حقوق زنان

با بلند رفتن اشتیاق برای اشتغال ننگرهار فرصت های کاری برای زنان را افزایش خواهد داد

نوشته خالد زیری

حبیبه کاکر، معاون والی ولایت ننگرهار، بتاریخ (دلو) از یک گروه جنگجویان که در مقر ریاست عمومی امنیت ملی این ولایت در جلال آباد تسلیم می شوند، ‌استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت قندهار/ فیسبوک]

حبیبه کاکر، معاون والی ولایت ننگرهار، بتاریخ (دلو) از یک گروه جنگجویان که در مقر ریاست عمومی امنیت ملی این ولایت در جلال آباد تسلیم می شوند، ‌استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت قندهار/ فیسبوک]

جلال آباد -- به گفته مقامات رسمی، حکومت ننگرهار کوشش دارد تا فرصت های استخدامی زیادتر را همزمان با افزایش اشتیاق زنان بحیث یافتن وظیفه در ادارات حکومتی به زنان ارائه دهد.

فتانه عزیز، رئیس اداره امور زنان ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «سابقا، در دوره طالبان کدام فرصت تحصیلی برای زنان وجود نداشت

عزیز گفت: «پس از سقوط آن نظام و برقراری دموکراسی، زنان تحصیلکرده شدند، در پوهنتون ها درس خواندند، و اکثرشان تا سطح ماستاری تحصیل را ادامه دادند. بنا، وظیفه ها برای زنان زیاد شده و زنان در تمامی ادارات همپای مردان انجام وظیفه می کنند.»

وی گفت که به هدف اعطای دسترسی زیادتر زنان به فرصت های استخدامی زنان که برای استخدام در یک وظیفه کاندیدا می شوند، حالا توجه مخصوص به آنها می شود؛ زیرا حکومت می خواهد پروسه استخدامی بازتری داشته باشد.

عزیز گفت: «ما موفق شده ایم که به زنان نه فقط فرصت تحصیل، بلکه هم فرصت استخدام بدهیم. مگر این کار بلافاصله میسر نیست. ما به آهستگی رو به جلو حرکت می کنیم و سپس به کوشش مان شتاب می بخشیم.»

به گفته شاه محمود میاخیل، ‌والی ننگرهار، قریب به ۱۶ فیصد کارکنان دولت در ننگرهار از زنان تشکیل شده است.

میاخیل در جریان یک مراسم بتاریخ ۱۹ حوت که جهت بزرگداشت روز جهانی زن (مصادف با ۱۷ حوت) در جلال آباد برپا شده بود، گفت که از این مجموع «۱۰ فیصد شاغلین در اداره معارف بحیث مدیر، معلم، و وظایف دیگر استند و ۶ فیصد متباقی در سایر دوایر دولتی وظیفه دارند.»

او گفت: «ما تصمیم گرفته ایم این فیصدی را افزایش دهیم. من به تمام ادارات دولتی هدایت داده ام تا در زمان استخدام و جذب نیرو توجه بیشتر به متقاضیان زن نشان دهند.»

چالش ها پابرجاست

حبیبه کاکر، معاون والی ولایت ننگرهار، مدت یک سال در سمت خود بوده و چالش های فراروی زنان در محل کار را درک می کند.

او به سلام تایمز گفت: «در ابتدا وقتی به سر این وظیفه آمدم، برای من دشوار بود. مردم می گفتند: شما یک زن استید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مگر بعدها به آن عادت کردم کدام مشکل و دشواری در وظیفه ام نداشتم.»

وی افزود: «وقتی من برای احراز این وظیفه کاندید شدم، می خواستم برای زنان و در خدمت آنان کار کنم. حالا من کارهای زیاد برای آنها می کنم؛ زیرا زنان با دشوارهای بسیار رو برو استند و ما باید با آنها ارتباط برقرار کنیم. من در همه سکتورها آنان را کمک می کنم.»

او گفت: «من یک فعال حقوق زنان استم. من می خواهم برای زنان کارهای بیشتر انجام دهم.»

کائنات، یک باشنده ولسوالی سرخ رود، معلم مکتب دخترانه مرکزی سرخ رود است. وی در ارزش یک تحصیل خوب در یافتن وظیفه مناسب تاکید کرد.

او به سلام تایمز گفت: «بعد از فارغ التحصیل شدن از پوهنتون، دنبال وظیفه گشتم. چند ماه کوشش کردم، مگر بعدها تقاضا دادم تا معلم شوم.»

او گفت: «اول بحیث یک معلم قراردادی وظیفه ام را کردم و سپس رسمی معلم شدم. زنده گی من حالا خوب است. من خوشحالم. من مصروف تعلیم یک نسل جدید استم و انشالله اکثر متعلمین دختر من به پوهنتون خواهند رفت» و وظیفه پیدا خواهند کرد.

کائنات افزود:‌ «هر خانواده باید دختران، خواهران، و نواسه های شان را به مکتب بفرستند. بعدها شاید آنها را به پوهنتون هم بفرستند و اگر بتوانند اجاره دهند که آنها برای ماستری یا یک پی‌اچ‌دی درس بخوانند تا در دنیا رقابت کرده بتوانند

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500