امنیت

مهار طالبان در غرب افغانستان در نتیجه عملکرد اردوی محلی

نوشته عمر

مقامات ملکی و نظامی می گویند که یک اردوی محلی که در ولایت های هرات، غور و بادغیس یک سال پیش تشکیل شد، در محدود و مهار کردن فعالیت های طالبان و بهبود وضع امنیتی موفقانه عمل کرده است. [عمر]

هرات -- مقامات حکومتی و نظامی می گویند که قطعات اردوی محلی متشکل از باشنده های ولایت های هرات، غور و بادغیس در محدود و مهار کردن فعالیت طالبان و بهبود امنیت موفقانه عمل کرده اند.

ایمن نگه داشتن ساحات بعد از پاک سازی آنان از جنگجویان طالبان توسط اردوی ملی افغانستان از اهداف اصلی اردوی محلی است. اردوی محلی با اردوی ملی افغانستان متفاوت است؛ چرا که نیروهای این اردو دائما در ساحات خودشان مستقر استند و از یک ولایت به ولایت دیگر جا به جا نمی شوند.

وزارت دفاع با حمایت ماموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو نیروهای اردوی محلی را در هرات و کابل تعلیم داده است. این قطعات بیش از یک سال پیش اعزام شده اند.

جنرال نورالله قادری، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «برای تامین امنیت و جلب حمایت مردم، ما شش تولی اردوی محلی را ایجاد کرده ایم که سه تولی آن در ولایت هرات استند.»

نیروهای اردوی محلی بتاریخ ۱۲ حوت در ولسوالی گذره ولایت هرات نگهبانی می دهند. [عمر]

نیروهای اردوی محلی بتاریخ ۱۲ حوت در ولسوالی گذره ولایت هرات نگهبانی می دهند. [عمر]

یک عسکر اردوی محلی در موضع خود در ولسوالی گذره ولایت هرات بتاریخ ۱۲ حوت مراقب تحرکات دشمن است. [عمر]

یک عسکر اردوی محلی در موضع خود در ولسوالی گذره ولایت هرات بتاریخ ۱۲ حوت مراقب تحرکات دشمن است. [عمر]

یک تولی در غور و دو تولی هم در بادغیس استند.

قادری افزود: «وزارت دفاع و ماموریت حمایت قاطع در موقع خوب و لازم اردوی محلی را تشکیل دادند که بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند.»

وی گفت که هر یک از این تولی ها ۱۲۱ عسکر دارد و افزود که «عملیات جلب و جذب ما ادامه دارد.»

دگروال محمد نبی غبار، رئیس ارکان مرکز آموزشی قول اردوی ۲۰۷ ظفر، گفت که اردوی محلی به خوبی آموزش دیده و قادر به حل نمودن هر مسئله امنیتی که ممکن است با آن روبرو شود، می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «این عساکر ما آموزش دیده اند و از خاک خود و مردم شان شجاعانه دفاع می کنند. آنان استفاده از سلاح های مختلف را یاد گرفته اند و می توانند در برابر دشمنان شان از این سلاح ها استفاده کنند.»

غبار گفت: «نیروهای اردوی محلی با اراضی آشنایی دارند و می توانند دشمنانی را که مکتب ها و مسجدهای ما را [انفجار می دهند]، نابود کنند.»

خداداد بهزاد، قوماندان یک قطعه اردوی محلی در ولسوالی گذره ولایت هرات، گفت که صلح در منطقه، نتیجه نهایی این آموزش است.

او به سلام تایمز گفت: «من یاد گرفته ام چگونه با دشمن جنگ کنم و و پلان هایش را خنثی کنم.» وی افزود که تجربه تعلیمات نظامی که او دیده همسطح عساکر اردوی ملی افغانستان است.

او گفت: «ما استفاده از سلاح های سبک و سنگین را آموزش دیده ایم. ما یک ماه در کابل و دو ماه در هرات آموزش دیده ایم.»

ایستاده گی در برابر طالبان

برخی اعضای اردوی محلی می گویند که کمپاین های خشونت طالبان در قریه ها و شهرها باشنده ها را متقاعد و مشتاق یکجا شدن با اردوی محلی کرده است.

بهزاد گفت: «هدف ما این است که برای مردم مان امنیت و صلح بیاوریم. ما روابط بسیار خوب با مردم ملکی داریم؛ زیرا نماینده شان استیم. رمز موفقیت ما حمایت عمومی از ما است.»

او گفت: «آنچه ما را از اردوی ملی افغانستان متفاوت می کند، این است که ما از این ساحه استیم و سهولت بین دوستان و دشمنان مان تفاوت قائل شده می تواند. ما این ساحه را می شناسیم و به هر جا [در این ساحه] سفر کرده می توانیم.»

حمید الله، یک عسکر در یک تولی اردوی محلی ولایت بادغیس که تخلص اش را نگرفته است، به سلام تایمز گفت: «به اردوی محلی بخاطری خدمت به مردم و دفاع از کشور خود آمده ام.»

عبدالقادر، یک سرباز دیگر در یک تولی اردوی محلی در ولایت بادغیس، به سلام تایمز گفت: «طالبان که همیشه مکاتب و کلینیک های ما را تخریب می کنند باید بدانند که دیگر برای شان اجازه نمی دهیم این کار را بکنند. ما در مقابل این دشمنان جاهل و قسم خورده ایستاده گی می کنیم تا نابود شوند.»‌

عبدالعزیز بیک، رئیس شورای ولایتی بادغیس، گفت: «داشتن ساکنان محلی -- به ویژه جوانان -- در میان این نیروها، در امنیت منطقوی مؤثر بوده است.»

او به سلام تایمز گفت که نیروهای اردوی محلی «اطلاع کافی از ساحات شان دارند. آنان نقش بسیاری مؤثری در تامین امنیت دارند و ما از ایجاد این نیروها استقبال می کنیم.

وی گفت: «از یک سو برای صدها جوان ما زمینه کار فراهم می شود و از سوی دیگر این جوانان می توانند که امنیت مردم و منطقه شان را تامین کنند.»

فیض محمد میرزا زاده، معاون والی بادغیس، گفت که مشارکت محلی در امنیت نیز کمک می کند تا جامعه ارتقاء یابد.

او به سلام تایمز گفت: «برای اینکه مردم خود را در نظام احساس کنند و در تامین امنیت نقشی داشته باشند، اردوی محلی ایجاد شده است.»

میرزا زاده گفت: «نقش این نیروها بسیار مهم است. فعالیت این نیروها هم برای تامین امنیت هم برای سهیم ساختن مردم در نظام و همچنان تقویت روحیه نیروهای امنیتی خیلی مهم است.»‌

بهبود امنیت

شیرآقا سروری، ولسوال ولسوالی گذره ولایت هرات گفت: «امنیت در ولسوالی گذره با اعزام اردوی محلی به طور قابل توجهی بهبود یافته است.»

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای اردوی محلی توانسته اند در قسمت تامین امنیت یک همکاری خوبی را با مردم ایجاد کنند. یک همکاری مؤثر بین نیروهای اردوی محلی و باشنده های ولسوالی گذره به وجود آمده است. حضور نیروهای اردوی محلی به بهبود امنیت [در این ولسوالی] کمک کرده است.»

محمد علی پوپل ۳۵ ساله، باشنده ولسوالی گذره ولایت هرات، نیز با این نظر موافق است.

او گفت: «وقتی نیروهای محلی [در ولسوالی گذره] نبودند، ما شاهد ترور بودیم و مردم پریشان بودند.»

«اما حالا که اردوی محلی [به ساحه ما] آمده، موارد سرقت و ناامنی خاتمه یافته است. فعلا امنیت خوب است و ما به سربازان خود افتخار می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هر کسی که مشهوره ساختار اردوی محلی را برای دولت جمهوری داد بود اشتباه بزرگ را کرده بود . در اصل اردوی محلی متشکل از کسان ساخته شده بود که همی شان آدم گش ،قمارباز ،به گشدین مواد مغدر معتاد بودند ،و دوزدان حرفوی بودند. این اردوی محلی صرف برای ناامن کردن منتقه ساخته شده بود به خاطر امنیت آوردن درمنتقه ساخته نشده بود یک اردوی که متشکل از مردم بی سواد ساخته شود از آن چی خیر به مردم منتقه می رسد بدون ضرار.تشگل همین اوردی محلی بود که مردم دهات از پشتبانی ازحکومت جمهوریت دست گرفتن و روز به روز حکومت جمهوریت منتقه های زیاد را از دست می دادن تاکه اکثریت ولسوالی ها را از کنترول دولت جمهوریت برامد صرف حکومت جمهوریت در مقام ولایت حکومت می کرد بس .در آخر باز هم باید یاد آور شوم کار خوب نبود تشکل اوردی محلی .

پاسخ