تروریسم

در کمپ الحول سوریه تا پایان نبرد با تروریسم راه زیادی مانده است

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

بتاریخ ۸ حمل، زنان خارجی ساکن کمپ الحول که اقارب اعضای داعش را در خود جای داده، تحت نظر یک عضو نیروهای دموکراتیک سوریه در این کمپ در ولسوالی الحسکه در سوریه راه می روند. [دلیل سلیمان/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۸ حمل، زنان خارجی ساکن کمپ الحول که اقارب اعضای داعش را در خود جای داده، تحت نظر یک عضو نیروهای دموکراتیک سوریه در این کمپ در ولسوالی الحسکه در سوریه راه می روند. [دلیل سلیمان/ خبرگزاری فرانسه]

الحول، سوریه -- درگیری ها با محافظان اختلافات خشونت آمیز فرقه ای و جریان جدید افراطی گری شدید در یک کمپ در شرق سوریه نشان می دهد که علیرغم شکست خلافت نام نهاد و خودخوانده «دولت اسلامی» (داعش) جنگ با تروریسم هنوز تمام نشده است.

طی ماه های اخیر و بعد از حملات زمینی نیروهای تحت رهبری کردها و حملات هوایی ائتلاف که موجب ریشه کنی تروریست ها از آخرین قلمرو تحت تسلط شان گردید، صدها تن از زنان و اطفال جنگجویان داعش از یک رشته دهات سوریه در جنوب کمپ الحول به آنجا آمدند.

باغوز، آ‌خرین قلمرو آنها،‌ بتاریخ ۳ حمل سقوط کرد.

در میان انبوه گروه های سوری و عراقی قریب به ۹۰۰۰ جنگجو در یک بخش محصور این کمپ تحت نظر نیروهای کرد نگهداری می شوند.

این زندانیان خطرناک وقتی می خواهند به مارکیت کمپ بروند و یا سهمیه های امدادی شان را دریافت کنند، توسط افراد مسلح همراهی می شوند.

مگر تنش ها در میان خود زندانیان عمومیت دارد.

ونسا، که بسال ۱۳۹۴ بحیث یک نومسلمان به همراه همسر و اطفال اش از وطن اش گینه به سوریه آمده، می گوید:‌ «ما یک طرز تفکر مشابه نداریم -- آنها [افراطیون] می خواهند برداشت شان از اسلام را تحمیل کنند.»

این زن لاغر و بلندقامت ۳۶ ساله با بشدت «افراطی» خواندن تونسی های مقیم کمپ گفت: «آنها می گویند که ما کافر استیم.»

«این افراد من را به وحشت می اندازند»

تحت به اصطلاح «خلافت» داعش -- که بسال ۱۳۹۳ اعلام شد و به قلمروی بسیار بزرگ از سوریه و کشور همسایه عراق را متصرف گردید -- اقلیت ها به شکل سیستماتیک هدف شست و شوی مغزی قرار گرفته و حتی در معرض اعدام در ملاءعام بودند.

در اقدامی مبنی بر ادامه وفاداری به داعش برخی اطفال این کمپ -- در حالی که تعداد کم از آنها می خندیدند و برخی دیگر با نگاه سرد خیره می شدند -- انگشت اشاره شان مقابل خبرنگاران خبرگزاری فرانسه به سوی آسمان بلند می کردند.

یک زن تهدید کرد که یک فیلمبردار را لت و کوب خواهد کرد، -- مگر سایرین مایل به گپ زدن بودند. آنها از بازگشت به وطن شان نگران بودند و اعلام می کردند که از یکجا شدن با داعش پشیمان استند.

یک زن اهل بلژیوم که بسال ۱۳۹۴ به سوریه آمده، فاش کرد که بعض از تونسی ها و روس ها که در کمپ الحول نگهداری می شوند «اعتقادات بشدت افراطی» در پیش گرفتند.

او گفت: «این افراد من را به وحشت می اندازند.»‌

وی افزود که حتی صرف «گپ زدن با محافظین یا تقاضای رفتن به مارکیت موجب می شود از نظر آنها کافر شویم.»

این زن اهل بلژیوم گفت که وقتی کسی بحیث کافر شناخته شود، این زنان حکم می کنند که تصرف اموال آن فرد مشروع و حلال است.

«آنها می توانند خیمه های مان را بسوزانند و هر که می خواهند با ما بکنند.»

مگر تنش ها فقط به بخش خارجی ها محدود نمی گردد.

یک هفته قبل، یک درگیری در ساحه اصلی که عراقی ها و سوری ها در آن استند، شدت گرفت. پولیس نیروهای کرد مجبور به مداخله شد.

یک افسر پولیس که نخواست نام اش گرفته شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که بعض از باشنده گان به سمت باشنده گان دیگر «سنگ پرتاب می کردند.»

نبیل الحسن، رئیس ارتباطات این کمپ، تاکید کرد که اوضاع امنیتی تحت کنترول است.

وی افزود که همچنان چالش های عمده لجستیکی موجب بروز «مشکلات» بشمول تنش ها بر سر دستیابی به خیمه ها و کمک های امدادی می شود.

وفادار به هدف داعش

لامیه ۲۱ ساله که باردار است به خبرگزاری فرانسه گفت که او نسبت به وفاداری اش به هدف داعش ثابت قدم می باشد.

این باشنده سابق منبج، شهری در سوریه که در اشغال جنگجویان بود تا زمانی که نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها موفق به تخسیر آن شد، گفت: «ما با [داعش] می مانیم.»

لامیه می خواهد به شهر خودش برود و مدت یک ماه در این کمپ بوده است. شوهر اولش در جنگ کشته شده و شوهر دوم اش هم در حبس است.

در ورودی منطقه خاص خارجی ها چندین زن بشمول الجزایری و اوکراینی در دروازه تجمع کرده و اصرار دارند که نوبت آنها است که به مارکیت بروند.

اطفال موطلایی و کودکان اهل آسیای مرکزی در گرد و غبار کنار هم استند.

زنان که از مارکیت بازگشته اند، چرخ‌دستی های پر از تخم مرغ، کچالو، دایپر طفل، و کپسول گاز را می کشند.

محافظین همه چیز را به دقت بازرسی می کنند. آنها دستور دارند اقلام قیمتی و تلیفون های مبایل را ضبط، ثبت، و نگهداری کنند.

حسن گفت که این اقدامات امنیتی جهت توقف باشنده ها در سرقت از یکدیگر و قاچاق اجناس یا ایجاد تماس در خارج از کمپ ضروری می باشد.

«تروریست آینده»

حکومت نیمه مختار کردی که بر بخش اعظم ساحات شمال شرق سوریه تسلط دارد، از کشورهای اصلی [این افراد] می خواهد اتباع شان را پس بگیرند.

عبدالکرم عمر، یک مقام کرد، گفت که زنان و اطفال باید «مجددا تعلیم گرفته و توسط وطن های اصلی شان [در جامعه] ادغام شوند.»

وی هشدار داد که در غیر آن صورت، آنها به «تروریست های آینده» بدل خواهند شد.

ایالات متحده نیز کشورها را تشویق کرده تا آن زنان و اطفال که در کمپ ها نگهداری می شوند را دوباره بپذیرند.

جیمز جفری، فرستاده مخصوص ایالات متحده در سوریه، بتاریخ ۵ حمل در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «اولویت اعمال فشار بر کشورها است تا اتباع شان را که ممکن است مرتکب جنایت شده و یا نشده باشند، در آن کشورها بپذیرند.»

او گفت: «اگر کوشش کنند، می توانند آن را به انجام رسانند.»

مگر همزمان با نزدیک شدن به خاتمه درگیری علیه داعش، سرنوشت جنگجویان خارجی و فامیل های شان به یک معضل عمده برای حکومت ها تبدیل شده است و بعضی ها از آن می ترسند که شاید اسناد، مدارک و شواهد کافی جهت محکوم کردن اعضای داعش که مدعی استند در جنگ شرکت نداشته اند، در اختیار نداشته باشند.

کریستوف کستنر، وزیر داخله [فرانسه]، جمعه (۱۶ حمل) گفت که فرانسه احتمال عودت جنگجویان فرانسه و و فامیل های شان که بعد از سقوط داش در سوریه بازداشت شده اند را به این کشور رد کرده است.

او گفت: «هیچگونه بازگرداندن عمومی مد نظر قرار نداشته است.» وی تاکید کرد که با این حال، فرانسه بازگرداندن اطفال جنگجویان داعش را بصورت «مورد به مورد» بررسی خواهد کرد.

ماه قبل مقامات فرانسوی برای اولین بار پنج طفل یتیم جنگجویان فرانسوی را از اردوگاه های شمال شرق سوریه به این کشور بازگرداندند.

در همین حال، اسکات موریسون، صدراعظم استرالیا، روز جمعه گفت که او نسبت به صدور اجازه عودت اطفال یتیم یک جنگجوی استرالیایی در یک کمپ بیجا شده گان سوریه بعد از درخواست های کمک آنها نظر موافق دارد.

موریسون گفت که دولت او با صلیب سرخ همکاری می کند تا این اطفال بتوانند کمپ الحول در شمال شرقی سوریه ترک کنند و مقامات استرالیایی آنها را ارزیابی کرده بتوانند.

فارغ از اختلافات موجود، هدف همپیمانان مشترک است: می خواهند شاهد آن باشند که جنگجویان داعش بهای جنایات شان را می پردازند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500