جنایت و عدالت

اختطاف زنان در غزنی نشان می دهد که طالبان قصد دارند ظلم و ستم را دوباره برقرار کنند

نوشته سلیمان

یک زن افغان در یک پامپ آب دستی در مزارشریف ولایت بلخ بتاریخ ۹ جوزا ۱۳۹6 آب می گیرد. [فرشاد عصیان/ خبرگزاری فرانسه]

یک زن افغان در یک پامپ آب دستی در مزارشریف ولایت بلخ بتاریخ ۹ جوزا ۱۳۹6 آب می گیرد. [فرشاد عصیان/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- فعالین می گویند که اختطاف سه زن در ولایت غزنی در ماه روان توسط طالبان نشان دهنده ادامه کمپاین سرکوب زنان و نقض حقوق شان توسط این گروه ستیزه جو است.

به گفته مقامات محلی، طالبان که محدودیت های را بر معلمان زن و دانش آموزان دختر در این ساحه اعمال کرده، زنان متذکره را در دو مورد مجزا اختطاف کرده است.

محمد عارف نوری، سخنگوی والی غزنی، به سلام تایمز گفت: «جنگجویان طالبان بتاریخ ۲۱ حمل ناوقت شب با هجوم به یک خانه در قریه میدانک ولسوالی قره باغ ولایت غزنی، یک زن این خانه را اختطاف کرده و اعضای خانواده این زن را لت و کوب کرده است.»

او گفت: «یک روز پیش از این واقعه، عتیق الله یکی از قوماندان طالبان دو زن را که از کابل به طرف هرات میرفتند در شاهراه کابل -- کندهار در مربوطات ولسوالی قره باغ از یک بس مسافربری پائین کرده و با خود برده اند.»

بتاریخ ۱۰ سرطان ۱۳۸۹ دختران افغان در یک صنف تحصیلی در مکتب لیسه جهان ملکه در شهر غزنی ولایت غزنی نشسته اند. [قوای ائتلاف]

بتاریخ ۱۰ سرطان ۱۳۸۹ دختران افغان در یک صنف تحصیلی در مکتب لیسه جهان ملکه در شهر غزنی ولایت غزنی نشسته اند. [قوای ائتلاف]

نوری گفت: «در عین ربودن این زنان توسط طالبان، برخورد فزیکی میان مسافرین و طالبان نیز صورت گرفته است.»

نوری گفت که این آدم ربایی ها نمونه ی دیگری از تلاش های طالبان برای آزار و اذیت و سوء استفاده از زنان است، که اغلب «بدون مجازات» است.

او گفت: «در جریان سال های گذشته در برخی نقاط ولایت غزنی طالبان متوسل به تجاوز جنسی به زنان شده است و زمانی که این قضایا فاش شده بود بدون این که طالبان افراد خود را مجازات کنند بالای زنان حد شرعی را عملی نمودند.»

نوری گفت: «اکثر افراد خود شان [طالبان] آزاد گشت و گذار می کنند. بیشتر جنگجویان طالبان در مسایل تجاوزات دست دارند اما متاسفانه مردم به خاطر حفظ آبرو زنان و عزت شان صدا بلند نمی کنند.»

نوری گفت که در بعضی ساحات دیگر غزنی، طالبان ان زنان را که از طریق تیلیفون با مردان صحبت کرده بودند، مجازات کرده است.

او گفت: «اکثر قوماندان طالبان و حتا سرگروپان کوچکشان دو یا سه زن دارند که انها را بدون رضایت زنان گرفته اند -- و ما هم به خاطر حفظ عزت و کرامت انسانی این زنان، این موارد را رسانه یی نکرده ایم.»

«غیر انسانی و غیر اسلامی»

شکریه ولی، رئیس امور زنان ولایت غزنی، گفت که زنان در شهر غزنی زیاد مشکل دارند اما متاسفانه در بعضی ولسوالی های این ولایت به دلیل نا امنی ها مکاتب دخترانه توسط طالبان تعطیل شده اند و دختران از تحصیل بازمانده اند.

ولی گفت: «در ولسوالی های که ناامن است امکان ظلم از سوی مخالفین مسلح دولت وجود دارد اما مردم ان ساحات امکانات و دسترسی به نهاد های حکومتی ندارند تا دادخواهی نمایند.»

عارفه پیکان، از فعالین مدنی و حقوق زنان در ولایت غزنی، گفت که اقدامات طالبان علیه زنان نشانگر ادامه تلاش چند دهه ای این گروه برای ستم کردن به زنان در افغانستان است.

پیکان به سلام تایمز گفت: «طالبان در ۱۸ سال گذشته در ساحات زیر کنترول خود برای زنان و دختران محدودیت های زیادی وضع کرده است.»

پیکان افزود که در ساحات تحت کنترول طالبان، «زنان نمی توانند که تحصیل و کار نمایند و به تازه گی ها برای متعلمین و معلمان زن هشدار داده اند که لباس های تنگ نپوشند و خود را آرایش نکنند.»

پیکان گفت: «گروگان گیری و یا اختطاف زنان توسط طالبان یک عمل شنیع و غیر انسانی می باشد. این کار طالبان نشان می دهد که انها پابند به همان دیدگاه افراطی و تندروانه شان نسبت به زنان اند.»

او گفت: «در شماری از ساحات که تحت کنترول طالبان است اصلا مکتب وجود ندارد و چند مکتبی که ساخته شده بود بار ها توسط طالبان سوختانده شده است. در ۱۸ سال گذشته تقریبا هیچ دختری از مکاتب در ساحات زیر کنترول طالبان فارغ نشده اند.»

وی افزود: «یک زمانی من بحیث مدیر در یکی از مکاتب شهر غزنی کار میکردم و بار ها توسط طالبان تهدید به مرگ یا اختطاف شده بودم. من به دختران دانش آموز گفته بودم زمانی که به مکتب رفت و آمد می کنند برای امنیت شان کتاب های درسی را پنهان نگهدارند.»

شفیقه احمدی، محصل در یکی از پوهنتون های خصوصی کابل، گفت که طالبان حقوق اساسی زنان را رد می کنند.

احمدی به سلام تایمز گفت: «تحصیل، کار، آزاد زنده گی کردن و انتخاب همسر و یا زنده گی مشترک از حقوق زنان، حقوق انسانی، و حقوق اسلامی می باشد. ربودن زنان توسط طالبان و نکاح اجباری زنان توسط آنها در تضاد کامل با تعالیم اسلام، قوانین و سنت های افغانستان می باشد.»

رخشانه، یک متعلم در یکی از مکاتب شهر کابل، نظر مشابهی را در این زمینه مطرح می کند.

رخشانه به سلام تایمز گفت: «اسلام به زنان و مردان حقوق مساوی داده است، طالبان به حقوق مدنی زنان افغان را نقض کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500