جنایت و عدالت

مینه منگل،‌ روزنامه نگار سابق و مشاور پارلمانی در کابل به قتل رسید

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

پیکر بیجان و گلوله باران شده ژورنالیست افغان مینه منگل بتاریخ ۲۱ ثور تنها چند روز بعد از آن که اعلام کرده بود جانش در خطر است،‌ در کابل پیدا شد. [مینه منگل/ فیسبوک]

پیکر بیجان و گلوله باران شده ژورنالیست افغان مینه منگل بتاریخ ۲۱ ثور تنها چند روز بعد از آن که اعلام کرده بود جانش در خطر است،‌ در کابل پیدا شد. [مینه منگل/ فیسبوک]

کابل -- به گفته وزارت داخله، یک ژورنالیست سابق که برای پارلمان کار می کرد، شنبه (۲۰ ثور) در کابل به ضرب گلوله به قتل رسید.

مینه منگل در محافل افغان به خاطر فعالیت اش در زمینه مجری گری چندین شبکه تلوزیونی معروف بود و او سپس از ژورنالیسم دست کشید و بحیث مشاور فرهنگی پارلمان به خدمت پرداخت.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله، گفت که منگل هنگام روز در ناحیه هشتم کابل وقتی منتظر یک موتر بود، هدف گلوله قرار گرفت.

به گفته شاهدان عینی، دو مرد سوار بر موتر سیکل چهار بار شلیک هوایی کردند تا عابران را متفرق کنند و سپس منگل را دو بار از ناحیه سینه هدف قرار دادند.

اقارب منگل تایید کردند که او منتظر بوده تا برای رفتن به محل کارش در ولسی جرگه سوار موتر شود.

هیچ گروه بلافاصله مسؤولیت قتل منگل را بر عهده نگرفته و معلوم نیست چرا او هدف قرار گرفته بود.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که «همه جنبه های این پرونده» تحت بررسی است. او گفت که پدر منگل نام یک مظنون احتمالی را مطرح کرده است.

حامی حق کار زنان افغان

منگل مدت بیش از یک دهه بحیث مجری شبکه های تلوزیونی آریانا، شمشاد، و لمار در کابل فعالیت کرد.

او برخی صفحات اجتماعی را با موضوع حق کار کردن زنان افغانستان و حق به مکتب رفتن دختران افغانستان اداره می کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وژمه فروغ، یک فعال حقوق زنان، گفت که منگل اخیرا در رسانه های اجتماعی نوشته بود احساس می کند که جان اش در خطر است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، منگل به تفسیر درباره ازدواج ناخواسته و اجباری اش بسال ۱۳۹۶ و پروسه مشقت‌بار طلاق که اوایل ماه ثور توسط مقامات به او اعطاء شد، مطلب نوشته بود.

رهبران طالبان افغان در مذاکرات صلح اخیر با مذاکره کننده گان ایالات متحده گفته بودند که آنها دیگر تحصیل یا استخدام زنان را ممنوع نخواهند کرد.

مگر با این وجود، فعالان حقوق زنان ابراز نگرانی کردند که یک توافق صلح با طالبان می تواند بازگشت به دوره استبداد طالبان را سبب شود. برغم پیشرفت های حاصله از زمان خروج طالبان بسال ۱۳۸۰ زنان در افغانستان همچنان و مکررا به حاشیه رانده می شوند.

افغانستان همچنین مرگبارترین مکان جهان برای ژورنالیستان است که در زمان کوشش مناقشه ها با تهدیدهای فراوان رو به رو بوده و بعض اوقات به خاطر انجام وظیفه هدف قرار گرفته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تاکنون زنان در افغانستان ایمن نبوده اند. ما می خواهیم نیروهای امنیتی عنصری که در این حوادث دست داشته اند را به عدلیه تحویل دهند تا با جدیت آنها را مورد تحقیق قرار دهیم. او دختر یک خانواده تهیدست بود و با او بی رحمانه رفتار شد. رویاهای او بر باد رفت.

پاسخ