امنیت

درگیری های طالبان و داعش در ننگرهار هزاران نفر را وادار به فرار کرده است

نوشته خالد زیری

درگیری های بین طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) هزاران تن از باشنده های ولسوالی خوگیانی و شیرزاد ولایت ننگرهار را مجبور به فرار از خانه های شان کرده است. [خالد زیری]

ننگرهار -- درگیری های بین طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) هزاران تن از باشنده های ولسوالی خوگیانی و شیرزاد ولایت ننگرهار را مجبور به فرار از خانه های شان کرده است.

به گفته مقامات نظامی و حکومتی درگیری ها میان دو گروه ستیزه جوی رقیب بتاریخ ۲۳ حمل شروع شده و از آن زمان تاکنون به صورت پراکنده ادامه یافته است.

عطالله خوگیانی، ‌سخنگوی والی ولایت ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «درگیری های بین داعش و طالبان گاه و بیگاه روی می دهند. آنها همچنان در ساحات دوردست ولسوالی های خوگیانی و شیرزاد مصروف نبرد استند.»

جَکتورَن هارون یوسف زی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت که نیروهای آتشباری اسلحه ثقیله بارها بر مخفیگاه های جنگجویان گلوله باری کرده اند و تلفات را بر هر دو طالبان و داعش تحمیل کردند.

باشنده های ولسوالی خوگیانی در حال گریختن از خانه های شان بتاریخ ۸ ثور و به دلیل درگیری بین طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) مشاهده می شوند. [خالد زیری]

باشنده های ولسوالی خوگیانی در حال گریختن از خانه های شان بتاریخ ۸ ثور و به دلیل درگیری بین طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) مشاهده می شوند. [خالد زیری]

او گفت: «ده ها تن از اعضای داعش و طالبان کشته شده اند.»

خوگیانی گفت که هر دو گروه ستیزه جو «دشمنان حکومت ما استند. ما در [ولسوالی] شیرزاد عملیات را آغاز کرده ایم و به زودی در ساحات دوردست ولسوالی خوگیانی هم عملیات را راه اندازی خواهیم کرد و دشمن را درهم خواهیم شکست.»‌

بیجا شدن زیادتر از ۸۰۰۰ فامیل

بار دیگر خانواده های بسیار زیاد مجبور به ترک منطقه شده اند تا از خشونت رهایی یابند.

نجیب الله قیومی، مدیر ریاست بیجاشده گان و عودت کننده گان این ولایت، به سلام تایمز گفت: «تاکنون بالغ بر ۸۵۰۰ فامیل بر اثر جنگ بین داعش و طالبان از ولسوالی های شیرزاد و خوگیانی بیجا شده اند.»

وی افزود: «این خانواده ها طی مدت دو هفته از خانه شان گریخته اند و در ساحات دیگر» بشمول شهر جلال آباد مستقر شدند.

قیومی گفت: «این فامیل ها از ساحات خان درخیل، گندمک، تارمی، لاره قره، و بارابارا ولسوالی شیرزاد و ساحات مرکایخیل، ناکولخیل، هاشمخیل، قیلاقو، و زاوه ولسوالی خوگیانی جا به جا شده اند.»

عرفان‌الله رحمت، یک باشنده ساحه سرکالا در ولسوالی خوگیانی، گفت که این درگیری های تازه بر خانواده هایی که بعد از درگیری های قبل بین این دو گروه گریخته بودند و سپس به منطقه بازگشته بودند، شدیدا اثر کرده است.

او به سلام تایمز گفت: «داعش و طالبان چند ماه قبل در منطقه دره وزیر جنگیدن را شروع کرده اند. در آن وقت هزاران فرد ملکی و خانواده از ساحه گریختند و اینجا پناه گرفتند.»

وی گفت: «حالا خانواده های زیاد در اینجا نمانده اند؛ زیرا آ‌نها ترسیده اند. مگر هنوز هم برخی خانواده ها که در شهر و ساحات دیگر زنده گی کرده نمی توانستند، حالا به ساحات اصلی شان عودت کرده اند و در ترس و وحشت زنده گی می کنند.»

وی افزود: «حکومت باید در این ساحات عملیات کند و ساحات که» تصرف می کند را حفظ نماید تا جنگجویان به آن ساحات بازگشته نتوانند.

درخواست برای عملیات نظامی بیشتر

گل وزیر خوگیانی، یک باشنده قریه بار بهار ولسولی خوگیانی، گفت که به عملیات نظامی زیادتر ضرورت است، هر چند عملیات گذشته تعداد جنگجویان در این ساحه را کاهش داده است.

او به سلام تایمز گفت که برغم آن که نیروهای نظامی جنگجویان داعشی را از ساحات همجوار بیرون رانده اند، اما آنها «در قسمت کوچک از ناحیه وزیر ولسوالی خوگیانی حضور دارند.» او افزود: «سابق تعداد آنان بیشتر بود، مگر حالا تعدادشان کم شده است.»

احمد علی حضرت، رئیس شورای ولایت ننگرهار، تایید کرد که هنوز گروه های از جنگجویان در ساحه وزیر باقی مانده اند. وی از اردوی افغانستان خواست تا اطمینان یابد که تروریستان به شکل دائم از این ساحه بیرون رانده شده اند.

او به سلام تایمز گفت که اردو «باید ساحاتی که تصرف می کند را حفظ کند تا داعش یا گروه های تروریستی دیگر عودت کرده نتوانند.»‌

محمد صمیم خوگیانی گفت که ورود جنگجویان فامیل اش را مجبور کرده تا از محله زاوه ولسوالی خوگیانی به ساحه مسکونی ممله بگریزند.

او به سلام تایمز گفت: «مردان داعش بی رحم استند و حتی خانه های مردم ملکی را سوختانده اند. حکومت باید عملیات کند و زمینه عودت مان به خانه را مهیا نماید.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500