امنیت

جنگجویان طالب با از دست دادن روحیه بخاطر کشته شدن افراد بی گناه در تخار تسلیم شدند

گزارش از هدایت الله

چهار جنگجوی طالب همراه مقامات محلی به تاریخ ۳۰ ثور بعد از تسلیم شدن شان به مقامات در تالقان ولایت تخار عکس گروپی می گیرند. [ دفتر امنیت ملی تخار]

چهار جنگجوی طالب همراه مقامات محلی به تاریخ ۳۰ ثور بعد از تسلیم شدن شان به مقامات در تالقان ولایت تخار عکس گروپی می گیرند. [ دفتر امنیت ملی تخار]

کندز – یک گروه از جنگجویان طالب که با کشته شدن افراد بی گناه ملکی دلسرد شده بود به مقامات ولایت تخار تسلیم شد و دو تن از همقطاران خود را که آنها بازداشت کرده بودند نیز به نیروهای امنیتی تسلیم داد.

چهار جنگجوی به رهبری شاه محمد از ولسوالی خواجه بهاوالدین به تاریخ ۳۰ ثور در جریان یک مراسم در دفتر والی تخار اسلحه خویش را به زمین گذاشت و به پروسه صلح پوستند.

محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار گفت این چهار فرد با دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی در مورد تسلیم شدن شان و آوردن دو عضو دیگر باخود در تماس بود. دوتن دیگر آنها نمیخواستند که تسلیم شوند.

هجری گفت، «این چهار فرد دو تن از همقطاران خود را که میرویس و عظیم الله نام دارند دستگیر کرده بودند، آنها را بسته کرده به دفتر امنیت ملی تخار تسلیم نمودند.

جنگجویان تسلیم شده طالب به تاریخ ۳۰ ثور دو تن از همقطاران بازداشت شده خود را به مقامات تالقان ولایت تخار تسلیم نمودند.[ دفتر ریاست امنیت ملی تخار]

جنگجویان تسلیم شده طالب به تاریخ ۳۰ ثور دو تن از همقطاران بازداشت شده خود را به مقامات تالقان ولایت تخار تسلیم نمودند.[ دفتر ریاست امنیت ملی تخار]

او علاوه نمود گروپ متذکره چهار میل کلشینکوف، یک راکت انداز و هفت نارنجک راکت و هچنان مهمات را به نیروهای امنیتی تسلیم کرد.

«حتی کلمه شهادت را نمی دانند»

شاه محمد ۴۲ ساله رهبر گروه مذکور به تاریخ ۳۰ ثور به یک گزارشگر تلویزیون ملی گفت که این جنگجویان بر ضد حکومت در ولسوالی های ماورای کوکچه ولایت تخار می جنگید و درجریان این دوره از خانه و اقارب شان دور بودند.

ماورای کوکچه گروپ از ولسوالی های خواجه بهاوالدین، ینگی قلعه، دشت قلعه، رستاق، درقد و چاه آب که با تاجکستان هم مرز است می باشند.

او گفت، «ما به طالبان بخاطر جهاد پیوسته بودیم و در کنار آنها به مدت سه سال جنگ کردیم. ما آهسته آهسته پی بردیم که این جهاد نیست بلکه کشتن افراد بی گناه و یک جنگ بی هدف بر ضد یک کشور اسلامی است.»

وی علاوه نمود، «اینجا اعضای طالبان وجود دارند که حتی کلمه شهادت را نمی دانند و تصامیم ایکه آنها بنام اسلام و جهاد می گیرند همه مغایر اساسات اسلام است. اگر آنها[طالبان] به مردم و کشور شان توجه می کردند حد اقل می توانستند در این ماه مباک رمضان جنگ وخشونت را متوقف سازند اما برعکس آنها به خشونت خویش شدت بخشیدند.

محمد گفت، «رهبران طالبان عملیات و لوژستیک شان را از عشر، زکات، قاچاق مواد مخدر، مالیات [غیر قانونی] و کمک از برخی کشورها تمویل می کنند و نیروهای امنیتی و مردم بی گناه را به قتل میرسانند. به ما گفته شده بود که نیروهای امنیتی افغان کافر هستند و کشتن آنها فرض است اما بعدآ ما درک کردیم که در واقعیت اینها روزانه پنج وقت نماز می خوانند

وی افزد، «من از گذشته خود پشیمان هستم. اکنون پیام من به مردم این است که ما میتوانیم به نیروها بپیوندیم و بخاطر ساختن کشور خود باهم کار کنیم.»

جنگجوی دیگری تسلیم شده طالب، رهبری طالبان را به اختلاس پول این گروه متهم کرد.

سید خیرالدین ۳۷ ساله بدون نام گرفتن کدام کشور مشخص که به طابان بودجه فراهم می کند گفت، «زمانیکه رهبران طالب از یک کشور پول دریافت می کنند بین خود شان توزیع می کنند و به اعضای جنگی خود هیج چیز نمی دهند

او گفت، «اکثر طالبان از جنگ خسته شده و منتظر نتایج گفتگوهای صلح اند تا آنها بتوانند سلاح های شان را به زمین بگذارند.»

تضمین یک زنده گی مسالمت آمیز

محمد فرید ذکی معاون والی تخار از این حرکت طالبان که به روند صلح پیوستند استقبال کرد. او گفت با تسلیمی این گروه امنیت تخار و ولسوالی های ماواری کوکچه بهبود خواهد یافت.

ذکی در یک مصاحبه گفت، «حکومت محلی به همه جنگجویان ضد حکومت دوباره اطمینان میدهد که دروازه حکومت به روی آنها باز است و حکومت زنده گی آنها را تضمین می کند.»

او گفت، «آنعده از جنگجویان که قبلآ به روند صلح پیوستند از طرف شورای عالی صلح زمینه کار برایشان مساعد شده و اکنون آنها حرفه یاد گرفته و صاحب وظیفه هستند.»

وی اضافه نمود، «ما بالای طالبان دیگر صدا می کنیم تا اسلحه شان را به زمین گذاشته، به زندگی عادی برگردند و از زنده گی کردن در صلح با خانم و اولاد شان لذت ببرند.

خواسته ها برای یک آتش بس

به تعقیب تسلیمی این گروه، تعداد از باشنده گان تخار از طالبان خواستند تا یک آتش بس فوری را در موقع عیدالفطر اعلان کند.

عطاءالله سعیدی یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت تخار گفت، «مردم افغانستان از آتش بس سه روزه سال گذشته خاطرات خیلی خوب دارند و این بار هم هر دو جناح که درگیر گفتگوهای صلح اند باید آتش بس نمایند.»

وی به زمانی اشاره کرد که طالبان در پایان ماه رمضان بر یک آتش بس موقت برای سه روز با دولت افغانستان توافق کردند.

این فرد ۲۹ ساله اضافه کرد، «افغانها از تمام اقشار بشمول جوانان، فعالان جامعه مدنی، بزرگان اقوام و زنان در هفته های اخیر بخاطر حمایت از صلح و آتش بس در سراسر ولایت تخار تجمعات را برپا کردند و از طرفها خواستند تا به جنگ پایان داده و روی یک آتش بس توافق کنند.»

عاطفه قادری ۳۱ ساله که بحیث مامور دولت در ولایت تخار کار میکند این فراخوان صلح را تکرار کرد.

قادری گفت، «به لحاظ خدا، لطفآ جنگ را متوقف سازید و صلح کنید زیرا صلح به نفع همگی است. ما از طرف های مخالف درخواست می کنیم تا به احترام ماه مبارک رمضان به جنگ پایان دهد و یکدیگر خود را به آغوش بکشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500