امنیت

نیروهای افغان ۷۶ فابریکه مواد مخدر طالبان را در فراه از بین بردند

نوشته عمر

نیروهای امنیتی افغان با پشتیبانی نیروهای ماموریت حمایت قاطع حمایت در جریان حملات هوایی هدف دار در ولسوالی بکواه ولایت فراه، ۷۶ فابریکه مواد مخدر که توسط طالبان اداره می شد را تخریب کرده و ۱۵۰ ستیزه جو که این مکان را اداره می کردند، کشتند. [نیروهای ائتلاف / سلام تایمز]

هرات -- در حملات نیروهای امنیتی افغان که از سوی حمایت قاطع پشتیبانی می شدند، طی چند هفته گذشته بیش از ۷۶ فابریکه مواد مخدر تحت کنترل طالبان در حملات هدفمند هوایی در ولایت فراه نابود شدند.

بنا بر مقامات امنیتی ولایتی، در این حملات هوایی تاسیسات کلیدی که مواد مخدر ذخیره و تولید می شوند، تخریب شده است.

جدیدترین این حملات بتاریخ ۱۶ ثور روی داده است.

محب الله محب، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «طی یک عملیات مخصوص هوایی که توسط ماموریت حمایت قاطع و اردوی ملی افغانستان در ولسوالی بکواه ولایت فراه راه اندازی شده بود بیش از ۶۸ فابریکه پروسس مواد مخدر دهشت افگنان طالب به کلی تخریب و از بین رفته اند.»

در تصویر فابریکه های مواد مخدر طالبان بعد از حملات هوایی در ولسوالی بکواه ولایت فراه در آتش دیده می شوند. [پولیس ولایتی فراه]

در تصویر فابریکه های مواد مخدر طالبان بعد از حملات هوایی در ولسوالی بکواه ولایت فراه در آتش دیده می شوند. [پولیس ولایتی فراه]

وی افزود: «در این حمله های هوایی که از سوی طیارات حمایت قاطع صورت گرفت، ۱۵۰ تن از تروریستان طالب که فعالیت های گسترده در ولایت فراه داشتند به هلاکت رسیده اند و به تعداد ۴۰ تن از طالبان شدیدا زخم برداشته اند.»

قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان در ولایت هرات گفت که پیشتر در نتیجه یک عملیات مشترک نیروهای ائتلاف و نیروهای افغان بتاریخ ۷ ثور در ولسوالی بکواه ولایت فراه، هشت فابریکه تولید مواد مخدر طالبان تخریب و بالغ بر ۱۰۰ تن مواد مخدر کشف و نابود گردید.

عبدالقادر کامل، آگاه مسایل سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «یکی از منابع اصلی تمویل طالبان مواد مخدر است و مواد مخدر یکی از عوامل اصلی ناامنی های افغانستان و دوام جنگ، است.»

او گفت: «به هر پیمانه که فابریکه های پروسس مواد مخدر طالبان به هم کوبیده شوند و نابود شوند به همان اندازه ماشین نظامی و جنگی طالبان ضعیف می شود، زیرا این اقدام سطح درآمد طالبان را شدیدا پایین می آورد.»

او گفت: «این موضوع می تواند روی تقویت پروسه صلح و تامین امنیت نقش داشته باشد.» وی افزود که کمپاین تخریب فابریکه های مواد مخدر طالبان «باید ادامه پیدا کند.»

تلاش طالبان به حفظ تجارت مواد مخدر

بنا بر شورای ولایتی فراه، برغم حملات اخیر، طالبان هنوز در ولسوالی بکواه کارخانه ‌های زیاد تولید مواد مخدر صنعتی دارد که در آن انواع مختلف مواد تولید می ‌شود.

عبدالصمد صالحی، منشی شورای ولایتی فراه، به سلام تایمز گفت: «طالبان در ولسوالی بکواه فابریکه ‌های تولید مواد مخدر صنعتی زیاد دارد که در آن انواع مختلف مواد تولید می ‌شود.»

وی افزود: «طالبان تلاش دارند تا منافع خود را از بابت تولید و پروسس مواد مخدر در ولایت فراه حفظ کنند.»

او گفت: «برخی از افراد این گروه نگران استند که اگر در افغانستان صلح تامین شود ... فابریکه های تولید مواد مخدر شان از بین خواهند رفت. شماری از گروه های طالبان نگران استند که صلح منافع شان را به خطر بیاندازد.»

صالحی گفت: «طالبان برعلاوه کشت و قاچاق مواد مخدر، از فابریکه های تولید و پروسس اقسام مختلف مواد مخدر نیز فایده زیادی به دست می آورند. آنها بیشتر هزینه ‌های جنگ را از همین منفعت تمویل می‌ کنند. به همین دلیل است که طالبان ولسوالی بکواه را مهمترین مرکز نظامی و عایداتی خود انتخاب کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500