سلامتی

کوشش قاچاقبران و طالبان برای توسعه تجارت مواد مخدر ممنوعه در قندوز

نوشته هدایت الله

به گفته مقامات ولایت قندوز، فروشنده گان مواد مخدر در ولایت های شمالی معتادین را تشویق می کنند تا بیشتر مواد افیونی استعمال کنند و در همین حال طالبان کوشش های شان را برای ترغیب زارعین به زراعت کوکنار افزایش دادند. [هدایت الله]

قندوز -- به گفته مقامات رسمی، کارتل های مواد مخدر و طالبان فعالانه بدنبال یافتن راه های جهت گسترش فروش و تولید مواد مخدر و کوکنار در ولایت قندوز استند.

عبدالبصر مرشد، رئیس مبارزه با مواد مخدر قندوز، گفت که فروشنده گان مواد مخدر در ولایت های مجاور بشمول بغلان، بدخشان، تخار، و بلخ کوشش می کنند تا اقدامات شان را به ساحات ولایت قندوز که بالنسبه از بریه زراعت کوکنار و اعتیاد به مواد مخدر در امان بوده است، گسترش دهند.

مرشد به سلام تایمز گفت که معلومات استخباری جدید که «نشان می دهد مافیای مواد مخدر به تشویق معتادین در ولایت قندوز به خرید مواد مخدر بپردازند»، مشکل کلی در این ساحه را افزایش داده است.

مرشد گفت که بنا بر داده های ریاست مبارزه با مواد مخدر در قندوز این ولایت بالغ بر ۳۰۰۰۰ معتاد دارد.

معتادین به مواد مخدر بتاریخ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ در شهر قندوز مصروف استعمال استند. [اجمل آرین]

معتادین به مواد مخدر بتاریخ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ در شهر قندوز مصروف استعمال استند. [اجمل آرین]

سه معتاد تحت تداوی در یک شفاخانه ۸۰ بستر مخصوص معتادین در شهر قندوز ولایت قندوز بتاریخ ۱۳ دلو ۱۳۹۵ تحت تداوی استند. آنان زمانی که بحیث پناهنده در ایران بودند، ‌معتاد شدند. [اجمل آرین]

سه معتاد تحت تداوی در یک شفاخانه ۸۰ بستر مخصوص معتادین در شهر قندوز ولایت قندوز بتاریخ ۱۳ دلو ۱۳۹۵ تحت تداوی استند. آنان زمانی که بحیث پناهنده در ایران بودند، ‌معتاد شدند. [اجمل آرین]

وی گفت: «ثلث این معتادین از ایران و پاکستان به قندوز برگشتند و اقارب شان را هم به مواد مخدر معتاد کرده اند. آنان به مواد مخدر مثل هروئین، کریستال، و تریاک در ایران معتاد شده و به افغانستان عودت کرده اند.»

مبارزه با قاچاق مواد مخدر

کوشش های مختلف برای مبارزه با مواد مخدر ممنوعه و کمک به معتادین در دست انجام است.

انعام الدین رحمانی، سخنگوی پولیس قندوز،، به سلام تایمز گفت که نیروهای پولیس قندوز بالغ بر ۱۰۰ مظنون را در رابطه با اتهامات قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر طی یک سال گذشته دستگیر کردند.

رحمانی گفت: «نیروهای پولیس مصمم استند تا مظنوین و قاچاقبران مواد مخدر را بلافاصله دستگیر کنند.»

او گفت: «ما از موسفیدان قبایل، نماینده گان محلی، و مردم عادی ولایت قندوز می خواهیم تا با معرفی و راپور دادن فروشنده گان مواد مخدر با پولیس همکاری کنند.»

در همین حال، مرشد، رئیس مبارزه با مواد مخدر قندوز، گفت که وزارت مالیه مبلغ «یک میلیون دالر (۷۸ ملیون افغانی) در سال را به مدت هشت سال به قندوز تخصیص داده است» با این هدف که زراعت کوکنار را به صفر برساند. کابل تا اکنون هشت ملیون دالر (۶۲۰ ملیون افغانی) را به این ولایت تخصیص داده است.

مرشد گفت که ولایت این پول را در پروژه های زیربنایی، اعمار کانال های آبیاری بشمول سربند و ذخایر آب، میدان ورزشی، اعمار دو مرکز صحی برای تداوی معتادین، خریداری تراکتور ها برای دهاقین و دیگر بخش ها صرف کرده است.

او افزود که مقامات از وجوه استفاده می کنند تا «معیشت های جایگزین» را تشویق کنند که درآمد کسب کنند و مردم محلی قادر شوند تا از زراعت کوکنار دست بردارند.

او گفت که حکومت های ولایتی در نظر دارند تا متباقی معتادین را نیز از جاده ها جمع آوری نموده تداوی نمایند.

به گفته مقامات، هنوز کار بیشتری باید انجام شود.

داکتر عبدالقدوس میاخیل، رئیس شفاخانه ۸۰ بستر معتادین مواد مخدر در شهر قندوز، به سلام تایمز گفت که این شفاخانه ظرفیت تداوی ۳۰ هزار تن معتاد این ولایت را ندارد و باید وزارت صحت عامه در افزایش بسترهای این شفاخانه گام بردارد.

میاخیل گفت که شفاخانه او یگانه مرکز موجود در این ولایت است که در حال حاضر معتادین را تداوی می کند. ناامنی موجب بسته شدن دو شفاخانه مشابه دیگر که ولسوالی های قلعه زال و دشت ارچی قرار دارند، شده است.

میاخیل گفت که ما کمبود بستر به معنای آن است که معتادین بشمول مردان، زنان و اطفال در منازل شان می مانند و تباه می شوند.

او گفت: «تنها در ولسوالی قلعه زال قندوز نزدیک به ده هزار تن معتاد وجود دارند که بیشتر آن زنان و اطفال اند.»

وی گفت: «مردم قلعه زال قالین باف اند و تمام اعضای خانواده شان به تریاک معتاد اند و زنان شان هنگام قالین بافی به اطفال شان تریاک میدهند تا آرام بخوابند.»

طالبان دهاقین را مجبور به زراعت کوکنار می کنند

در این حال طالبان اخیرا زارعین وسلوالی دشت ارچی و ساحات بز قندهاری، ثوچی، کوبی و سلطان شهر قندوز را مجبور کرد کوکنار زراعت کنند. به گفته مرشد، نیروهای امنیتی در وقت درو محصول مزارع شان را تخریب کردند.

سیدالرحم غنی زاده ۴۸ ساله باشنده قریه حاجی نعیم جان ولسوالی دشت ارچی، به سلام تایمز گفت: «طالبان برایم گفتند که در زمین ام کوکنار بکارم. با وجود اینکه پافشاری کردم که نباید زراعت حرام بکارم، اما بالایم تحمیل کردند.»

او گفت: «همین که کوکنار به شیره رسید، دولت در منطقه عملیات کرد و کشتزارهای مرا تخریب کرد.»

غنی زاده گفت: «طالبان نباید بالای مردم کشت حرام و ناروا را تحمیل کنند؛ ما می خواهیم کشت حلال داشته باشیم.»‌

برخی دیگر اما خوش چانس بوده اند و توانسته اند در مقابل فشار طالبان مقاومت کنند.

صدیق الله طاهری ۵۳ ساله یکتن از دهاقین قریه بوز قندهاری در شهر قندوز به سلام تایمز گفت: «من به فشار طالبان تسلیم نشدم و در زمین ام کوکنار کشت نکردم. چون میدانم که زراعت حرام است و فایده اش به طالبان و گروه های مافیایی می رسد.»

او به سلام تایمز گفت: «پس ازآنکه به خواست طالبان پاسخ رد دادم زیر آزار و اذیت قرار گرفتم و برای چند روز منطقه را ترک کردم ... من میدانستم که آنها از عایدی کوکنار سلاح و تجهیزات نظامی خریداری میکنند و علیه مردم و حکومت افغانستان میجنگند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500