ستاره افغان آواز می خواند. او نخستین برنده زن این مسابقه شد. [ستاره افغان/ فیسبوک]

کابل -- برای اولین بار یک زن برنده یک مسابقه محبوب آوازخوانی شده است. این پیروزی او در حالی روی داده که زنان بطور فزاینده نگرانند که مبادا بخاطر توافق با جنگجویان طالبان، حقوقی را که با مشقت بدست آورده اند، از دست بدهند.

زهرا الهام، که بیست و چند ساله و از اقلیت قومی هزاره است، جایگاه نخست را از رقیب مرد خود در مسابقه ستاره افغان از آن خود کند. این مسابقه مشابه داخلی امریکن آیدل است و از سال ۱۳۸۴ تاکنون هر ساله صدها نفر از مردان و زنان در آن به رقابت پرداخته اند.

الهام که خوشحال بود، در آخرین دور این رقابت ها در شامگاه پنجشنبه (۱ حمل) خطاب به تماشاچیان گفت: «من امروز قلب مردان را از سینه های شان بیرون آوردم.»

او در میان سوت، تشویق و حتی اشک مخاطبان شگفتزده اش گفت: «من خیلی خوشحالم، حتی نمی توانم برای بیان احساساتم کلمه ای را پیدا کنم ... امروز من نماینده تمام دختران افغانستان استم. امروز تنها زهرا الهام نه، بلکه تمام دختران افغانستان برنده شدند.»

زهرا الهام بتاریخ ۱ حمل بحیث نخستین زن برنده مسابقه ستاره افغان در کابل شناخته شد. [ستاره افغان/ فیسبوک]

زهرا الهام بتاریخ ۱ حمل بحیث نخستین زن برنده مسابقه ستاره افغان در کابل شناخته شد. [ستاره افغان/ فیسبوک]

او که به خاطر صدای بلند و رسای اش معروف است، پیشتر گفته بود که می خواهد طلسم برنده شدن مردان در این رقابت را بشکند؛ رقابتی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ اجرا شد و یکی از محبوبترین نمایش های تلوزیونی در افغانستان می باشد.

تمجید از سوی زنان

سونیتا رسا در صفحه فیسبوک زهرا نوشت: «برنده شدن شما سیلی محکمی بر گوش مردان متعصب افغان است.»

طنین، یک کاربر دیگر، نوشت: «امیدوارم که بعد از این پیروزی بزرگ ناپدید نشوید و امیدوارم شرایط به شما اجازه دهد تا رویاهای تان را تعقیب کنید.»

زنان جوان که خوب می دانند جنسیت شان در پشت درهای بسته و زیر برقه ها تحت حکومت طالبان مطرود شده بود، در میان کسانی استند که بیشترین هشدار را می دهند و می گویند که در صورت بازگشت شورشیان، از حقوق خود که با مشقت بدست آورده اند، چشم پوشی نخواهند کرد.

طالبان از آن چه که در افغانستان می خواهند، جزئیات کمی ارائه داده اند و معلوم نیست که یک حکومت پس از جنگ چگونه خواهد بود -- اما تحت تفسیر سختگیرانه آنها از اسلام، جنگجویان هرگز به نفع زنان و یا نمایش های مثل ستاره افغان نبوده اند.

مصطفی عزیزیار، مجری این برنامه، پس از ارائه جوایز گفت: «صلح در راه است؛ امیدوارم که مسابقه ستاره افغانستان در صلح آینده نیز لحاظ شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لعنت به این ستاره شیطان

پاسخ