امنیت

طالبان در حالی با واکنش های شدید مواجه اند که ممنوعیت بر سازمان های بشردوستانه، افغان ها را در معرض خطر قرار میدهد

نوشتهء نجیب الله

بتاریخ ۷ حمل، مردان افغان، پس از از دست دادن پاهای شان در انفجارهای ماین، در حالی که پای مصنوعی دارند، در شفاخانه کمیته بین المللی صلیب سرخ که برای مجروحین و معلولین جنگ در کابل است، نشسته اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۷ حمل، مردان افغان، پس از از دست دادن پاهای شان در انفجارهای ماین، در حالی که پای مصنوعی دارند، در شفاخانه کمیته بین المللی صلیب سرخ که برای مجروحین و معلولین جنگ در کابل است، نشسته اند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- افغان ها خواسته اخیر طالبان را که فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی صحت را در افغانستان ممنوع کرده اند، محکوم می کنند. آنها می گویند که این اقدام کودکان و قربانیان جنگ را در معرض خطر قرار می دهد.

طالبان بتاریخ ۲۲ حمل خبرنامه ای را منتشر کرد که بدون ارائه هیچ دلیل خاص به این دو گروه امدادرسان گفت که فعالیت شان در افغانستان را متوقف کنند.

در این خبرنامه آمده است: «چنانکه حالات جنگی افغانستان وضعیت پیچیده ای را به وجود آورده است و در چنین زندگی پر از مشکلات بعضی نهادهای کمک رسانی کارهای مربوطه خود را به شکل مناسب عیار نمی سازند.»

این خبرنامه افزوده است که از آن جمله، اداره جهانی صلیب سرخ تعهداتی را که با نماینده گان [طالبان] کرده بود عملا اجرا نمی کند؛ و همچنان در تطبیق کمپاین واکسیناسیون از سوی سازمان جهانی صحت بر علاوه از ملحوظات امنیتی بعضی حرکات مشکوک نیز مشاهده شده است.»

یک تکنسین اورتوپیدی افغان بتاریخ ۷ حمل، در یک کارگاه شفاخانه کمیته بین المللی صلیب سرخ برای مجروحین و معلولین جنگ در کابل، اعضای مصنوعی می سازد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک تکنسین اورتوپیدی افغان بتاریخ ۷ حمل، در یک کارگاه شفاخانه کمیته بین المللی صلیب سرخ برای مجروحین و معلولین جنگ در کابل، اعضای مصنوعی می سازد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۴ حمل، رهگذران افغان در بیرون مرکز اورتوپیدی کمیته بین المللی صلیب سرخ تجمع کرده اند. [نجیب الله]

بتاریخ ۲۴ حمل، رهگذران افغان در بیرون مرکز اورتوپیدی کمیته بین المللی صلیب سرخ تجمع کرده اند. [نجیب الله]

صلیب سرخ از حدود ۳۰ سال به این سو و در ۱۷ ولایت افغانستان فعالیت داشت است.

عمده ترین خدمات این سازمان عبارت استند از کمک به اسیران جنگی، عرضه خدمات اورتوپیدی به معلولان جنگ و مادرزادی، خدمات صحی به قربانیان جنگ، ارایه کمک های غذایی و غیر غذایی، کمک به بی‌جاشدگان داخلی و ارایه خدمات آب‌رسانی می باشد.

سال ۱۳۹۷ نیز طالبان برای مدت دو ماه موقتا مانع فعالیت صلیب سرخ در ساحات تحت کنترول طالبان شده بود.

در همین حال، سازمان جهانی صحت در کنار دیگر کمک ها به افغانستان، در بخش کمپاین امحای فلج کودکان (پولیو) در افغانستان با وزارت صحت افغانستان همکاری دارد.

متعهد به مردم افغان

مقامات کمیته بین المللی صلیب سرخ می گویند که هنوز متعهد به ارائه خدمات به افغان های تحت تاثیر جنگ استند.

روبین وعدو، سخنگوی صلیب سرخ در افغانستان، در یک پیام واتس‌اپ به سلام تایمز گفت: «ما این خبرنامه را در ویبسایت دیده ایم و می خواهیم به صورت دوجانبه و محرمانه با طالبان در مورد آن صحبت کنیم. در عین حال، ما فعالیت هایمان را در اطراف کشور متوقف کرده ایم.»

این خبرنامه افزود: «همانطور که ما این خبرنامه را تصدیق می کنیم، می خواهیم بگوییم ما همچنان به مردم افغانستان که تحت تاثیر جنگ های مسلحانه قرار گرفته و نیازمند کمک های بشردوستانه استند، متعهد می باشیم.»

سازمان جهانی صحت هنوز اظهارنظری در این مورد نکرده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله به سلام تایمز گفت که حکومت متعهد به تامین امنیت کارمندان نهادهای خیریه است.

او با اشاره به اعلامیه اخیر طالبان گفت: «صلیب سرخ یک ارگان خیریه ای بی طرف است و دشمنان مردم افغانستان یک بار دیگر ثابت می سازند که مانع تمام کمک های خیریه بشری می شوند.»

رحیمی افزود: «ما در بخش تامین امنیت شان همیشه همکاری خواهیم کرد.»

در مقابل، طالبان تنها زمانی کمک می کند که به نفع آنها باشد

طالبان بتاریخ ۲۸ حمل در یک توئیت نوشت که فقط یک هفته پس از ‌‌آن که طالبان کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی صحت را محکوم کرد، جنگجویان از سازمان های کمک رسانی، سازمان های غیر دولتی و موسسات بشردوستانه خواستند تا از هیچ گونه کمکی به قربانیان سیل اخیر دریغ نکنند.»

تعدادی از کاربران رسانه های اجتماعی اشاره می کنند اگر طالبان قادر است که هزینه جنگ اش بر علیه حکومت را تامین کند، پس قادر خواهد بود تا به افراد نیازمند کمک کند.

خشم عمومی نسبت به طالبان

فعالان جامعه مدنی و دیگر باشنده گان در افغانستان تصمیم طالبان را محکوم کرده اند.

سیما، یک زن ۵۵ ساله افغان که برای تداوی نواسه پنج ساله اش که معلول به دنیا آمده است به شفاخانه اورتوپیدی کابل که مربوط به صلیب سرخ است آمده بود، خشم اش را علیه طالبان بیان کرد.

سیما که نخواست نام واقعی اش گرفته شود، به سلام تایمز گفت: «مردم ما به جز جنایات و خونریزی، هیچ خیری از طالبان ندیده اند.»

او گفت: «صلیب سرخ از سال ها به ما خدمت کرده است، حالا طالبان می خواهد جلو این سازمان را هم بگیرد تا فرزندان ما بر اثر معیوب شان بمیرند.»

سیما افزود: «به کمک خدا و به اثر تلاش داکتران همین شفاخانه صلیب سرخ، نواسه ام تا جایی خوب شده است.»

محمد نعیم ۴۸ساله، که پسر هفت ساله اش در اثر اصابت مرمی در کمرش از کمر به پایین فلج شده است، نیز برای تداوی به مرکز بازتوانایی صلیب سرخ در کابل آمده بود.

او از خدمات ارائه شده توسط صلیب سرخ ستایش کرد.

او گفت: «همین جنگ و طالبان بودند که باعث شد فرزندم فلج شود و حالا که صلیب سرخ فرزند ما را رایگان تداوی می کند، طالبان آنان را به کار نمی مانند.»

علیه منافع عمومی

محمدامین نظری، یک فعال مدنی مقیم در کابل، به سلام تایمز گفت: «متاسفانه این تصمیم طالبان مانند دیگر فعالیت های این گروه مخالف منافع عامه است؛ زیرا فعالیت صلیب سرخ و سازمان جهانی صحت برای مردم افغانستان حیاتی است.»

وی اشاره کرد که صلیب سرخ در شفاخانه های اورتوپیدی افغانستان برای معلولان مراقبت های صحی رایگان ارائه می کند.

فایزه حسنی، یک فعال مدنی دیگر مقیم شهر کابل، به سلام تایمز گفت: «صلیب سرخ و سازمان جهانی صحت در افغانستان سابقه فعالیت درخشان دارد.»

فایزه افزود: «تصمیم طالبان متاسفانه باعث می شود که اطفال کشور از واکسین پولیو محروم شوند و این کودکان را در معرض خطر فلجی در اثر ابتلا به پولیو قرار داده و آینده شان را خراب می کند.»

بربنیاد معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، از آغاز سال میلادی ۲۰۱۹ کارکنان صحی یک مورد ابتلا به پولیو در ارزگان و دو مورد را در کندهار ثبت کرده اند که هر دو مورد در ساحات ناامن زیر کنترول طالبان بوده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، به سلام تایمز گفت که حکومت کوشش دارد تا با فعالیت های صحی برای همه مردم افغانستان به گونه یکسان عرضه شود.

مایار گفت: «در گذشته هم متاسفانه گاه گاهی مخالفان دولت مانع کمپاین پولیو شده بودند که از طریق محاسن سفیدان و بزرگان قومی این مشکل را حل کرده بودیم.»

«تلاش ما این است که خدمات صحی از سیاست به دور نگهداشته شود و نباید به خاطر اختلافات سیاسی مانع ارایه خدمات صحی شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روشن است که طالبان می خواهد نام افغانستان را بد کند و به همین شکل پدرشان پاکستان هم به آنها می گوید که حتی اگر کسی درد کمی هم دارد باید به پاکستان برده شود، زیرا حالا اقتصاد پاکستان رو به افول است.

پاسخ