دین

علمای دینی می گویند تخریب زیارتگاه ها در غزنی توسط طالبان غیراسلامی می باشد

نوشته سلیمان

در این عکس بدون تاریخ، بقایای مقبره شمس العارفین در حومه شهر غزنی در ولایت غزنی دیده می شود. طالبان این مکان را بتاریخ ۲۹ حمل تخریب کردند. [دفتر مطبوعاتی والی غزنی]

در این عکس بدون تاریخ، بقایای مقبره شمس العارفین در حومه شهر غزنی در ولایت غزنی دیده می شود. طالبان این مکان را بتاریخ ۲۹ حمل تخریب کردند. [دفتر مطبوعاتی والی غزنی]

کابل -- رهبران دینی می گویند که تخریب یک زیارتگاه در ولایت غزنی -- که یکی از مهمترین مکان های تاریخی و فرهنگی این منطقه بود -- توسط طالبان، برخلاف تعالیم اسلامی است.

محمد عارف نوری، سخنگوی والی غزنی، به سلام تایمز گفت: «طالبان بتاریخ ۱۱ ثور یک زیارت را تخریب نمودند؛ این زیارتگاه قدمت چندین صد ساله داشت که طالبان آن را بتاریخ ۱۱ ثور با مواد انفجاری تخریب کردند.»

نوری گفت که این چهارمین زیارتگاه در غزنی است که توسط طالبان طی یک سال گذشته تخریب شده است.

او گفت: «این زیارتگاه به نام شمس العارفین معروف بود و در حومه های شهر غزنی موقعیت داشت ... روزانه بازدیدکننده گانی از سراسر کشور از آن دیدار می کردند.»

«این زیارتگاه یکی از مکان های تاریخی و فرهنگی ولایت غزنی محسوب می گردید. مگر جنگجویان طالبان با کارگذاری ماین آن را منفجر کرده و کاملا تخریب نمودند.»

او گفت: «شمس العارفین که در سال ۶۰۱ قمری (۱۲۰۴ میلادی) وفات نمود، یکی از عالمان بزرگ عرفان و تصوف بود که در میان مردم جایگاه خاص و قابل احترام داشت.»

آرش شهیر پور، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، گفت که طالبان به دستور سازمان های استخباراتی منطقه میراث هایی که بیانگر فرهنگ و تمدن افغانستان است را نابود می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «زیارتگاه ها در عقیده و فرهنگ اسلامی و افغان جایگاه خاص دارد.»‌

او گفت: «کشورهای منطقه دشمنان افغانستان اند ... و نمی خواهند که کشور ما میراث های فرهنگی و تمدنی اش را حفظ کند. طالبان به دستور سازمان های استخباراتی منطقه میراث های فرهنگی و آثار تاریخی ما را نابود می سازد.»

«بی احترامی» به فرهنگ اسلامی

علمای دینی می گویند که هیچ حکمی مبتنی بر شریعت اجازه تخریب زیارتگاه ها و قبرهای مسلمانان را نمی دهد و محققان مذهبی چنین تخریبی را یک عمل غیر اسلامی می دانند.

محمد سالم حسنی، یک تن از عالمان دینی و استاد دانشگاه مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان برداشت نادرست از اسلام دارند.»

او گفت: «آنها فکر می کنند که زیارتگاه ها و آبدات تاریخی جنبه کفری دارد. اما این تصور طالبان کاملا غلط می باشد؛ چون زیارتگاه ها، اماکن مقدسه، اثار تاریخی و فرهنگی افزون بر این که جنبه کفری ندارد بلکه نشان دهنده فرهنگ، تمدن و تاریخ باستانی کشور ما می باشد.»

حسنی گفت: «تخریب زیارتگاه ها، قبر های مؤمنین، عبادتگاه ها و میراث های فرهنگی ... در اسلام حرام می باشد.»

فرهاد هاشمی، یکی از فعالین مدنی مقیم کابل، گفت که اعمال طالبان شواهد بیشتری از ضدیت این گروه ستیزه جو با اسلام را نشان می دهد.

او به سلام تایمز گفت: «زیارتگاه ها منسوب به شخصیت های بزرگ و مشهور افغان ها و سائر مسلمانان می باشد.»

وی گفت: «همه زیارتگاه ها -- مخصوصا آنها که در ولایت غزنی استند -- بخش از فرهنگ و تمدن اسلامی می باشند. طالبان تنها دشمن فرهنگ و تمدن اسلامی نه، بلکه هم دشمن فرهنگ و میراث تاریخی افغانستان است.»

فرید جامع ۲۳ ساله، باشنده شهر کابل و دانشجوی شرعیات دانشگاه کابل، گفت: «زیارتگاه ها مکان های مقدس و متبرک نزد مسلمانان می باشد. مردم ما ارادت خاص به زیارتگاه ها دارند که رفتن به زیارتگاه و حفاظت از ان را مسوولیت انسانی و اسلامی شان می دانند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «مگر طالبان که ادعای اسلامیت می کنند، زیارت ها و مساجد را منفجر و تخریب می نمایند.»

وی گفت: «که این عمل شان جنایت نابخشودنی است.» او افزود که این تخریب ها «نهایت بی احترامی در برابر اماکن مذهبی و فرهنگ اسلامی می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500