جنایت و عدالت

قتل «بی رحمانه» انجنییر توسط طالبان باعث افزایش دشمنی باشنده گان با جنگجویان می شود

نوشته سلیمان

سه تصویر گرفته شده از یک ویدئوی بدون تاریخ نشر شده در رسانه های اجتماعی یک انجینییر افغان را نشان می دهد که هدف تیرباران جنگجویان طالبان قرار گرفته است. [فایل]

سه تصویر گرفته شده از یک ویدئوی بدون تاریخ نشر شده در رسانه های اجتماعی یک انجینییر افغان را نشان می دهد که هدف تیرباران جنگجویان طالبان قرار گرفته است. [فایل]

کابل -- تیرباران یک انجنییر توسط طالبان باعث خشم و انزجار افغان ها شده است. آنها می گویند این عمل تنها نفرت شان را نسبت به جنگجویان تشدید کرده است و «نهایت قساوت» این گروه را نشان می دهد.

یک ویدیو که طی چند روز گذشته در رسانه های اجتماعی نشر شده، جنگجویان طالبان را نشان می دهد که در یک مکان نامعلوم بر یک انجنییر افغان تیراندازی می کنند.

در این ویدیو، یک فرد که به ظاهر عضو طالبان است از این انجنییر می پرسد که آیا حق با «طالبان» یا «کفار» -- به احتمال زیاد به خارجی ها و کارمندان حکومتی اشاره دارند -- است.

انجنییر جواب می دهد هر کس شرع را دنبال می کند حق با اوست و قبل از اینکه با تیرباران به قتل برسد، می گوید که او به یک گروه خاص نه، بلکه به کشورش خدمت می کند.

این قتل خشم افغان ها را برانگیخته است و آنها می گویند قتل اصول اسلام، ارزش های افغان و بشریت را نقض می کند.

داکتر داوود راوش، پروفیسور رشته جامعه شناسی در پوهنتون کابل، گفت که این کشتن ها تایید می کند که طالبان از اسلام چیزی نمی دانند و نشان می دهد که این گروه عقیده خیلی عقب مانده دارند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان انسان های متحجر اند که افکار و اندیشه های شان به قرون وسطی برمیگردد.»

راوش گفت: «آنها از اسلام یا مدنیت چیزی نمی دانند. این گروه عقیده خیلی عقب مانده دارند و به همین دلیل افراد تحصیل کرده مانند انجنییر، داکتر، پروفیسور و مسلکی های دیگر را مسلمان نمی دانند. در حالی که چنین نیست و این خود طالبان است که از اسلام و انسانیت فاصله دارند.»

راوش اضافه کرد: «طالبان با قساوت قلب و خشونت خو گرفته اند و ترحم، فرهنگ، ارزش های جامعه بشری و اخلاقیات در وجود شان از بین رفته است. به این معنی که نزد این گروه انسان های متمدن و تحصیل کرده هیچ ارزشی ندارد.»‌

جنایت علیه بشریت

متین همکار که ۲۹ ساله و باشنده کابل و یکی از کاربران رسانه های اجتماعی است، به سلام تایمز گفت: «من به حیث یک شهروند این کشور، قتل بی رحمانه این انجنییر را محکوم می کنم و به صراحت می گویم که این عمل طالبان اوج بی رحمی این گروه را نشان میدهد.»

همکار افزود: «من بارها ویدئوی تیرباران این انجنییر توسط طالبان را در فیسبوک دیدم.»

در این ویدئو «با آن که این مرد واضح می گوید من برای کسی دیگر نه بلکه برای مردم خدمت می کنم، اما متاسفانه طالبان بی منطق که اصلا هیچ توجیه برای کشتن این فرد ندارد حرف های او را نادیده می گیرند و بی رحمانه او را از بین می برد.»

فرهاد هاشمی، یکی از فعالین مدنی مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «این اولین جنایت طالبان در برابر غیر نظامیان نیست. آنها معلم، متعلم، داکتر و هزاران ملکی دیگر را فجیعانه کشته اند و مکاتب، سرک، پل و پلچک و مراکز صحی را تخریب نموده اند.»‌

هاشمی گفت: «طالبان از یک سو ادعای اسلامیت دارند اما از سوی دیگر بر خلاف اصول اسلام مردم ملکی و کارمندان خدمات عامه را می کشند.»

او افزود: «قتل بی رحمانه یک انجنییر که برای ... کشور اش خدمت می کند، دشمنی آشکار طالبان در برابر مدنیت، انسانیت، افغانستان و مردمان آن می باشد و در عین حال یک عمل غیر انسانی و غیر اسلامی است.»

او اضافه کرد: «طالبان با کشتن انجنییران و افراد مسلکی تحصیل کرده این کشور می خواهند مانع ساخت و ساز، توسعه و پیشرفت افغانستان شوند.»

نعیم نظری، از فعالین مدنی و حقوق بشری مقیم کابل، گفت که این قتل دست کم از جنایت جنگی ندارد.

نظری به سلام تایمز گفت: «گروه طالبان همواره شهروندان عادی، تاسیسات عامه، اماکن مذهبی و نهاد های غیرنظامی را هدف قرار داده اند. قتل یک فرد ملکی -- انجنییر و یا یک فرد عادی -- عمل ضد حقوق بشری است و ضد قوانین بین المللی حقوق بشر می باشد.»

نظری افزود: «بر اساس کنوانسیون چهارم ژینو طالبان و کدام گروه دیگری نمی توانند در وضعیت جنگی، ملکی ها و کارمندان خدمات عامه را هدف قرار بدهند.»

او گفت: «قتل این فرد که ویدئوی آن در رسانه های اجتماعی نشر شد، و همچنان هدف قرار دادن افراد و تاسیسات ملکی، جنایت جنگی می باشد و خصومت گروه تندرو طالبان در برابر افغانستان را نشان می دهد.»

نفی تسلیم شدن به تروریسم

محمد قیس احمدی ۳۴ ساله، باشنده کابل و یکی از فعالین رسانه یی، به سلام تایمز گفت که اقدامات طالبان تنها موجب بلند رفتن نفرت مردم ملکی نسبت به جنگجویان در زمانی می شوند که مذاکرات صلح برقرار است.

او گفت: «طالبان در مسکو و قطر از صلح و آشتی گپ می زنند، مگر بر خلاف گپ هایشان در داخل افغانستان انجنییران، جوانان، زنان و اطفال را بی رحمانه به قتل می رسانند.»

احمدی گفت: «شیر محمد عباس ستانکزی که قویا از موضع طالبان دفاع می کند، حالا باید به مردم افغانستان جواب بدهد که چرا این انجنییر بی گناه که مصروف بازسازی کشورش بود فجیعانه کشته شد.»

احمدی گفت: «با جنایت های که طالبان مرتکب شده اند افغان ها از این گروه نفرت دارند.»

«آنها با این قبیل جنایت های ضد بشری خود می خواهند که در میان مردم ترس و وحشت خلق کنند تا مردم را جبراً مطیع خود بسازند، اما افغان ها هرگز تسلیم یک گروه دهشتگر بی رحم نخواهند شد. ۱۸ سال گذشته بیانگر این حقیقت است.»

احمدی گفت: «طالبان باید بدانند کشتار مردم ملکی دست اوردی برای آنها نمی باشد، بلکه نفرت مردم را نسبت به آنها بیشتر کرده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500