امنیت

روس ها در کنار طالبان در بالامرغاب می جنگند

نوشته عمر

به گفته مقامات نظامی افغانستان، جنگجویان کشورهای خارجی بشمول روسیه، در بین صدها جنگجوی طالبان بودند که بتاریخ ۱۵ حمل ۱۳۹۸ بالای مرکز ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس حمله کردند. [قول اردوی ۲۰۷ ظفر/ شورای امنیت ملی افغانستان]

جنگجویان کشورهای خارجی بشمول روسیه، در بین صدها جنگجوی طالبان بودند که بتاریخ ۱۵ حمل ۱۳۹۸ بالای مرکز ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس حمله کردند.

مقام های نظامی افغان گفتند که این درگیری ها میان نیروهای افغان و طالبان به مدت یک هفته به طول انجامید. سرانجام در عملیات نیروهای خاص پولیس و اردو و حمله های هوایی نیروهای هوایی افغان و حمایت قاطع طالبان مجبور به ترک بالامرغاب شدند.

مقامات گفتند که در این درگیری در نزدیکی مرز ترکمنستان جنگجویان خارجی نیز در کنار طالبان می جنگیدند و به آنها به مشوره داده و از آنها حمایت می کردند.

جنرال محمد ابراهیم فضلی، قوماندان لوای سوم اردوی ملی در ولایت بادغیس، گفت: «شمار از جنگجویان خارجی، بحیث نمونه یک داکتر روسی، در کنار طالبان بودند که توسط نیروهای ما از بین رفتند.»

بتاریخ ۵ دلو، یک کوماندوی افغان حین عملیات ضد طالبان در ولسوالی آب‌کمری ولایت بادغیس نگهبانی می کند. [شمیل مشعل]

بتاریخ ۵ دلو، یک کوماندوی افغان حین عملیات ضد طالبان در ولسوالی آب‌کمری ولایت بادغیس نگهبانی می کند. [شمیل مشعل]

بتاریخ ۴ حمل ۱۳۹۶، عساکر اردوی ملی افغانستان به سمت مواضع شان در ولایت بادغیس پیشروی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۴ حمل ۱۳۹۶، عساکر اردوی ملی افغانستان به سمت مواضع شان در ولایت بادغیس پیشروی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

او به سلام تایمز گفت: «اجساد این تروریست های خارجی همچنان در میدان جنگ باقی مانده و حضور جنگجویان خارجی در کنار طالبان را» اثبات می کند.

او گفت: «بادار های خارجی طالبان مانند چچینی ها، پاکستانی ها و دیگر کشورهای جهان در ولسوالی بالامرغاب تجمع داشتند و در کنار طالبان مصروف [جنگیدن] بودند.»

عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس، نیز وجود داکتر روسی جنگ بالامرغاب را تایید کرد.

ملکزی به سلام تایمز گفت: «گزارش های کشفی و استخباراتی ما نشان می دهند که یک تبعه روسیه در میان طالبان بود که توسط نیروهای امنیتی ما در جریان جنگ کشته شده است.»

وی افزود: «طالبان در بالامرغاب تنها نبودند و تروریست های خارجی در کنار شان بودند.»

ملکزی گفت که جنگ در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس «یک دسیسه بسیار کلان بود که جنرالان و نظامیان در کشورهای همسایه روی این طرح جنگی کار کرده بودند. خود طالبان هم نمی دانستند که در بالامرغاب چه می خواهند چون فقط برای شان امر جنگ داده شده بود.»

نفوذ روسیه

مقام های محلی و اعضای شورای ولایتی بادغیس به این باور استند که طالبان بسیار ضعیف تر از آن استند تا حمله های پیچیده را پلان ریزی و عملی سازند.

عبدالعزیز بیک، رییس شورای ولایتی بادغیس، به سلام تایمز گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که در سطح رهبری طالبان در ولایت بادغیس خارجی ها وجود دارند.»

او گفت: «بالامرغاب یک دهلیزی است میان شمال و جنوب افغانستان و بیشتر حمله های تروریستی در این ولسوالی از سوی تروریست های بیرونی سازماندهی می شوند.»

محمد ناصر نظری، عضوء شورای ولایتی بادغیس، گفت: « در جنگ بالا مرغاب تعداد مشاورین روسی بیشتر از آن بود که گزارش داده شده است

او به سلام تایمز گفت: «در کنار این که [جنگجویان] خارجی بودند، چهار تا پنج مشاور روسی هم در کنار طالبان در جنگ بالامرغاب حضور داشتند.»

وی افزود: «خارجی ها در ولسوالی بالامرغاب وجود دارند. هردو برای مشوره به طالبان و هم جنگیدن با نیروهای امنیتی.»

او اضافه کرد: «طالبان -- که یک زمانی هیچ توانایی نداشتند -- اما به یکباره گی صاحب سلاح های پیشرفته بشمول سلاح های شب بین می شوند.» همین نشان می دهند که خارجی ها طالبان را حمایت و تسلیح می کنند.»

نظری افزود: «معلوماتی که ما به دست آورده ایم نشان می دهند که روس ها بیشتر از دو ماه می شود که در ولسوالی بالامرغاب حضور داشته اند.»

محمد رفیق شهیر، آگاه امور سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان مانند تروریست های بین المللی استند که تروریست های چندین کشور مانند عرب ها، چچینی ها و دیگر کشورها [اتباع] همراه شان استند.»

شهیر به سلام تایمز گفت: «حالا به تازه گی دیده شده است که شهروندان روسیه هم در کنار طالبان حضور دارند و این نشان می دهد که شبکه های قوی در آن کشورها در پشت این افراد قرار دارند که تمام امکانات را برای [طالبان] فراهم می سازند.»

وی افزود که کشورهای همسایه و منطقه به منظور تضعیف نیروهای افغان و امریکایی در افغانستان از طالبان و سایر تروریست ها حمایت می کنند «تا به اهداف مشترک شان برسند.»

شهیر گفت: «در افغانستان شبکه های استخباراتی بیرونی کار می کنند و در این اواخر فعالیت ها و اقدامات کرده اند و عمال شان را در بخش های مختلف کشور جا به جا کرده اند.»

او گفت: «روسیه هماهنگی و ارتباطات عمیق با طالبان دارد.»

شهیر گفت: «قبلا فکر می شد که روابط طالبان با روسیه در حد تماس است اما حرکت های اخیر که شامل شرکت شهروندان روسیه در جنگ و به کارگیری سلاح های روسی از سوی طالبان می شوند نشان می دهند که [روسیه] وارد جنگ گرم در افغانستان شده است.»

مداخله آشکار

فعالان جامعه مدنی و باشنده گان ولایت بادغیس حضور تروریست های خارجی در کنار طالبان -- و حمایت برخی کشورهای همسایه و منطقه از طالبان -- را دخالت آشکار این کشورها در امور داخلی افغانستان می دانند.

عبدالرازق صدیقی، فعال جامعه مدنی در بادغیس، به سلام تایمز گفت: «همه شاهد استیم که کشورهای همسایه و روسیه طالبان را مورد حمایت قرار می دهند و برای شان کمک مالی و تسلیحاتی می کنند

«ما جوانان از این کشورها بخصوص روس ها می خواهیم که بیشتر از این در امور داخلی کشور ما دخالت نکند و طالبان را حمایت نکند.»

جنید الله اشکانی، فعال جامعه مدنی در بادغیس، به سلام تایمز گفت: «این کشورهای همسایه در امور افغانستان مداخله می کنند و سال ها می شود که این روند ادامه دارد.»

وی گفت: «اقدامات این کشورها -- از تسلیح طالبان تا اشتراک مستقیم خودشان در جنگ -- همه نشان دهنده دخالت های مستقیم این کشورها است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا نه؟ آمریکایی ها برای افغان ها مصروف جنگ بوده اند. نهایتا تمامی جنگجویان خارجی باید بروند و بگذارند افغان ها با افغان ها بجنگند. من معتقدم اگر همه آنها را به حال خودشان بگذارند شاید خودشان مسئله را حل کنند.

پاسخ

به راستی که روشنگرانه است.

پاسخ