امنیت

تضعیف توانایی پروپاگندای داعش پس از دستگیری افرادی در ارتباط با میدیای اجتماعی در کابل

نوشته سلیمان

در این تصویر برگرفته از ویدئوی داعش، یکی از حامیان «دولت اسلامی» (داعش) در «جهاد آنلاین» اشتراک می کند. [فایل]

در این تصویر برگرفته از ویدئوی داعش، یکی از حامیان «دولت اسلامی» (داعش) در «جهاد آنلاین» اشتراک می کند. [فایل]

کابل -- مقامات ریاست امنیت ملی افغانستان میگویند که نیروهای قطعات خاص این ریاست شش عضو «دولت اسلامی» (داعش) را که مسوول ترویج اجندای گروه و استخدام افراد جدید در این گروه در شبکه های اجتماعی بودند، در کابل بازداشت کرده اند.

مقامات ریاست امنیت ملی گفتند که دستگیر شده گان به جنایات خود اعتراف کرده اند. این شش عضو اعتراف کرده اند که با ایجاد حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی همچو فیسبوک، تویتر، اینستاگرام و تلگرام بر ضد دولت افغانستان تبلیغ می کردند و تلاش می کردند تا افراد جدید را به این گروه استخدام کنند.

یک مقام ریاست عمومی امنیت ملی که نخواست نامش گرفته شود به سلام تایمز گفت: «این بار اول نیست که مبلغین و دعوتگران گروه داعش در رسانه های اجتماعی توسط نیروهای قطعات خاص امنیت ملی بازداشت می شوند. پیش از این نیز شماری از کاربران رسانه های اجتماعی داعش در کابل و دیگر ولایت ها بازداشت شده بودند.»

این مقام گفت که این دستگیر شده گان ۶۰ تا ۸۰ حساب کاربری در رسانه های اجتماعی داشتند که وظیفه و مسوولیت آنها تبلیغ به نفع داعش، پروپاگندا علیه حکومت و نظام، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و استخدام یا جلب و جذب جوانان و محصلین به داعش بود.

در این تصویر گرفته شده از ویدئوی داعش، این گروه به طرفدارانش تعلیم می دهد که با ایجاد و نشر پیام های در رسانه های اجتماعی به اصطلاح «خلافت» را تبلیغ کنند. [فایل]

در این تصویر گرفته شده از ویدئوی داعش، این گروه به طرفدارانش تعلیم می دهد که با ایجاد و نشر پیام های در رسانه های اجتماعی به اصطلاح «خلافت» را تبلیغ کنند. [فایل]

در این تصویر برگرفته از یک ویدئو، داعش از طرفدارانش می خواهد تا تبلیغات انترنتی شان را توسعه دهند. [فایل]

در این تصویر برگرفته از یک ویدئو، داعش از طرفدارانش می خواهد تا تبلیغات انترنتی شان را توسعه دهند. [فایل]

این مقام افزوده است: «این افراد موفقیت هم داشتند و توانسته بودند که شماری از جوانان را فریب بدهند و به این گروه استخدام نمایند.»

به گفته این مقام، این فعالین رسانه های از جمله کسانی اند که در ابتدا خودشان در آن گروه ستیزه جو جذب و استخدام شده بودند و بعداً به چهره های برجسته گروه مبدل شدند و از طریق رسانه های اجتماعی به دعوتگری برای داعش شروع نمودند.

این مقام گفت: «تلاش های ما برای بازداشت و خنثی کردن شبکه داعش که در رسانه های اجتماعی فعالیت دارد جریان دارد و بر اساس پلان های اوپراتیفی تمام اعضای فعال داعش در رسانه های اجتماعی را بازداشت و نابود می کنیم.»

احمد وصیل، یکی از مظنونان که از سوی نیروهای قطعات خاص امنیت ملی بازداشت شده است، جزئیات چگونگی عملکرد گروه داعش را شرح داد.

او در یک ویدیوی که از سوی ریاست امنیتی ملی به سلام تایمز فرستاده شده است گفت: «دو ماه می شود که کار خود را به حیث کار بر رسانه های اجتماعی داعش شروع نمودم. سیمکارت ها را خریده بودم و از من خواسته شده بود که به نام فلان کسانی در فیسبوک آی دی بسازم. من به نام های گوناگون به دستور داعش آی دی و حساب ساختم.»

وصیل گفت: «من در هر سیمکارت دو آی دی ساخته بودم که از طریق همین آی دی ها خلاف دولت و افغان های دیگر فعالیت و تبلیغات می کردم.»

این رویداد تاکید می کند که هر چند داعش تمام قلمرو اش را از دست داده است، و به اصطلاح «خلافت» آن سقوط کرده است، مگر هنوز فاصله زیاد تا تمام شدن نبرد با این گروه و افراط گرایی وجود دارد.

«پیامدهای جبران ناپذیر»

عارف کیانی، تحلیلگر امور نظامی - سیاسی مقیم کابل، گفت که توقف تلاش های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی توسط داعش برای جلوگیری از استخدام اعضای جدید مهم است.

او به سلام تایمز گفت: «گروه های تروریستی با سوء استفاده از آزادی بیان، اهداف [شرارت آمیز] متعدد را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.»

او گفت: «آنها از طریق رسانه های اجتماعی برای توجیه حملات تروریستی شان با توسل به تفسیر غلط [متون مذهبی]، تبلیغ خط مشی تندروانه و افراطی و اهداف دهشت افگنانه شان استفاده می کنند.» کیانی افزود که آنها همچنان «به تزریق انگیزه تحرک برای حامیان و محاربین شان در میدان های جنگ، گسترش مفکوره براندازی نظام و جستجوی منابع مالی و هم فکر جدید می پردازند.»

او گفت: «فقر اقتصادی و قرائت های وارونه از متون دینی از زمره فکتور های کلیدی است که فرصت جذب نیرو را برای گروه های تروریستی در دنیای مجازی و حقیقی مساعد ساخته است.»

عزیز ستانکزی، تحلیلگر امور نظامی مقیم کابل، نیز موافق است که برای خنثی کردن هدف داعش در جذب جوانان به ستیزه جویی، سرکوب [داعش] امری کلیدی است.

او به سلام تایمز گفت: «رسانه های اجتماعی بهترین وسیله برای داعش در سوریه و عراق بود که با آن توانسته بودند کودکان و جوانان زیاد را استخدام کنند. این گروه می خواهد که از این روش در افغانستان نیز استفاده نمایند. بازداشت و از بین بردن شبکه فعالین رسانه های اجتماعی این گروه سبب ناکامی استراتیژی و پروژه داعش در کشور ما می شود.»‌

ستانکزی گفت: «از بازداشت افراد داعش ستایش می کنم و به جوانان می خواهم بگویم که پیوستند به گروه داعش تبعات منفی و جبران ناپذیر دارد و جوانانی که به این گروه می پیوندند تروریست، جنایتکار و ویرانگر بار می آیند.»

اجتناب از تبلیغات تروریستی

وحیدالله میرزائی ۳۰ ساله، باشنده کابل، گفت که او ابتدا تلاش های داعش برای استخدام را از طریق رسانه های اجتماعی دریافت کرد.

او به سلام تایمز گفت: «حدود یک سال قبل دو مرتبه از حساب های مختلف برایم در فیسبوکتقاضای دوستی روان کردند، و من تقاضای انها را قبول کردم، اما بعدا متوجه شدم که این نام های مستعار اند؛ چون در صفحات فیسبوک شان به نفع داعش تبلیغات می کردند.»

میرزائی گفت: «آنها دو یا سه مرتبه برای من به زبان دری، پشتو و یکبار عربی پیام کردند و از این که درخواست دوستی شان را قبول نموده بودم، از من تشکری کردند. از محتوای پیام های شان فهمیدم که این افراد هدف دارند. من واقعا ترسیده بودم و فکر کردم شاید جانم در خطر بیفتد، عاجل آنها را بلاک کردم.»

او افزود: «جوانان که بیسواد اند و یا هم مشکلات اقتصادی دارند، به آسانی فریب گروه های تروریستی را در رسانه های اجتماعی می خورند که برای این جوانان پیامد ناگواری دارد. از اداره امنیت ملی و وزارت مخابرات میخواهیم که راه های مناسب را برای جلوگیری از فعالیت های رسانه ئی این گروه روی دست بگیرند تا آنها نتوانند به راحتی در رسانه های اجتماعی برای شان تبلیغ کنند و یا هم از این طریق سربازگیری نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مشکل این است که حکومت دزد را دستگیر می کند، مهاجم انتحاری را بازداشت می کند، [اعضای] داعش را دستگیر می کند، طالب را دستگیر می کند، مگر معلوم نمی باشد که آنان مجازات می شوند یا نه! و فقط به آنها را برنج و گوشت محبس را می دهد. بیشتر این نجاست و کثافت از پاکستان می آید، زیرا این کشور بمانند یک سرطان برای منطقه و جهان است.

پاسخ