امنیت

تخریب مکتب های فراه توسط طالبان نشان دهنده ادامه خصومت آنها با تحصیل دختران است

نوشته عمر

افراد طالبان بتاریخ ۲۴ حمل وارد مکتب دخترانه شهید بنفشه در حومه شهر فراه ولایت فراه شدند و ساختمان این مکتب را منفجر ساختند. یک روز بعد، این گروه ستیزه جو یک مکتب دخترانه دیگر را به نام مکتب امر شیرعلی خان در قریه نوده در مرکز شهر فراه را منفجر ساختند. [اداره معارف فراه]

هرات -- طالبان یک بار دیگر دشمن شان با معارف دختران را به نمایش گذاشته و در مدت ۲۴ ساعت دو مکتب دخترانه را در ولایت فراه منفجر کردند.

افراد طالبان بتاریخ ۲۴ حمل وارد مکتب دخترانه شهید بنفشه در قریه تیوسک حومه شهر فراه ولایت فراه شدند و ساختمان این مکتب را منفجر ساختند. یک روز بعد، این گروه ستیزه جو یک مکتب دخترانه دیگر را به نام مکتب امر شیرعلی خان در قریه نوده در مرکز شهر فراه را منفجر ساختند.

حملات طالبان در شام روی داد و هیچ یک از متعلمین و مسؤولین مکتب آسیب ندید.

محمد اعظیمی، رییس معارف ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «مکتب دخترانه بنفشه در انفجار تخریب شد «و متاسفانه مشکلاتی را به شاگردان ما به بار آورده است.»

این عکس گرفته شده از ویدئو ویرانه بجای مانده از تخریب مکتب دختران شهید بنفشه به دست طالبان را نشان می دهد. این مکتب در قریه تیوسک ۲۰ کیلومتری شهر فراه در ولایت فراه قرار دارد.

این عکس گرفته شده از ویدئو ویرانه بجای مانده از تخریب مکتب دختران شهید بنفشه به دست طالبان را نشان می دهد. این مکتب در قریه تیوسک ۲۰ کیلومتری شهر فراه در ولایت فراه قرار دارد.

او گفت: «مکتب ما لیسه بود و بیش از ۱۰۰۰ شاگرد دختر داریم. شاگردان ما به طور نورمال درس می خواندند و تمام معلمان آن زن استند.»

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه، گفت: «این کار طالبان است؛ چون آنها چندی پیش اخطار داده بودند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان قبلا اخطار داده بودند و ساحه ای که مکاتب تخریب شده اند هم زیر نفوذ مخالفان است. چهار موتر با مردان مسلح این مکاتب را منفجر کردند.»

او گفت که مکتب دخترانه امر شیرعلی خان «توسط دشمنان مردم افغانستان به طور کامل از بین رفت و تجهیزات آن در آتش سوخت.»

قانع گفت که این شورا مقام های وزارت معارف و مسوولان اداره محلی فراه را در جریان قرار داده اند.

عظیمی، رییس اداره معارف، گفت:‌ «ما با بزرگان قوم و باشنده گان محل در ارتباط استیم و تلاش داریم تا این مکتب ها را دوباره بازسازی کنیم و زمینه آموزش را برای شاگردان دختر فراهم بسازیم.»

به گفته این اداره، با منفجر شدن دو مکتب دخترانه در ولایت فراه، بیش از ۲۰۰۰ متعلم (دختر) از تعلیم و تربیه محروم شده اند. این اداره گفت که قصد دارد اماکن را بازسازی کند.

بنا بر عظیمی، از ماه حوت ۱۳۹۷ تا حوت ۱۳۹۸ طالبان چهار مکتب دخترانه را در این ولایت منفجر کردند و یا به آتش کشیدند.

دشمن معارف

طالبان بارها مدعی شده اند که با به مکتب رفتن دختران و پسران مخالف نیستند، مگر افراد و قومندان این گروه تاسیسات آموزشی را در ولایت های مختلف بشمول فراه هدف قرار داده اند.

شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه، به سلام تایمز گفت: «مکتب نسوان بنفشه از سوی طالبان به آتش کشیده شده است. چند روز میشد که اخطارهایی از سوی افراد نظامی و [به اصطلاح] پولیس امر به معروف طالبان داده شده بود که این مکتب باید تعطیل شود و از فعالیت آن جلوگیری صورت بگیرد.»‌

نعیمی گفت: «مردم بارها از طالبان خواستند که مانع رفتن دختران به مکاتب نشوند.»

او گفت: «حتا قوماندان طالبان در فراه این موضوع را با شورای کویته طالبان شریک ساختند اما متاسفانه مخالفان مسلح دولت که دشمن مکاتب استند و نمی خواهند دختران درس بخوانند، دو مکتب را انفجار دادند.»‌

محمد صادق حلیمی، معاون ریاست معارف ولایت فراه، به سلام تایمز گفت که رهبران طالبان به نام های ملا غفار، ملا عبدالسلام و شخصی به نام ظاهر هوتک -- که خود را والی نامنهاد طالبان در فراه می خواند -- «دشمن معارف استند» و در اعمال خودسرانه مکاتب را مورد حمله قرار می دهند.

او افزود: «چهار مکتب نسوان در ساحات کاریزک، نوده، تیوسک و کوکشیب از سوی طالبان تهدید شده بود و افراد این گروه این مکتب ها را منفجر کرده و به آتش کشیدند.»

او گفت: «دشمنان معارف فراه حلقه به گوش دیگران استند و به دستور آنان بر مکاتب دخترانه حمله می کنند.»

خلاف دستورات خداوند

مردم افغانستانن و علمای دینی تخریب مکتب ها توسط طالبان در ولایت را از دید اسلام محکوم کرده اند.

قانع، عضو شورای ولایتی فراه، گفت: «دشمنان اسلام و غلامان اجنبی ها هدف شان این است که دروازه های معارف را در فراه ببندند و چراغ معارف را خاموش کنند.»

او افزود: «من به عنوان نماینده مردم می گویم که ما ملت فراه در برابر این گروه سیاه دل ایستاده گی خواهیم کرد.»

عبدالجبار مطمئن، رییس اداره حج و اوقاف فراه، به سلام تایمز گفت: «دین اسلام به تعلیم و تربیه زیاد تاکید کرده است

او گفت: «[اسلام] حتا آموختن علم را بر هر مرد و زن مسلمان یک وجیبه و فرض دانسته است. از. دید دین اسلام رفتن دختران و زنان به مکاتب یک امر ضروری است و هیچ کسی نباید مانع رفتن آنان شود.»‌

او افزود که کسانی که به نام اسلام مکاتب را تخریب می کنند، «باید بدانند که این کار شان را اسلام رد می کند.»

«در این مکتب ها صدها کتاب حتی قرآن کریم ... در آتش سوخته اند. طالبان چگونه به خود جرات می دهند که بر خلاف دستور خداوند مانع رفتن دختران و پسران به مکاتب شوند؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500