اقتصاد

دهاقین زعفران در افغانستان با تعزیرات بالای واردات زعفران ایران از قیمت های بلند خوشحال اند

گزارش از عمر

کارگران در حال پاک کردن و ترتیب دادن گلهای زعفران، در ولایت هرات به تاریخ ۲۰ عقرب ۱۳۹۷. [عمر]

کارگران در حال پاک کردن و ترتیب دادن گلهای زعفران، در ولایت هرات به تاریخ ۲۰ عقرب ۱۳۹۷. [عمر]

هرات -- بعد از آنکه حکومت واردات تولیدات بی کیفیت را از ایران تحریم کرد، دهاقین و صادر کننده گان افغان با بلند رفتن قیمت های زعفران افغانی در بازارهای ملی و بین المللی مفاد می برند.

از وقتیکه رئیس جمهورغنی در ماه عقرب گذشته واردات این دارو را از ایران تحریم کرده است، قیمت های زعفران افغان دوچند شده اند. هدف این کار نگهداشتن نشان بین المللی زعفران افغانی، حفظ کردن کیفیت، بالابردن قیمت ها و توسعه دادن تولید این دارو بوده است.

عبدالصبور رحمانی رئیس زراعت ولایت هرات گفت، «سال گذشته، ما نگرانی هایی داشتیم، اما خوشبختانه امسال ما تشویشی نداریم، چون ما تا هنوز واردات غیرقانونی زعفران ایرانی را مشاهده نکرده ایم.»

وی گفت، واردات زعفران از ایران به صفر نزول کرده است.

در این تصویر، زعفران افغانستان در یک نمایشگاه به تاریخ ۲۰ عقرب ۱۳۹۷، در شهر هرات دیده میشود. [عمر]

در این تصویر، زعفران افغانستان در یک نمایشگاه به تاریخ ۲۰ عقرب ۱۳۹۷، در شهر هرات دیده میشود. [عمر]

رحمانی افزود، «قیمت های زعفران در سه ماه گذشته دوچند شده اند. فی الحال، ۱ کلوگرام زعفران با در نظرداشت کیفیت آن به ۶۰٬۰۰۰-۹۰٬۰۰۰ افغانی (۷۵۰ - ۱۱۳۰ دالر) فروخته میشود.»

بشیراحمد رشیدی رئیس اتحادیه ملی کشتکاران زعفران گفت، افزایش قیمت ها، دهاقین زعفران و تولیدکننده گان را «بسیار خوشبین» ساخته اند.

وی افزود، «قیمت های زعفران افغان در بازارهای ملی و بین المللی با گذشتن هر ماه افزایش می یابند.»

رشیدی گفت، «پیش از تحریم واردات، دهاقین در حدی بی امید بودند که ۱ کلوگرام زعفران خود را به قیمت ۳۰٬۰۰۰ افغانی (۳۰۰ دالر) بفروشند، اما اکنون در بازار ملی ۱ کلوگرام زعفران به قیمت ۹۰٬۰۰۰ افغانی (۱۱۳۰ دالر) نیز به فروش رسانیده میشود.»

دهاقین از این کار استقبال کردند

ممنوعیت بر واردات زعفران ایرانی و قیمت بلند رفته زعفران افغان، پذیرائی گرم را از دهاقین و تجارت های تولیدی زعفران در ولایت هرات بدست آورده است.

عبدالشکور احراری یک دهقان زعفران در ولایت هرات گفت، «۹۵٪ زعفران به بازار های بین المللی از هرات صادر میشوند، و واردات غیرقانونی از ایران از طریق هرات آمدند.»

وی گفت، «خوشبختانه، حکومت اقدام کرده است.»

قاسم الکوزی رئیس اجرائیه شرکت تولیدی زعفران الکوزی در ولایت هرات تصدیق کرد که، توقف واردات ایرانی، صنعت زعفران را در افغانستان منفعت بخشیده است.

وی گفت، «تحریم حکومت بر واردات غیرقانونی از ایران اثر بزرگی داشته است – فی الحال، حتی ۱ یا ۲ کلوگرام نیز وارد شده نمی تواند. قیمت های زعفران بسیار بلند رفته اند و ما دیگر هیچ نگرانی ای نداریم.»

الکوزی گفت، ما از حکومت میخواهیم که این ممنوعیت ها را بر جا نگهدارند تا که زعفران بی کیفیت به کشور ما نفوذ نکند و جایگاه زعفران با کیفیت ما را در بازارهای بین المللی متآثر نسازد.»

عبدالشکور ایثار یک دهقان از ولایت هرات گفت، واردات بی ترتیب زعفران از ایران به هرات ما را مجبور ساخت تا زعفران خود را باتحمل کردن نقصان های ... بسیار بزرگ بفروشیم.»

وی گفت، «ممانعت از واردات غیرقانونی زعفران از ایران بزرگترین مساعدت حکومت بود که برای زعفران افغان انجام داد. زعفران ما به مراتب بهتر از زعفران ایران می باشند، و تمام دنیا خواستار شان است.»

ترجیح برای زعفران افغان

مقامات وزارت زراعت گفتند، دلچسپی در خریدن زعفران افغان که سال گذشته به ۱۷ کشور صادر میشدند، در مناطق آسیا، اروپا و آیالات متحده افزایش یافته است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت گفت، یکی از دلایلی که بازار زعفران افغان گرم شده است اینست که، کشورهای مختلف بشمول کشورها در خاور میانه، زعفران افغان را بر زعفران ایرانی ترجیح میدهند.

رستمی گفت، «زعفران اکثراً به هندوستان، کشورهای عرب و کشورهای اروپا صادر شده است. تولید زعفران ما در سال ۱۳۹۷در حدود ۱۶ متریک تون بوده است، و بیشتر از ۹۰٪ آن صادر شده است، که بهای مجموعی آن به ۴۰۰ میلیون افغانی (۵ میلون دالر) میرسید.»

وی گفت، «زعفران با کیفیت افغان جایگاه خاصی را در بازارهای بین المللی کسب کرده است. بعضی کشورهای منطقه که غنی از آن دیدار کرده است، آماده اند تا تمام زعفران افغانستان را خریداری کنند.»

وی افزود، «شیخ امارات متحده عرب گفته است که وی اماده است تا تمام تولید سالانه زعفران افغان را بخرد.»

رستمی گفت، تولید زعفران دیگر تنها به هرات محدود نیست بلکه در تمام ولایات صورت میگیرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من بسیار خوشحال هستم که در منابع طبیعی افغانستان بهبود را می بینم زیرا این منابع ما را از فقر رها می کند و اگرما مرکز تحقیقاتی داشته باشیم و فرصت لازم برای استفاده در هر ولایت را فراهم کنیم، این منابع فرصت های بیشتری را برای ما مساعد خواهد کرد تا خود را انکشاف دهیم. به گونه مثال، لوگر فقیرترین ولایت در افغانستان است اما به مس عینک و موقعیت جغرافیایی آن نگاه کنید و کوهها باید کشف شود.

پاسخ