آموزش

همزمان با بازگشت متعلمین به مکتب ها مقامات هرات مردم را تشویق به ثبت نام کردند

نوشته عمر

مقامات ولایت هرات افغانستان بتاریخ ۳ حمل ۱۳۹۸ با به صدا درآوردن زنگ مکتب ها آغاز سال جدید تحصیلی را اعلام کردند. در همین حال، برغم بلند رفتن فرصت های تحصیلی برای کودکان جهت رفتن به مکتب در هرات، بالغ بر ۳۰۰ هزار کودک در سنین دانش آموزی از تعلیم و تعلم محروم شده اند که بخشی از آن به دلیل ممانعت جنگجویان طالبان از رفتن اطفال، خاصه دختران، به مکتب های تحت کنترل طالبان است. [عمر]

هرات -- مسئولان معارف شنبه (۳ حمل) سال تحصیلی جدید را در ولایت هرات با ۱۰۰ هزار متعلم تازه ثبت نام شده شروع کردند.

به گفته مقامات محلی، به این ترتیب مجموع محصلین به ۸۲۰ هزار نفر رسیده که نیمی از آنان دختر استند. محصلین در ۱۰۳۸ مکتب دولتی و قریب به ۱۸۰ مکتب خصوصی که در مجموع ۱۸ هزار معلم در آنها تدریس می کند، اشتراک خواهند کرد.

بالغ بر ۵۰ هزار تن ناز این محصلین جدید ساکن ولسوالی های اطراف هرات استند و متباقی آنان از شهر هرات می آیند.

حکومت افغانستان با حمایت جامعه بین المللی مصروف توسعه فرصت های تعلیمی و تخصیص بودجه برای ساختمان های مکتب جدید است.

متعلمین بتاریخ ۳ حمل شروع سال تحصیلی را در تالار مولانا جلال الدین بلخی در شهر هرات جشن گرفتند. [عمر]

متعلمین بتاریخ ۳ حمل شروع سال تحصیلی را در تالار مولانا جلال الدین بلخی در شهر هرات جشن گرفتند. [عمر]

عدالقیوم رحیم، والی ولایت هرات، در مراسمی در تالار مولانا جلال الدین بلخی در شهر هرات بتاریخ ۳ حمل زنگ مکتب را به صدا درآورد. [عمر]

عدالقیوم رحیم، والی ولایت هرات، در مراسمی در تالار مولانا جلال الدین بلخی در شهر هرات بتاریخ ۳ حمل زنگ مکتب را به صدا درآورد. [عمر]

بتاریخ ۵ حمل، بانوی اول لولا غنی، در لیسه امانی در کابل زنگ مکتب را به صدا درمی آورد. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

بتاریخ ۵ حمل، بانوی اول لولا غنی، در لیسه امانی در کابل زنگ مکتب را به صدا درمی آورد. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

رئیس جمهور اشرف غنی، بتاریخ ۵ حمل و در حال به صدا درآوردن زنگ مدرسه در لیسه امانی در کابل در جریان یک مراسم گفت: «کار بر روی ساختمان های ۱۲۰۰ مکتب ادامه دارد و ما مبالغ لازم برای احداث مجموعا ۲۷۰۰ مکتب در سال روان را تخصیص داده ایم.»

او گفت که حکومت در نظر دارد تا مکتب ها را از طریق یک شبکه فیبر نوری با اینترنت متصل نماید؛ «چون سیستم تعلیم و تربیه همان سیستم دو قرن قبل باقی مانده نمی تواند.»

تشویق تحصیل و معارف

با این که فرصت های تحصیل در ولایت هرات رو به افزایش است، بالغ بر ۲۰۰ هزار طفل در سنین مدرسه در این ولایت کماکان از تحصیل محروم اند که بخش از آن به خاطر ممانعت جنگجویان طالبان از خصوصا دختران، به مکتب های تحت کنترل می باشد.»

روح‌الله آزاد، رئیس اداره معارف هرات، به سلام تایمز گفت: «متاسفانه در حدود ۳۰۰ هزار کودک در سنین تحصیل به مکتب نمی روند.»

او گفت: «ما یک کمپاین را با مشارکت نهادهای مختلف برای ثبت نام کودکان در سنین تحصیلی که اکثرشان در ولسوالی های دور دست زنده گی می کنند، آغاز کردیم.»

آزاد افزود: «ما برای سال تحصیلی جدید یک ماه برنامه ریزی کرده ایم و مطالب تحصیلی را به مدارس [سراسر کشور] توزیع کرده ایم و نسبت به کمبود مطالب آموزشی در مکتب ها نگران نیستیم.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت: «ما همه منابع مان را بسیج خواهیم کرد و از خانواده ها، مساجد، و سران قبایل، نماینده گان محلی، و شوراهای ولایتی خواهیم خواست تا کودکان شان را به مکتب ها بفرستند.»

وی گفت: «بالغ بر ۳۰ مکتب بسته شده اند و ما کوشش می کنیم با کمک بزرگان قبایل و محلی آنها باز کنیم.»

کامران علیزی، رئیس شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «حکومت باید گام های جدی تر را برای اطمینان از امنیت در مدارس در سال تحصیلی کنونی بردارد تا اطفال بتوانند در صلح و آرامش در مکاتب شان حضور یابند.»

او گفت: «ما از مخالفین مسلح [طالبان] می خواهیم تا به اطفال اجازه دهند تا به مکتب بروند. آنها بیگناه استند و کدام ارتباط با سیاست ها ندارند.»

دشمن تحصیل

سوسن بهبودزاده، یک فعال جامعه مدنی در هرات، به سلام تایمز گفت: «اطفال ممکن است در برخی ساحات و نواحی تحت کنترل طالبان به مکتب نروند و این موضوع موجب نگرانی است.»

وی گفت: «ما از طالبان می خواهیم امر معارف را سیاسی نکند و از به قتل رساندن روح تعلیم و تعلم با اعمال نا امنی و خونریزی خودداری نماید.»‌

بهبودزاده گفت: «در ساحات تحت کنترل طالبان آنها کوشیده اند افغان ها را در جهل و تاریخی نگه دارند و نمی گذارند کسی کسب علم کند -- تا جایی که هیچ کس حتی درباره دین اش هم کسب علم کرده نممی تواند.»

او گفت: «طالبان باید کودکان شان را به مکتب بفرستند و به دیگران اجازه دهند تا آنها هم کودکان شان را به مکتب بفرستند تا ساحات شان از معارف بهره مند شوند. اگر روزی صلح برقرار شود، ما هم مانند کشورهای دیگر به شهروندان با سواد [در جامعه مان] ضرورت داریم تا بتوانند برای آینده شان تصمیم بگیرند.»

محمد رفیق شهیر، یک تحلیلگر سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان برداشت منفی از مکتب و مکتب ها دارند و از تحصیل و به مکتب رفتن کودکان خاصه دختران ممانعت می کند.»

او گفت: «همزمان با ادامه مذاکرات صلح امیدواریم طالبان [منفعت تحصیل] را درک کرده و از مکتب رفتن دختران ممانعت نکند.»

شهیر گفت که طالبان «نظرات شان را بر مردم ملکی تحمیل می کنند.»

او گفت: «آنها مفکوره های بسیار محدود دارند و درک کرده نمی توانند که آنها نباید از به مکتب رفتن اطفال جلوگیری کنند. محروم کردن دختران و پسران از تحصیل و حضور در مکتب ممکن است به فاجعه ای در افغانستان تبدیل شود و باید متوقف گردد.»

شهیر گفت: «زمان تفسیر غلط برخی افراد از اسلام به هدف ممانعت افغان ها از کسب علم گذشته است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500