دین

حملات طالبان بر مساجد تخار نشان دهنده جهل آنها نسبت به اسلام است

نوشته هدایت الله

بتاریخ ۲۷ حمل یک مسجد در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار در آتش می سوزد. جنگجویان طالبان به هدف برهم زدن تمرکز نیروهای امنیتی افغانستان که در این ساحه مصروف عملیات بودند، مواد منفجره را در این مسجد انفجار دادند. [رسانه های اجتماعی]

بتاریخ ۲۷ حمل یک مسجد در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار در آتش می سوزد. جنگجویان طالبان به هدف برهم زدن تمرکز نیروهای امنیتی افغانستان که در این ساحه مصروف عملیات بودند، مواد منفجره را در این مسجد انفجار دادند. [رسانه های اجتماعی]

قندوز -- علمای دینی و بزرگان قبایل می گویند که طالبان در حالی که مدعی احترام به اماکن و کتب دینی استند به حملات شان بر مساجد در ولایت تخار ادامه داده اند.

محمد ظاهر شیرزاد ۴۳ ساله یکتن از بزرگان قومی در شهر تالقان مرکز ولایت تخار گفت: «طالبان در ده سال اخیر در ولایت های تخار و کندز ده ها مسجد را به بهانه هدف قرار دادن مقامات نظامی مورد حمله قرار داده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان چون می دانند که مردم افغانستان مسلمان اند و اعتماد مردم بر مساجد بسیار زیاد است، اعمال تخریبی شانرا در مساجد و مدارس سازماندهی می کنند.»

وی افزود: «طالبان مورال شان را از دست داده اند و حالا مجبور استند تا مساجد را سپر قرار داده و ازین مکان ها بالای نیروهای امنیتی حمله کنند که این خود یکی از ضعف های آنها است.»

در این عکس مورخ ۳۰ میزان یک مسجد در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز دیده می شود که بر اثر اصابت یک راکت طالبان آسیب دیده است. [احمد الله]

در این عکس مورخ ۳۰ میزان یک مسجد در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز دیده می شود که بر اثر اصابت یک راکت طالبان آسیب دیده است. [احمد الله]

برای مثال بتاریخ ۲۷ حمل طالبان یک مسجد را در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار انفجار دادند.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی پولیس تخار، به سلام تایمز گفت: «پس از آن که گروه طالبان در منطقه آی خانم در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار در محاصره قرار گرفتند و نیروهای امنیتی بالای طالبان فشار نظامی بسیار شدید وارد کرد، برای منحرف کردن توجه نیروهای امنیتی، توسط ماین های کارگذاری شده یک مسجد را انفجار دادند.»

او این عمل طالبان را «مغایر قوانین جنگی» خوانده و گفت: «نیروهای امنیتی -- که طالبان آنها را کافر خطاب میکنند -- نسبت به آنها [طالبان] به دین مقدس اسلام و اماکن مقدس بیشتر احترام می کنند و در حفظ و نگهداری آنها می کوشند.»

محمد جواد هجری، سخنگوی والی تخار، به سلام تایمز گفت که هنگام انفجار در مسجد هیچ نمازگزاری در این مکان مقدس حضور نداشت و تنها سه جنگجوی طالبان که در داخل مسجد بودند کشته شدند.

وی گفت:‌ «این عمل وحشیانه طالبان نشان میدهد که آنها کاملا از ارزش های دینی واسلامی بی اطلاع استند.»

همچنان بتاریخ ۲۸ میزان سال پار طالبان یک مسجد را در ولسوالی امام صاحب توسط سلاح های ثقیله قسما تخریب کردند.

احسان الله خطیب ۵۵ ساله یکتن از باشندگان ولسوالی امام صاحب به سلام تایمز گفت: «در اثر اصابت چندین مرمی سلاح ثقیله طالبان بر یک مسجد جامع در قریه آقی بای ولسوالی امام صاحب، بخش های ازین مسجد تخریب و به کتب دینی نیز صدمه وارد شده است.»

وی گفت: «این مسجد تاحال بدلیل جنگ های پراگنده ساخته نشده بلکه به شکل مخروبه باقیست.»

بی اهمیتی به مردم ملکی

فعالان و باشنده ها می گویند که حمله طالبان بر مساجد نشان دهنده بی اهمیتی کامل جنگویان برای مردم ملکی است.

مرزیلا حمیدی ۳۰ ساله یکتن از فعالان جامعه مدنی ولایت تخار گفت: «طالبان بتاریخ هشتم ماه عقرب سال ۱۳۸۹ انجنیر محمد عمر، یک والی پیشین و باشنده ولایت تخار، را در هنگام اداء نمودن نماز جمعه در داخل مسجد جامع شهر تالقان همراه با ده ها تن از نمازگزاران به قتل رساند.»

حمیدی به سلام تایمز گفت: «اینگونه انفجارات و انتحارها نشان دهنده این است که رهبران طالبان هیچ تغییری را در مفکوره خود بوجود نیاورده‌ اند و همچنان بر جنگ و ادامه خشونت تاکید دارند.»

او گفت: «طالبان به بهانه جهاد از دین اسلام و مزایای آن بی خبر اند. آنها همواره در مساجد ماین جاسازی می کنند و یا هم از داخل مساجد دست به قتل عام مردم میزنند.»

وی گفت: «طالبان در کنار این جنایات، در اجرای تحرکات خویش در خصوص تفکیک نظامیان و غیرنظامیان توجهی نشان نمی دهند.»

مولوی قیام الدین رحمانی یکتن ازعالمان دینی در ولایت کندز به سلام تایمز گفت: «وقتی طالبان هدف خود را در مسجد مورد حمله قرار میدهند یا برای از بین بردن هدف مورد نظرشان در کنار سرک ماین جاسازی میکنند این نشان میدهد که هیچ‌ گونه نگرانی نسبت به اینکه اماکن و یا تاسیسات عامه تخریب می شوند و یا غیر نظامیان در این تحرکات از بین میروند، نزد آنان وجود ندارد.»

او گفت: «آنچه برای طالبان اهمیت دارد این است که با به ‌راه انداختن اینگونه انفجارها و بم گذاری های انتحاری بر دولت ضربه وارد کند.»

رحمانی گفت:‌ «طالبان فکر می کنند که گویا آنان با ایجاد ترس و وحشت می ‌توانند زمینه‌ های حاکمیت ‌شان بر جامعه و اذهان مردم را ایجاد کنند.»

مولوی عبدالله قرلق نماینده مردم کندز در مشرانو جرگه گفت: «با افزایش خشونت‌ ها، کشتار غیرنظامیان، و حمله بر مکان های مقدس این واقعیت آشکار میشود که ماهیت طالبان، از نظر رویه خشونت ‌آمیز با مردم، تغییر نکرده و مساجد از محلات امن در اسلام بشمار میرود و از حرمت خاصی برخوردار است.»

قرلق به سلام تایمز گفت که در یک مثال دیگر «طالبان بتاریخ هشتم ماه سنبله سال ۱۳۹۲ شیخ صدرالدین ولسوال دشت ارچی ولایت کندز را حین برگزاری مراسم فاتحه در یک مسجد به قتل رسانید.»

وی گفت: «ده ها تن دیگر نیز درین رویداد کشته و زخمی شدند.»

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز، به سلام تایمز گفت: «طالبان هر چه ... خشونت بیشتری به خرج دهند و غیرنظامیان را در کنار نظامیان قربانی کنند» فقط باعث «افزایش نفرت و انزجار در میان مردم نسبت به این گروه می ‌شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این صفحه توسط دشمنان اسلام و جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا بر ضد اسلام و در راستای مجموعه دهمین جنگ صلیبی راه اندازی شده است. این صفحه به نفع صلیبیون بدون پایه و اساس تبلیغ می کند. لعنت بر تفکر و دیدگاه ابلهانه تان که بر ضد طالبان تبلیغ می کنید. همان ها که بعد از ۱۴۰۰ سال این دین را برای ما آوردند. طالبانی که تمام زندگی شان را صرف مطالعات دینی کردند. طالبانی که تصمیم گرفتند با دست خالی اما مجهز به ایمانی مقدس با اعلان جنگ صلیبی جورج بوش بجنگند.

پاسخ

به نظر عجیب است که طالبان سه نفر از افرادشان را در یک مسجد منفجر کنند تا باعث منحرف شدن توجه شوند. مگر من در یک مقاله دیگر سلام تایمز مورخ نوزده آوریل ۲۰۱۹خواندم که گفته بود این سه طالب وقتی مصروف تهیه یک بم دست ساز در یک مسجد در همان شهر بودند،‌ در آن روز کشته شدند.

پاسخ