آموزش

پس از شکست گروه داعش در هسکه مینه شاگردان درس های خود را از سر گرفتند

گزارش از خالد زیری

شاگردان اناث مکتب بتاریخ ۱۷ ثور در قریهء پاپین مربوط ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار در یک فضای باز درس میخوانند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار]

شاگردان اناث مکتب بتاریخ ۱۷ ثور در قریهء پاپین مربوط ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار در یک فضای باز درس میخوانند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار]

ننگرهار -- شاگران هشت مکتب در ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار برای نخستین بار پس از چهار سال بعد از این که نیروهای دولتی توانستند گروه داعش را از منطقه دور برانند درس های خود را دوباره آغاز کردند.

به گفته عبدالحسیب شینواری رئیس معارف ننگرهار در حدود ۲۰۰۰ تن از جمله ۳۰۰۰ طفل که در این هشت مکتب شامل شده بودند درس های خود را در مراکز تعلیمی موقت در این ولایت از سر گرفتند.

آقای شینواری به سلام تایمز گفت، «از بین هشت مکتب سه مکتب آن مدارس دینی میباشند. بعضی از مکاتب در جاهای اصلی آن و برخی دیگر آن در جای های دیگر دوباره افتتاح گردید.»

آقای شینواری گفت که شاگردان از تاریخ ۱۷ ثور بدینسو به مکتب برگشتد. وی گفت، در این هشت مکتب پسران و دختران باهم یکجا درس میخواندند، و علاوه کرد که چهار سال قبل تعداد مجموعی دختران این مکاتب به ۱۰۰۰ تن میرسید و اکنون در حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تن دختران در مکاتب متذکره ثبت نام کرده اند.

جنگجویان داعش متواری شده اند

شینواری افزود، « اینجا اکنون امن است، دختران و پسران درس های خود را دوباره آغاز میکنند.»

ساکنان محل از نیروهای امنیتی مبنی بر اینکه جنگجویان داعش را از منطقه دور راندند اظهار قدردانی کردند. آنها توانستند که دوباره به خانه هایشان برگردند و اطفال شان دوباره شامل مکتب شوند.

محمد صمیم ۳۲ ساله، باشنده ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار به سلام تایمز گفت:«ما از اینکه مردم به زنده گی عادی برگشتند و اطفال ما به مکتب میروند خرسند هستیم. اکثر ساختمان های مکاتب از اثر جنگ بین نیروهای دولتی و داعش ویران شدند. ما می خواهیم تا ساختمان های مکاتب ویران شده ما دوباره اعمار شوند.»

به گفته مقامات محلی جنگجویان داعش از لیسه مرکزی پاپین به حیث پایگاه نظامی استفاده کردند و از اثر نبردها مکتب مذکور تخریب گریده است.

وسیع الله خاکسار باشنده پاپین ولسوالی هسکه مینه به سلام تایمز گفت، « منطقه پاپین به حیث پایتخت ولایت خراسان داعش استفاده می شد. تعداد زیادی از مردم عادی این منطقه شهید شدند اما ما موفق شدیم تا از اینجا فرار کنیم. اکنون که این گروه اینجا را ترک گفته است، ما دوباره برگشتیم.

خاکسار گفت:« اطفال ما در وضعیت بسیار بدی به سر می برند. ما مجبور بودیم تا برای چندین سال درخانه های دیگران زنده گی کنیم. اطفال ما از تعلیم محروم ماندند و حالا ما خوش هستیم که اطفال ما دوباره شامل مکتب شدند.

عبدالولی یک تن از شاگردان لیسه پاپین که بعداز چهار سال دوباره به مکتب برگشته احساس خوبی دارد که دوباره درس میخواند.

وی علاوه کرد:« ما در خانه کسی دیگری در شهرک غازی امان الله خان زنده گی می کردیم. یونیسیف در آنجا یک مکتب که تا صنف شش در آن آموزش می داد اعمار کرده بود. در سال اول من شامل آن مکتب شدم و زمانیکه صنف شش را تمام کردم مجبور بودم که مکتب راترک کنم.»

اعمار کردن ساختمان های جدید

رئیس معارف ولایت ننگرهار گفت از امکانات خیمه که به حیث مکتب از آن کار گرفته می شود موقتی است و کارگران ساختمان های دایمی را دوباره اعمار خواهند کرد.

وی گفت، «ما خیمه ها و دیگر امکانات را به همه ی هشت مکتب فراهم ساختیم و ما پلان داریم تا برای مکاتب متذکره دوباره ساختمان اعمار نمایم.»

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت در پهلوی اینکه ما فرصت های تعلیمی را در هسکه مینه و دیگر ولسوالی ها آماده ساختیم، حکومت پلان دارد تا خانه های مسکونی را نیز در ساحات متذکره بازسازی کند.

او گفت، «به اشخاصی که خانه های شان در جنگ ها ویران شدند مساعدت صورت می گیرند تا خانه های شان را دوباره اعمار نمایند و کسانیکه از جنگ آسیب دیده اند از طرف حکومت و دیگر موسسات خیره بین المللی حمایت دریافت خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500