امنیت

مردم ملکی بیشترین لطمه را از بم های کنارجاده طالبان در شاهراه کابل به قندهار متحمل می شوند

نوشته زابلی

مسافران که از شاهراه کابل - قندهار استفاده می کنند و نیز باشنده های ولایت زابل می گویند که بم های کنارجاده جابجا شده توسط طالبان نه فقط سرک ها و پل ها را تخریب می کند، بلکه جان مردم ملکی را نیز می گیرد. [زابلی]

زابل -- مسافران که از شاهراه کابل به قندهار استفاده می کنند می گویند که بم های کنارجاده جابجا شده توسط طالبان تنها نیروهای افغان را هدف قرار می دهند، بلکه زنده گی مردم ملکی را نیز از بین می برند.

این شاهراه یک جاده ۴۹۰ کیلومتری است که کابل و قندهار را به هم متصل می کند و از ولایت های میدان وردک، غزنی، و زابل می گذرد.

دگَروال سید معراج الدین سادات، قومندان امنیه ولایت زابل، گفت که طالبان به کارگذاشتن بم ها در جاده ها ادامه می دهند.

او با اشاره به کارگذاری بم های کنارجاده توسط طالبان در مسیر این شاهراه به سلام تایمز گفت: «مسئله چند هفته یا چند ماه نیست. هر وقت نیروهای گشتی ما از یک ساحه به ساحه دیگر می روند، آنها [طالبان] بم کار می گذارند.»

این عکس مورخ ۴ حمل یک بخش از شاهراه کابل به قندهار را در نزدیکی ساحه خارجوی ولسوالی شاهجوی ولایت زابل نشان می دهد که بتاریخ ۲۹ سنبله سال پار بر اثر یک بم کنار جاده طالبان تخریب شد. در این انفجار دو عسکر افغان کشته شدند. [زابلی]

این عکس مورخ ۴ حمل یک بخش از شاهراه کابل به قندهار را در نزدیکی ساحه خارجوی ولسوالی شاهجوی ولایت زابل نشان می دهد که بتاریخ ۲۹ سنبله سال پار بر اثر یک بم کنار جاده طالبان تخریب شد. در این انفجار دو عسکر افغان کشته شدند. [زابلی]

یک پل ویران شده بتاریخ ۴ حمل در ساحه بسکه در حوالی قلات مرکز ولایت زابل دیده می شود. انفجار یک بم کنارجاده طالبان در ماه میزان سال ۱۳۹۴ این پل را را تخریب کرد که در نتیجه دو نفر از مردم ملکی زخمی شده و موترشان تخریب شد. [زابلی]

یک پل ویران شده بتاریخ ۴ حمل در ساحه بسکه در حوالی قلات مرکز ولایت زابل دیده می شود. انفجار یک بم کنارجاده طالبان در ماه میزان سال ۱۳۹۴ این پل را را تخریب کرد که در نتیجه دو نفر از مردم ملکی زخمی شده و موترشان تخریب شد. [زابلی]

معراج گفت که برغم کمپاین طالبان بر ضد مردم ملکی، پولیس تحت امر او، توانسته است ده ها بم را در ماه های اخیر خنثی کند.

وی گفت: «ما ۱۳ یا ۱۴ بم را طی ۱۵ روز گذشته خنثی کرده ایم. بعض از این بم ها زیر [وسائط نقلیه] نیروهای ما منفجر شدند، خوشبختانه آنها حالا صحتمند شده اند، مگر بم ها وسائط نقلیه ما را صدمه زده اند.»

معراج افزود: «هر روز، هر شب، هر وقت وسائط نقلیه گشتی ما ساحه را ترک می کنند، آنها [طالبان] از آن وقت سوءاستفاده کرده و بم های شان را جابجا می کنند و سرک ها و پل های ما را تخریب می کنند.»

آسیب رساندن به مردم ملکی

محمد نبی، باشنده زابل که در ماه ثور گذشته در اثر یک انفجار نابینا شد، به سلام تایمز گفت: «من وقتی در این شاهراه [کابل - قندهار] سفر می کردم؛ یک بم کنارجاده زیر [موترم] منفجر شد.»

نبی گفت: «بم های کنارجاه بسیار زیاد وجود دارند. هر ماه تا ۱۰ بم مردم ملکی و نیروهای افغان را هدف قرار می دهد. من دو ماه قبل یک برادرم را هم در این شاهراه از دست دادم. او در آن زمان در خدمت پولیس بود.»

محب الرحمان، یک باشنده قلات، مرکز ولایت زابل، گفت: «یکی از عموزاده هایم وقتی برای صید ماهی می رفت، بر روی یک بم کنارجاده پا گذاشت و بازویش آسیب دید. او حالا در خانه مانده و دیگر کار کرده نمی تواند.»

او به سلام تایمز گفت: «او بسیار فقیر است. او هزینه تداویش را پرداخت کرده نمی تواند و از اقارب اش پیسه قرضه می گیرد.»

محب الرحمان گفت: «در امتداد این شاهراه مشکلات بسیار وجود دارد. مردم ملکی از این وضع خسته شده اند.»

عطا جان حق بیان، رئیس شورای ولایتی رابل، می گوید که مردم ملکی بیشترین رنج را از بم های طالبان متحمل شده اند.

او به سلام تایمز گفت: «مردم ملکی همیشه قربانیان این بم ها بوده اند. این مایه دردسر مردم است. ما همه می دانیم که مردم ملکی عادی و تجار افغان از این شاهراه استفاده می کنند.»

وی افزود: «پنج ماه قبل یک بم کنارجاده زیر یک موتر منفجر شد که در نتیجه سه نفر از مردم ملکی شهید و دو نفر دیگر مجروح شدند.»

حق بیان گفت: «اخیرا یک پل کلان در ساحه بسکه در نزدیکی شهر هرات، در اثر بم طالبان تخریب شد.»

«نمونه های بسیار زیاد از انفجارها که در آن مردم ملکی جان باخته اند، وجود دارد.»

ضرر و زیان اقتصادی

کریم الله که ۳۵ ساله و دریور مینی بس است و در شاهراه کابل - قندهار کار می کند، گفت که ویرانی های حاصل از این بم ها ضرر و زیان اقتصادی نیز دارد.

او به سلام تایمز گفت: «اکثر باشنده های زابل فقیر استند و ما دریورها کرایه مان را بالا برده نمی توانیم. موترهای مان در اثر پل ها و جاده های آسیب دیده، خراب می شوند. ما بعد از صرف مبالغ کلان جهت تعمیر موترهای مان دیگر پولی برای مان نمی ماند.»

او افزود: «ما می توانیم آنها [مسافران] را وادار کنیم کرایه بیشتر بدهند، مگر هم آنها و هم ما فقیر استیم.»

عبدالهادی که از قلات به قندهار سفر می کند، به سلام تایمز گفت: «اگر شما از زابل به قندهار بروید، یک پل سالم و آسیب ندیده در این شاهراه باقی نمانده است. همه آنها با بم منفجر شده اند.»

او گفت: «مسیری که قبلا طی آن دو ساعت طول می کشید، حالا چهار ساعت طول می کشد. لاری های بزرگ از حرکت باز می مانند و در نتیجه موترهای خورد هم متوقف می شوند. ما از حکومت می خواهیم این سرک ها را ترمیم کند.»

«این به ما آسیب بسیار می زند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500