امنیت

مقامات امنیتی می گویند اگر جنگ ادامه یابد، طالبان با 'پیامدهای مرگبار' رو برو خواهد شد

نوشتهء سلیمان

نیروهای توپخانه قول اردوی ۲۱۵ اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۴ سرطان گذشته در یک میدان مشق در کمپ شورابک و به هنگام تیرباری با مرمی جنگی یک هویتزر ۲ای۱۸ (دی-۳۰) را شلیک می کند. [نیروهای ائتلاف]

نیروهای توپخانه قول اردوی ۲۱۵ اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۴ سرطان گذشته در یک میدان مشق در کمپ شورابک و به هنگام تیرباری با مرمی جنگی یک هویتزر ۲ای۱۸ (دی-۳۰) را شلیک می کند. [نیروهای ائتلاف]

کابل -- مقامات دفاعی و امنیتی افغانستان و ماموریت حمایت تحت رهبری ناتو می گویند اگر طالبان به جای صلح ادامه جنگ را انتخاب کنند، با «پیامدهای مرگبار» در کشور مواجه خواهد شد.

جنرال سکات میلر، قومندان ماموریت حمایت قاطع ناتو بتاریخ ۹ حمل در یک جلسه هماهنگی با نیروهای امنیتی افغان در مزار شریف در ولایت بلخ گفت که نیروهای ناتو آماده حمایت از صلح استند اما اگر طالبان جنگیدن را انتخاب کنند، آماده اند تا بجنگند.

در این جلسه میلر گفت: «من بحیث یک قوماندان ماموریت حمایت قاطع [می گویم] عساکر من -- همه نهادها و سرویس ها -- بسیار آماده حمایت از صلح استند، همزمان اگر آنها [طالبان] به تصمیم شان برای جنگیدن ادامه دهند، ما نیز جنگ خواهیم کرد. ما برای جنگیدن آماده گی بسیار زیاد داریم.»

ویس منگل، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان از اظهارات میلر حمایت کرد.

یک عسکر افغان در جریان عملیات در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان بتاریخ ۲۴ جدی یک هاوان را شلیک می کند. [خالد زیری]

یک عسکر افغان در جریان عملیات در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان بتاریخ ۲۴ جدی یک هاوان را شلیک می کند. [خالد زیری]

او به سلام تایمز گفت: «ما با نیروهای حمایت قاطع همکاری نزدیک داشتیم و اگر طالبان برای پروسه صلح آماده نباشند، آنها را نابود خواهیم کرد. ما به جنگ با طالبان و سایر شبکه های تروریستی ادامه خواهیم داد تا زمانی که به یک توفق صلح امضا شده برسیم.»

ادامه حملات

منگل افزود: «جنگ در فصل بهار شدت یافته است، مگر به کمک پلان جنگی خالد ۹۸ نیروهای امنیتی و دفاعی آماده اند تا دشمن را شکست دهند.»

منگل گفت: «بنا بر پلان امنیتی و جنگی سال روان نیروهای امنیتی در وضعیت تهاجمی استند که این به آنان اجازه می دهد تا فشار نظامی شان بر طالبان و سایر گروه های تروریستی را افزایش دهند. در همین حال، جلوگیری از بروز تلفات ملکی در زمان اجرای عملیات یک اولویت دیگر این پلان است.»

منگل گفت: «اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، باید منتظر عواقب مرگبار آن باشند. در صدر لست علمیات هوایی و زمینی ما هدف قرار دادن قومندانان، مقرها، و پناهگاه های آنان قرار دارد.»

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله گفت که نیروهای امنیتی «همه تمهیدات و ترتیبات را آماده کردند و قادر استند تا از افغانستان و افغان ها دفاع کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «اگر طالبان صلح نکنند، جز گزینه جنگ و از بین بردن شان چیزی دیگر نخواهیم داشت.»

دفتر ریاست جمهوری افغانستان بتاریخ ۱۱ حمل یک پلان امنیتی جدید موسوم به «خالد» را اعلام کرد که هدف آن ارتقاء امنیت با تمرکز بر شهرها و شاهراه ها است.

رحیمی گفت: «ما مصمم استیم تا دشمنان را سرکوب کرده و در هر جا که فعالیت دارند، آنان را از بین ببریم.»

شکست محتوم طالبان

امین الله حبیبی، یک تحلیلگر سیاسی و نظامی در کابل تایید می کند که طالبان فقط یک راه عملی در مقابل شان دارند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان اگر صلح نکنند، افغانستان و جامعه بین المللی کدام گزینه دیگر جز ایستادگی قاطع در میدان های نبرد را نخواهند داشت.»

وی با اشاره به زلمی خلیلزاد، فرستاده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان، گفت: «آقای خلیلزاد هم گفته است که پروسه صلح اگر شروع نشود، آمریکا و دیگر همپیمانان بین المللی افغانستان همراه با نیروهای امنیتی این کشور به نبرد با طالبان ادامه خواهند داد.»

ایمل نوری، محصل علوم سیاسی پوهنتون کابل که باشنده کابل است می گوید که اگر این گروه ستیزه جو بر پروسه صلح نماند، آینده «خونین» را برای طالبان متصور است.

او به سلام تایمز گفت: «تاریخ به ما نشان داده است که گروه های سرکوبگر و خشن با عواقب خونباری مواجه بودند.»

وی گفت: «من فکر می کنم که حکومت و نیروهای بین المللی دیگر صبر کرده نمی توانند و طالبان اگر این فُرصت مذاکرات صلح را از دست داده و به جنگیدن ادامه دهند، تاریخ تکرار خواهد شد و طالبان هم مثل سایر گروه های تروریستی [که در گذشته شکست خورده بودند]، شکست خواهد خورد.

نوری با اشاره به یک سازمان تروریستی در سریلانکا که در سال ۱۳۸۸ شکست خورد، گفت: «یک مثال اخیر از این پدیده ببرهای تامیل است که توسط حکومت شان نابود شد.»

داوود کلکانی، نماینده مردم کابل در ولسی جرگه این را فُرصت «خوب»، مگر آخرین فرصت برای طالبان جهت برگزیدن مسیر صلح می بیند.

او به سلام تایمز گفت: «من نسبت به تلاش های روان صلح خوشبین استم و از آنها استقبال می کنم. این یک فُرصت خوب برای طالبان است تا جنگ بی هدف شان را متوقف کنند. صلح و خاتمه جنگ و خونریزی به نفع همه، طالبان، مردم افغانستان، و حکومت است.»

کلکانی افزود: «افغان ها سال ها جنگ را تجربه کرده اند. اگر طالبان از این فرصت صلح استفاده نکند، من مطمئن استم که آنها دیگر برای همیشه بخت شان برای دستیابی به صلح را به خطر می اندازند

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500