حقوق زنان

زنان کارآفرین افغان حاضر نیستند به «دوران سیاه» طالبان بازگردند

نوشته عمر

زنان افغان از حکومت می خواهند تا اطمینان یابد دستاوردها و آزادی های خانم های کسبه در هر توافق صلح با طالبان تضمین می شود. [عمر]

هرات -- متشبثین خانم در افغانستان که طی دو دهه گذشته شاهد شکوفایی بوده اند، می گویند که حاضر نیستند که به روزهای حکومت سرکوبگر طالبان (۱۳۷۵-۱۳۸۰) برگردند.

رشد اتاق تجارت و صنایع زنان که بتاریخ ۱۳ سرطان گذشته در هرات تاسیس شد، نشان دهنده یکی از کوشش های اصلی حکومت افغانستان به هدف ایجاد فرصت های تجاری و پیشرفت برای متشبثین زن می باشد.

مریم جامی الاحمدی، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «یک سال پیش وقتی اتاق تجارت و صنایع زنان در هرات ایجاد شد، شمار زنان تجارت پیشه [که عضو این اتاق بودند] ۳۵ تن بود اما اکنون ما توانستیم نزدیک به یک ۱۵۰۰ زن تجارت پیشه را در شهر هرات و ولسوالی های ولایت هرات شناسایی و ثبت نام کنیم.»

او گفت: «این زنان مصروف فعالیت های تجارتی مانند فارم های زعفران، فارم های زراعتی [دیگر]، پروسس و فروش میوه های خشک، زنبورداری، صنایع دستی، شیرینی پزی و قالین بافی استند. ما کوشش داریم که مشکلات زنان تجارت پیشه را با همکاری دولت حل کنیم.»

یک خانم دوکان دار بتاریخ ۱۷ ثور در دوکان اش در مرکز تجاری زنان خدیجه کبری در شهر هرات ولایت هرات با یک مشتری گپ می زنند. [عمر]

یک خانم دوکان دار بتاریخ ۱۷ ثور در دوکان اش در مرکز تجاری زنان خدیجه کبری در شهر هرات ولایت هرات با یک مشتری گپ می زنند. [عمر]

غنچه گل کریمی و دختر شش ساله اش بتاریخ ۱۷ دلو سال پار مصروف چیدن عسل تولید شده توسط زنبورهایش در یک نمایشگاه در شهر هرات استند. کریمی طی هشت سال گذشته کاملا مصروف فعالیت بحیث یک زنبوردار در خانه اش بود، تا این که سرانجام در سال روان دوکان خودش را باز کرد. [عمر]

غنچه گل کریمی و دختر شش ساله اش بتاریخ ۱۷ دلو سال پار مصروف چیدن عسل تولید شده توسط زنبورهایش در یک نمایشگاه در شهر هرات استند. کریمی طی هشت سال گذشته کاملا مصروف فعالیت بحیث یک زنبوردار در خانه اش بود، تا این که سرانجام در سال روان دوکان خودش را باز کرد. [عمر]

الاحمدی گفت: «بعضی از خانم های تجارت پیشه الگو شده اند و ثابت ساخته اند که می توانند مانند مردان تجارت بکنند، همه روزه به شمار زنان تجارت پیشه در ولایت هرات افزوده می شود و علاقه مندی زنان به کسب و کار نسبت به هر زمانی بیشتر شده است.»

او اضافه کرد: «در زمان طالبان ما شاهد بودیم که زنان حتی نمی تواستند از خانه شان بیرون شوند چه برسد که مشغول کارهای تجارتی شوند. امروز با زمان طالبان تفاوت زیادی کرده است، کمک های جامعه جهانی و توجه حکومت وضعیت زنده گی زنان را متحول ساخته است.»

حفظ دستاوردهای زنان

با ادامه کوشش های صلح بسیاری از زنان تجارت پیشه در ولایت هرات می گویند که از حکومت می خواهند تضمین کند که دستاوردهایی که از زمان سرنگونی طالبان حاصل شده، محافظت می شود..

نسیم گل عزیزی، یک تجارت پیشه در هرات، به سلام تایمز گفت: «ما زنان که در بیشتر از دو دهه گذشته در بخش تجارت پیشرفت های خوبی داشته ایم خواهان صلحی استیم که ثابت و پایدار باشد نه صلحی که دستاوردهای چند سال گذشته ما را از بین ببرد. ما زنان می خواهیم که با آمدن صلح حق کار کردن در بیرون از خانه را داشته باشیم و حق تعلیم داشته باشیم.»

وی افزود: «ما هیچ وقت نمی خواهیم که به عقب و زمانی که طالبان محدودیت های سخت بر زنان وضع کرده بودند، برگردیم. وضعیت تجارت زنان نسبت به چند سال پیش خیلی بهتر شده است.»

ثریا دقیق، مسؤول یک شرکت زعفران در ولایت هرات، گفت که او ترجیح می دهد طالبان هم از دولت و هم از کسب و کار کنار بکشد.

او به سلام تایمز گفت: «زنده گی زنان به خصوص زنان تجارت پیشه در نبود طالبان روبه پیشرفت بوده است. اگر طالبان دوباره برگردند برای زنان قابل پذیرش نیست و من فکر می کنم که اگر طالبان برنگردند خیلی بهتر است. ما صلح می خواهیم اما نباید بر تجارت و تحصیل زنان محدودیت وضع شود.»

دقیق گفت: «در سال های اخیر زمینه پیشرفت برای خانم های افغان مساعد شده است و اکنون خود زنان می توانند کارهای زراعتی و تجارتی را به تنهایی به پیش ببرند.»

او گفت: «ما بازگشت طالبان را به هیچ عنوان قبول نداریم و آرزو می کنیم که در کشور ما صلح بیاید تا کسب و کارهای ما بتوانند در یک محیط صلح آمیز رشد کنند.»

صفیه حلیمی، صاحب یک کسب و کار صنایع دستی زنان در هرات، گفت که تنها یک صلح دوام دار می تواند موفقیت زنان دارای کسب و کار را بیشتر کند و کشور ضرورت ندارد که به «دوران تاریکی» طالبان بازگردد.

او به سلام تایمز گفت: «اگر دولت فقط برای ما زمینه رشد را مساعد کند، خود ما به توسعه کار تجارت اقدام می کنیم. ما امیدوار استیم که پروسه صلح موفق شود تا ما بتوانیم به دیگر ولایت ها برویم و تجارت خود را در سراسر افغانستان شمول کنیم.»

او افزود: «ما امیدوار استیم که هیچ وقتی دوران سیاه طالبان را دوباره تجربه نکنیم. مانند من بسیاری از خانم ها خاطرات تلخی از زمان طالبان داریم.»

ارائه خدمات دولتی

در سال های اخیر، حکومت افغانستان تلاش کرده است تا با فراهم ساختن سرمایه گذاری های کوچک و متوسط برای زنان، فرصت های اشتغال و رشد مساعد بسازد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت: «حکومت برای رشد تجارت زنان کارهای بنیادی روی دست گرفته است. در نخست اتاق تجارت زنان ساخته شد تا انسجام در کارهای تجارتی خانم ها به وجود بیاید. حکومت به تولیدات خانم ها در ولایت هرات الویت داده است.»

او اضافه کرد: «من از جامعه بین المللی خواستم که در هرات سرمایه گذاری تا به این ترتیب تجارت های زنان بتوانند رشد و توسعه یابند. در بخش بسته بندی، در بخش کنترول کیفیت و بازاریابی تلاش داریم تا بتوانیم حتی زمینه صادرات» تولیدات زنان افغان را مساعد شود.

وحیده عزیزی، مسوول جندر ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «تفاوت های زیادی از سال ۲۰۰۱ [۱۳۸۰] تا کنون در وضعیت زنان به وجود آمده است که این نشان دهنده تغییرات مختلف در زنده گی زنان است و این نشانگر توانایی و ظرفیت های خود زنان است.»

عزیزی گفت: «زنان توانسته اند در سال های اخیر جایگاه خودرا در اجتماع ثابت بسازند. با وجود اینکه این پیشرفت ها کافی نیست و نابرابری میان زنان و مردان وجود دارد -- که سال ها زمان نیاز است تا درست شود -- اما بازهم زنان به علت انگیزه بالایی که دارند توانسته اند توانایی های خود را ثابت بسازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500