امنیت

درد و رنج های بیشتر غیر ضروری: سازمان ملل متحد حملات بهاری طلبان را محکوم کرد

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

در این عکس که توسط طالبان بتاریخ ۲۳ حمل نشر شد، به نظر می رسد که جنگجویان طالبان در یک مکان نامعلوم برای حملات بهاری اخیرا اعلام شده این گروه، آماده می شوند. [فایل]

در این عکس که توسط طالبان بتاریخ ۲۳ حمل نشر شد، به نظر می رسد که جنگجویان طالبان در یک مکان نامعلوم برای حملات بهاری اخیرا اعلام شده این گروه، آماده می شوند. [فایل]

سازمان ملل متحد -- شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه (۲۶ حمل) طالبان را به دلیل اعلان [آغاز] حملات بهاری محکوم کرد و از همه طرف ها خواست تا به جای آن از این «فرصت استفاده کرده» و مذاکرات را آغاز کند.

این شورا در یک خبرنامه متفق‌القول اعلام کرد که این اعلان طالبان «فقط باعث رنج و تخریب غیرضروری برای مردم افغانستان خواهد شد.»

طالبان روز شنبه (۲۴ حمل) چند ساعت بعد از اعلام آغاز حملات بهاری، حملات را بالای قندوز و کابل اجرا کردند.

به گفته مقامات افغان، کم از کم ۹ نفر کشته و ده ها نیز در این درگیری مجروح شدند.

جنگیدن برغم مذاکرات صلح

این خونریزی در پی آن روی داد که ایالات متحده، طالبان را برای یک توافقنامه صلح تحت فشار قرار داده و پیش بینی می شود که دور جدید مذاکرات اواخر ماه روان در قطر برگزار شود.

در این خبرنامه آمده است که شورای امنیت «از تمام طرف های درگیر خواست تا این فرصت را غنیمت شمرده و برای آغاز یک گفتمان جامع بین الافغان و مذاکرات که منجر به توافق سیاسی شود، اقدام کنند.»

زلمی خلیلزاد، نماینده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، که به امید دستیابی به یک معاهده صلح چندین دور مذاکرات را با طالبان برگزار کرده است، اعلام کرد که حملات بهاری «بی پروا» و «غیرمسئولانه» است.

خلیل زاد بتاریخ ۲۰ حمل توئیت کرد: «اعلام حملات بهاری توسط طالبان بی پروایی است. این غیر مسئولانه است که افزایش خشونت را به دلیل آن که حکومت برنامه امنیتی اعلام کرده، ضروری بدانیم. مردم افغانستان به وضوح تمایل خود را برای صلح ابراز کردند.

وی گفت: «از طریق این اعلان رهبران طالبان بی تفاوتی خود را نسبت به درخواست های افغان ها در سراسر کشور نشان می دهند. فراخوان برای مبارزه بیشتر، تلاش های صلح را پیش نمی برد.»

وی افزود: «اگر [این اعلان] اجرا شود، رنج بیشتر و هزاران تلفات دیگر را به بار خواهد آورد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وقتی سازمان ملل عملیات طالبان را محکوم می کند، چرا عملیات حکومت موسوم به خالد را محکوم نمی کند؟

پاسخ

مثل همیشه زمستان ندای صلح بهار صدای شلیک وانفجار سر میدهند

پاسخ

تا زمانی که بر سر آتش بس توافق نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت. این محکوم کردن ها و تایید کردن ها هم کدام سود ندارد.

پاسخ