امنیت

تسلیم شدن ده ها تن از اعضای سرخورده داعش و طالبان در ننگرهار

نوشته خالد زیری

بتاریخ ۱۵ حمل، بیست و شش جنگجوی طالبان و ۱۱ عضو «دولت اسلامی» (داعش) در جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار، تسلیم نیروهای امنیتی شدند. این جنگجویان بعد از یک رشته عملیات نظامی نیروهای افغان در این ولایت اسلحه شان را بر زمین نهادند. [خالد زیری]

جلال آباد -- یازده عضو «دولت اسلامی» (داعش) و ۲۶ جنگجوی طالبان که تحت فشار شدید نیروهای افغان قرار داشته و به پوچ بودن اهداف ادعایی ستیزه جویی شان پی برده بودند، بعد از یک رشته عملیات نظامی در ولایت ننگرهار اسلحه شان را بر زمین نهادند.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار، طی یک رویداد بتاریخ ۱۵ حمل در مقر ریاست عمومی امنیت ملی در ننگرهار گفت: «مساحت ساحات ایمن شده حکومت روز به روز در حال افزایش است.»

این عملیات موجب شد تا دو گروه که در ولسوالی های مختلف ننگرهار عملیات خرابکارانه می کردند،‌ مجبور شوند از جنگیدن دست کشیده و تسلیم شوند و به همراه سلاح های دست داشته خفیفه و ثقیله شان بیایند.

میاخیل گفت که به جنگجویان محاصره شده «امنیت و شغل داده خواهد شد تا آنها بتوانند یک زنده گی آبرومند مانند دیگران داشته باشند.»

بتاریخ ۱۵ حمل اسلحه متعلق به جنگجویان طالبان و داعش که آشتی کرده اند، در یک مجتمع ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی در جلال آباد، واقع در ولایت ننگرهار، در معرض دید عموم قرار گرفته است. [خالد زیری]

بتاریخ ۱۵ حمل اسلحه متعلق به جنگجویان طالبان و داعش که آشتی کرده اند، در یک مجتمع ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی در جلال آباد، واقع در ولایت ننگرهار، در معرض دید عموم قرار گرفته است. [خالد زیری]

وی افزود: «آنها تحت پروگرام های حرفوی قرار خواهند گرفت و سپس در یک شغل مصروف انجام وظیفه خواهند شد تا زنده گی شان بهتر و بهتر شود و بتوانند زنده گی صلح آمیز با فرزندان شان داشته باشند.»

اهداف نادرست ستیزه جویی

جنگجویان تسلیم شده در یک کنفرانس خبری صحبت کرده و مراتب خستگی شان از جنگ و تمایل شان به کار و داشتن خانواده از خودشان را اعلام کردند.

علی خان شبر، باشنده ولسوالی دور بابا و قومندان سابق یک گروه طالبان که تسلیم شد، گفت که او خوشحال است به جنگیدن خاتمه داده است.

او به سلام تایمز گفت: «من در آغاز روابط محرمانه با طالبان داشتم، مگر بعد از آن در ساحات ۲۷ام، ۲۸ام، و ۲۹ام ولسوالی غنی خیل فعال شدم تا بر ضد حکومت مبارزه کنم. پس از آن که عملیات آغاز شد و اوضاع برای ما دشوار گشت، و به این خاطر که این جنگ ما نبود،‌ من تصمیم گرفتم و با پروسه صلح یکجا شوم.»

وی افزود: «من می خواهم از فرصت شغلی برخوردار شوم و بعد از آن دیگر هرگز کشورم را ویران نخواهم کرد. من تا ابد در خدمت این مردم و این کشور باقی خواهم ماند.»

عبدالله گل، که مدیریت یک ساختمان را در هسکه مینه که سابقا توسط داعش جهت پلان گذاری عملیات شان استفاده می شد، بر عهده دارد، گفت که او تصمیم گرفت تا بعد از در نظر گرفتن فامیل اش و درک دروغ بودن اهداف ستیزه جویی اسلحه اش را بر زمین نهاد.

گل گفت که او قبل از یکجا شدن با داعش در ولسوالی کوت همراه با طالبان می جنگید.

او به سلام تایمز گفت: «با افزایش درگیری من نتیجه گرفتم کدام راه نجات نیست و اطفالم یتیم خواهند شد.» وی با ریاست عمومی امنیت ملی در تماس شد و اسلحه اش را زمین گذاشت.

وی افزود که جنگ هر دو، هم طالبان و هم داعش، جنگ در راه دین و ایمان نیست. مگر فقط یک «بازی» است.

تلاش برای صلح مؤثر است

تورن جنرال نظرعلی وحیدی، رئیس ریاست عمومی امنیت ملی در ننگرهار، تاکید کرد که او انتظار دارد جنگجویان زیادتر این مسئله را درک کنند.

وی در کنفرانس خبری گفت: «اکنون بسیار از اعضای طالبان و داعش درک کرده اند که جنگیدن جنگ برای اسلام نیست. مگر آنها برادران شان را می کشند.»

وحیدی گفت: «بعض از آنها وادار به جنگیدن شده بودند، مگر حالا خوشبختانه نظرشان عوض شده و می بینند که این جنگ، جنگ آنان نیست.»

او گفت که توقف ستیزه جویی برای جنگجویان که اسلحه شان را بر زمین گذاشته اند، فایده داشته است که اولین آن فرصت های شغلی بوده است.

وحیدی افزود: «در بسیاری از ولسوالی ها، وقتی این افراد تسلیم می شوند یا با پروسه صلح یکجا می شوند، ما به آنان فرصت های اشتغال و تعلیمی ارائه می کنیم.»

«ما به تسلیم شده گان شغل می دهیم و به اطفال شان امکانات تعلیمی ارائه می دهیم تا آنها در آرامش زنده گی کرده بتوانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500