دین

داعش سوخته شدن کلیسای جامع نوتردام را مسخره کرده و آن را «مجازات» خوانده است

سلام تایمز

یک پوستر نشر یافته توسط داعش در رسانه های اجتماعی در مقابل تصاویر سوخته کلیسای جامع نوتردام در پاریس بتاریخ ۲۶ حمل می گوید: «مجازات» [فایل]

یک پوستر نشر یافته توسط داعش در رسانه های اجتماعی در مقابل تصاویر سوخته کلیسای جامع نوتردام در پاریس بتاریخ ۲۶ حمل می گوید: «مجازات» [فایل]

در حالی که میلیون ها نفر در سراسر جهان از تخریب گسترده یکی از با ارزش ترین آثار تاریخی بشریت، کلیسای نوتردام در پاریس، خشمگین هستند، «دولت اسلامی» (داعش) این حادثه آتش سوزی را جشن گرفته است.

این آتش‌سوزی دوشنبه (۲۶ حمل) روی داد و اطفاء اش ۱۵ ساعت طول کشید.

بخش اعظم بام این کلیسای جامع ویران شده، مناره کلیسا سرنگون گشته و تعداد نامعلوم آثار هنری و تابلوهای نقاشی از بین رفته است. با این حال، دیوارها، برج ناقوس، و بخش اعظیم کیلکین های رنگین دایره ای مشهور آن سالم مانده است.

تمسخر داعش

همزمان با آتش‌سوزی در پاریس یک گروه وابسته به داعش پوستری را در رسانه های اجتماعی نشر کرد که در آن تصویر این کلیسای جامع در آتش با کلمه «مجازات» به عربی مشاهده می شود.

بتاریخ ۲۶ حمل، از سقف کلیسای جامع نوتردام در پاریس شعله های آتش و دود به هوا برخاسته دیده می شود. [فابین بارائو/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۶ حمل، از سقف کلیسای جامع نوتردام در پاریس شعله های آتش و دود به هوا برخاسته دیده می شود. [فابین بارائو/ خبرگزاری فرانسه]

همچنان به تمسخر به لسان فرانسوی روی آن نوشته شده: «روز خوش» و «ساخت آن از سال ۱۱۶۳ میلادی شروع و بسال ۱۳۴۵ میلادی خاتمه یافت. وقت آن است که با معبد شرک آمیزتان خداحافظی کنید.»

این خبرنامه تازه ترین نشان از بی توجهی داعش به میراث فرهنگی و تفسیر جعلی آن از اسلام است.

القاعده در عراق که قبل از داعش و تحت رهبری ابومصعب الزرقاوی فعال بود، عامل مظنون به ارتکاب بم گذاری های سال ۱۳۸۵ در مسجد شیعیان العسکری در سامرا عراق معروف به مسجد طلایی بود.

داعش طی دوران حکومت خونبار خود در موصل عراق بسال ۱۳۹۴ یک ویدئو را از حمله جنگجویان اش بر موزیم موصل با استفاده از پتک و دریل های حفاری نشان می داد که آثار بسیار با ارزش دوران قبل از اسلام که آنها را بی حرمتی به دین خود می دانستند.

داعش همچنان شهر آسوریان نمرود، شهر باستانی پترا، و شهر چند صدساله بیابانی پالمیرا در سوریه را منفجر کرد.

به اصطلاح «خلافت» داعش ماه قبل سقوط کرد و این گروه بعد از سال ها ویرانگری در عراق و سوریه دیگر قلمرویی از خود ندارند.

کوشش برای ایجاد اختلاف

علمای دینی سراسر جهان این خبرنامه داعش را محکوم کرده اند.

محمد ثاقب رحمان، یک عالم دینی در پاکستان، گفت که اسلام برای ادیان دیگر احترام بسیار قائل است.

رحمان که یک امام مسجد در پیشاور است، گفت: «داعش نماینده اسلام نیست، بلکه نماینده یک گروه کوچک تروریست ها است و بنا، مسیحیان خبرنامه اش را جدی نباید بگیرند.»

وی گفت: «این حادثه مسلمانان سراسر جهان را غمگین کرده و ما هم به همان اندازه از آتش‌سوزی در فرانسه شوکه شده ایم.»

رحمان گفت: «گروه های کوچک استند که می خواهند بین مسلمانان و مسیحیان اختلاف بیاندازند، مگر آنها هیچگاه موفق شده نمی توانند.»‌

رحمان گفت که اسلام مبلغ صلح و برادری و احترام به ادیان مختلف سراسر جهان است. وی افزود که هر مسلمان واقعی نسبت به آتش‌سوزی ابراز خوشحالی نمی کند.

محمد رفیق، یک استاد مطالعات اسلامی پوهنتون پیشاور، ضمن محکوم کردن خبرنامه داعش، گفت که مسلمانان برای همه عبادتگاه ها احترام بسیار فراوان قائل استند.

او گفت: «این وظیفه مسلمانان است تا از عبادتگاه های مسیحیان، هندوان، و غیره بنحوی محافظت کنند. مانند آن که بخشی از دین ما است. داعش می خواهد اجندای خودش را بنام اسلام ترویج و تبلیغ کند، مگر کاملا غلط است.»

رفیق گفت که داعش هرگز در تصویر کردن اسلام بحیث دین نفرت موفق شده نمی تواند؛ زیرا [اسلام] دین صلح و تحمل است.»

او گفت: «از تعالیم قرآن آشکار است که اسلام مروج فرهنگ اخوت و برادری نسبت به پیروان ادیان دیگر است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500