اقتصاد

برگشت موسسات کمک کننده به کندز باعث امیدواری مردم محل به انکشاف شده است

گزارش از هدایت الله

زنان افغان که از اثر جنگ بین نیروهای افغان و شورشیان طالب بی جاشده بود در یک کمپ موقتی در دامنه های کابل به تاریخ ۲۸ میزان ۱۳۹۵ گرد هم آمده اند. موسسات کمک کننده که در آن وقت کندز را ترک گفته بودند برگشت شان به این ولایت را آغاز کرده است. [شاه مری/ ای اف پی]

زنان افغان که از اثر جنگ بین نیروهای افغان و شورشیان طالب بی جاشده بود در یک کمپ موقتی در دامنه های کابل به تاریخ ۲۸ میزان ۱۳۹۵ گرد هم آمده اند. موسسات کمک کننده که در آن وقت کندز را ترک گفته بودند برگشت شان به این ولایت را آغاز کرده است. [شاه مری/ ای اف پی]

کندز -- به گفته مقامات محلی پس از آنکه طالبان شهر کندز را در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تصرف کرده بود موسسات داخلی و خارجی کمک کننده این ولایت را ترک کرد و اکنون این نهادها پس به ولایت کندز برگشتند.

بیشتر از صد نهاد داخلی و خارجی در شهر کندز پس از آنکه طالبان مرکز شهر کندز را به تاریخ ۲۲ میزان ۱۳۹۴و ۲۷ میزان ۱۳۹۵ تصرف کرد دفاتر شان را در ولایت کندز مسدود و یاهم ازاین ولایت منتقل کرد.

این نهادها بازگشایی دفاتر شان را دوباره در کندز آغاز کرده اند و باعث فرصت های اشتغال و انکشاف شده است.

عصمت الله مرادی سخنگوی والی کندز گفت، «از ماه جدی سال ۱۳۹۷ [آغاز ۲۰۱۹]، ۶۶ نهاد داخلی و خارجی که در چارچوب ملل متحد کار میکنند، دفاتر شان را در ولایت کندز باز تاسیس کرده و فعالیت های شان را از سر گرفته اند.»

بی جاشده گان افغان که از اثر جنگ بین نیروهای افغان و شورشیان طالب بی جاشده بود در یک کمپ موقتی در دامه های کابل به تاریخ ۲۸ میزان ۱۳۹۵ قدم میزند. [شاه مری/ ای اف پی]

بی جاشده گان افغان که از اثر جنگ بین نیروهای افغان و شورشیان طالب بی جاشده بود در یک کمپ موقتی در دامه های کابل به تاریخ ۲۸ میزان ۱۳۹۵ قدم میزند. [شاه مری/ ای اف پی]

مرادی افزود، والی کندز آماده است تا امنیت این نهاد ها را تامین نماید.

وی گفت، «موسسات و نهاد های که فعالیت های خود را در کندز دوباره آغاز نموده اند در عرصه های چون بازسازی، انکشاف، حکومت داری محلی، زیربناها، حقوق اطفال و زنان، حمایت از معلولین و تقویت نیروهای امنیتی فعالیت دارند.»

مرادی گفت، از سر گرفتن فعالیت های این نهادها نه تنها تاثیر مثبت بر امنیت این شهر دارد بلکه زمینه اشتغال را برای هزارها جوان بی کار در بخش های مختلف فراهم می کنند.»

وی علاوه نمود، والی بالای تمام مقامات انکشافی صدا کرده است تا آنهای را کمک و یاری رسانند که بر اثر آفات طبیعی و جنگ متاثر شده اند.

یک پیام امیدواری

به گفته محمد طاهر روزی رئیس اقتصاد ولایت کندز از سر گرفتن فعالیت های این نهادها به این معنی است که ۱۵۰ پروژه های زیربنایی به ارزش ۲،۵ میلیارد افغانی (۳۱ ملیون دالر) امسال در مرکز شهر و ولسوالی ها تطبیق خواهند شد.

وی افزود، چنین پروژه ها به بیش از ۵۰ هزار فرد وظیفه فراهم خواهند کرد.

روزی گفت این پروژه ها شامل بندهای آب، کانال ها، تحکیمات رودخانه ها و سرک ها و سایر پروژه های زیربنایی در مرکز و ولسوالی های امام صاحب، دشت ارچی، قلعه زال، خان‌ آباد و چهاردره می باشد.

وی علاوه نمود، «در کندز میزان بی کاری حدود ۳۲٪ و فقر۶۶٪ می باشد. بنابر این این پروژها می توانند هزارها جوانان بی کار این ولایت را در قسمت یافتن وظیفه کمک کنند و آنها را از فقر نجات دهند.»

وی گفت، نقش نهاد های داخلی و خارجی در ارتباط با فقرزدایی و جمع آوری منابع مهم می باشد.

روزی گفت، «نظر به اهمیت سکتور خصوصی تقریبآ ۵۰ فابریکه های کوچک در مرکز ولایت کندز فعالیت دارند و زمینه اشتغال را برای هزارها جوان مساعد ساخته اند.»

او گفت، «حکومت از سکتور خصوصی پشتیبانی می کند و از همه تجارها میخواهد که در ولایت کندز سرمایه گذاری نماید.»

مبارزه علیه فقر و بی ثباتی

کارمندان انکشافی میگویند با برگشت چنین نهادها و تقویت فعالیت های شان، میزان بی کاری و فقر در بین مردم محل پائین خواهد آمد.

حفیظ الله رسولی نماینده نهاد لوگو گفت، «دفتر لوگو در هماهنگی با حکومت ولایتی کندز بخاطر بهبود ظرفیت ها، ارائه خدمات بهتر، نظارت و ارزیابی پلان استراتیژیک کار می کند.»

دفتر متذکره در همکاری با مقامات کندز پلان دارد تا چندین پروژه های انکشافی را در سال ۱۳۹۸ آغاز نماید. وی علاوه نمود که گامهای اولیه آن قبلآ برداشته شده است.

وی افزود با تاسیس مرکز خدمات مشتریان شاروالی، کانکریت کاری تعداد از سرک ها، ایجاد پارک تفریحی برای زنان و فراهم ساختن سه وسیله نقلیه، ما شاروالی این ولایت را در قسمت حل کردن مشکلات باشنده گان به موقع کمک کردیم.

او گفت، «ما قصد داریم تا به اساس اولویت ها، ضروریات و مشکلات مردم کندز معلومات جمع آوری نماییم و بخاطر حل آنها اقدام کنیم.»

عبدالمتین زمانی یکی از باشدندگان شهر کندز می گوید نا امنی باعث فقر و بیکاری مردم شده است و برای حکومت و نهادها لازم است تا اشتغال زدایی نمایند.

این مرد ۳۴ ساله گفت، «امروز بعضی از طالبان بخاطر فقر و بیکاری سلاح بدست گرفته. به مجردیکه در منطقه شان پروژه تطبیق گردد طالبان سلاح شان را به زمین میگذارند و به کار آغاز می کنند.»

زمانی گفت، «مردم کندز به اتقاق آراء بالای حکومت و موسسات خیریه صدا می کنند تا پروژه های اشتغال زایی را در منطقه عملی نماید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500