تروریسم

چندین ماه بعد از فرو ریختګی به اصطلاح خلافت داعش تهدیدات داعش در افغانستان رو به افزایش جلوه میکنند

سلام تایمز و ای اف پی

داعش این عکس ازچندین عضو این گروه را در ماه حمل به تعقیب حمله ایشان به وزارت مخابرات افغانستان در کابل نشرکرد. [آرشیف]

داعش این عکس ازچندین عضو این گروه را در ماه حمل به تعقیب حمله ایشان به وزارت مخابرات افغانستان در کابل نشرکرد. [آرشیف]

کابل – داعش با خلافت خود خوانده آن که در سوریه و عراق از بین رفته است به نظر میرسد که توجه خود را در افغانستان و کشورهای نزدیک دیگر مبذول داشته است.

به اساس گزارش ای اف پی که از یک مقام امریکایی تذکر میدهد جنگجویان داعش که یک جنگ خونین را در عراق و سوریه به راه انداخته بودند اکنون به سوی افغانستان در حرکت هستند تا شورش شدید خود را ادامه دهند وبه پلان کردن حملات "وسیع" ضد ایالات متحده کمک کنند.

این هوشدار زمانی می آید که داعش، پس از دست دادن خلافت خود خوانده خود در خاور میانه، در حالیکه جنوب آسیا از یک سلسله حملات ویرانگر رنج می برد، از یک نفود منطقوی ادعا می کنند.

یک مقام ارشد استخبارتی امریکا درکابل در یک مصاحبه به ای اف پی گفت، «ما میدانیم که برخی از آنها از قبل به اینجا رسیده و سعی دارند تا دانش، مهارت ها و تجارب که آنها در آنجا آموختند به اینجا انتقال دهند.»

در این عکس که در ۲۱ حمل گرفته شده اعضای نیروهای امنیتی افغان پس از دستگیری جنگجویان داعش که در جلال اباد به رسانه ها معرفی می شوند در پشت سر آنها ایستاد هستند [گزارش از نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این عکس که در ۲۱ حمل گرفته شده اعضای نیروهای امنیتی افغان پس از دستگیری جنگجویان داعش که در جلال اباد به رسانه ها معرفی می شوند در پشت سر آنها ایستاد هستند [گزارش از نورالله شیرزاده/ای اف پی]

شاخه خراسان داعش این عکس یکی از جنگجویانش در افغانستان را به تاریخ ۱۳جوزا در تلیگرام اپلود کرد.

شاخه خراسان داعش این عکس یکی از جنگجویانش در افغانستان را به تاریخ ۱۳جوزا در تلیگرام اپلود کرد.

وی که نخواست بنابر دلایل امنیتی از او نام گرفته شود علاوه نمود، «اگر ما بر فشار ضد تررویسم بر علیه داعش در افغانستان ادامه ندهیم، بالای کشور ما حمله صورت خواهد گرفت و در ظرف یک سال احتمال حمله وسیع وجود دارد.»

این مقام که با یک تیم تحلیل گرانش طی سال گذشته بخاطرکمک کردن با جنرال سکات میلر، جنرال چهار ستاره که مسول نیروهای امریکا و ناتو است به کابل آمد -- تا او آنها را مهار کنند، روی چگونگی کدام پلان گپ نزد.

با این حال، داعش به چند حمله بزرگ در آمریکا ارتباط داده می شود، از جمله یک تیراندازی گسترده در سال ۱۳۹۵ در فلوریدا که در آن مرد مسلح ایکه با داعش بیعت کرده بود، ۴۹ تن را در یک نایت کلب کشتند.

یک گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان می دهد که داعش در افغانستان بین ۲۵۰۰ و ۴۰۰۰ عضو دارد - حدود دو سال پیش از عین تعداد وزارت دفاع ایالات متحده نیز یاد نموده بود، هرچند مقامات می گویند که هزاران جنگجو کشته شده اند.

جک رید، سناتور امریکایی پس از سفر اخیرش به افغانستان گفت که شاخه خراسان که به عنوان شاخه محلی داعش معروف است ، در هر دو اعم تعداد و قابلیت رشد کرده است.

این مقام استخباراتی امریکا نگفت که به چه تعداد جنگجویان اسبق در افغانستان وجود دارد اما اظهار داشت که هر تعداد مهم است.

وی علاوه نمود، اروپایان -- بشمول اتباع برتانیا و فرانسه -- دربین کسان هستند که با شاخه خرسان داعش پیوسته اند.

حضور آنها می تواند با هر معامله صلح با طالبان، که متعهد به جلوگیری از حملات تروریستی از استفاده از افغانستان به عنوان تهاجم خارجی است، پیچیده بسازند.

این مقام گفت، «تا زمانی که ما طالبان را برای کار و حل این مشکل قرار ندهیم، هرگز قادر نخواهیم بود که این سر زمین را از سازمانهای بیرونی حفظ کنیم.»

یکبار دیگر فعال

ایالات متحده یک کمپاین هوایی بی رحمانه، بشمول پرتاب به اصطلاح مادرهمه بمب ها، که بزرگترین بمب غیر هسته ای پنتاگون است، بخاطر تخریب تونل ها و پناهگاه هایکه شوریشان از آن استفاده می کنند را رهبری نموده است.

توماس جوسیلین، یکی از همکاران ارشد بنیاد دفاع از دموکراسیها و ادیتور لانگ وار ژورنال، گفت که نظامیان آمریکا در راربطه با داعش در افغانستان رشد آنها را مانع شده و گاهگاهی عملیات شان را مختل ساخته است.

او به ای اف پی گفت، «اما این کار آنها را از بازی خارج نساخته اند.»

این گروه خوب تمویل شده روابط خود را با جنگجویان خارجی و محلی که به دنبال مزد بهتر هستند دوباره برقرارکرده است.

داعش شاخه خراسان در ولایت جوزجان خسارات را متحمل شدند اما در ننگرهار و کنر سنگر های شان را حفظ کردند جایکه آنها طالبان را عقب راندند و هزارها فرد ملکی را بیجا شاختد.

شورشیان ناامید شده طالبان گاهی اوقات به دلیل فکری و یا هم بخاطریکه طالبان را آنقدر سخت گیر در تفسیر آنها از اسلام نمی دانند، با داعش می پیوندند.

به گفته آمریكا، داعش شش حمله را در کابل در سال ۲۰۱۶ انجام داد. در سال ۲۰۱۷، این تعداد به ۱۸ یافت و در سال گذشته، ۲۴ حمله بود.

در سال ۱۳۹۸ در افغانستان داعش ادعا چندین حمله را کرده است، بشمول یک حمله بمب گذاری سه گانه در کابل که به تاریخ ۱۲ جوزا رخ داد.

برخی از مقامات افغان می پرسند آیا داعش همیشه این حمله ها را نظارت می کند یا اینکه گروه های طالبان و گروه های پاکستانی مانند شبکه حقانی وابسته به القاعده مسئول این حملات هستند.

یک مقام امنیتی افغان به ای اف پی گفت، «این حملات عمدتا توسط این گروه های افغانی و پاکستانی انجام می شوند، در حالیکه اعتبار به داعش می رسد، آنها یکه آماده هستند تا مسولیت آن را به عهده بیگیرند.»

در همین حال، استخدامکنندگان که در تکنولوژی معلوماتی مهارت دارند از طریق رسانه های اجتماعی و در پوهتنون های کابل، جاهایی که بعضی اوقات محصلین طبقه متوسط و ظاهرآ فعال را تعقیب و جذب میکنند.

تمرکز داعش تغییر می کنند

افغانستان تنها کشور نیست که از لحاظ داعش تغییر می بیند.

به سطح جهانی، داعش مسئولیت یک رشته حملات اخیر را از جمله بمبگذاری های یکشنبه ایستر در ماه حمل در کلیساها و هوتل ها در سریلانکا که ۲۵۳ نفر را کشت به عهده گرفت.

ابوبکر البغدادی، رهبر جنگجویان این گروه به تاریخ ۱۰ ثور در یک ویدیو تبلیغاتی ظاهر شد که این اولین حضور او از سال ۱۳۹۳بود.

به نظر می رسد داعش بعد از شکست اش در خاورمیانه توجه خود را به سمت پاکستان و هند تغییر می دهد.

داعش در ماه ثور ایجاد "ولایت پاکستان" را اعلام کرد و ادعا کرد که بخش "ولایت هند" آن، نیروهای هندی را در کشمیر تحت اداره هندوستان مورد حمله قرار داده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این همه تنها دروغ است که جمع کرده ای. داعش یک پروژه امریکائی میباشد، آنها پرورش و اسلحه میدهند و به کشورها ارسال میکنند. این یک برنامه ایست و تو دروغ میګوئی.

پاسخ