امنیت

بعد از شکست ها در میدان جنگ، طالبان فعالیت شبکه های مخابراتی را در تخار مختل کردند

گزارش از هدایت الله

در تصویریکه به تاریخ ۲ جوزا در تالقان مرکز ولایت تخارگرفته شده است، یک پایه آنتن تیلیفون های همراه دیده میشود. [محمد تواب]

در تصویریکه به تاریخ ۲ جوزا در تالقان مرکز ولایت تخارگرفته شده است، یک پایه آنتن تیلیفون های همراه دیده میشود. [محمد تواب]

کندز -- بعد از شکست خوردن از دست نیروهای امنیتی افغان، طالبان مکرراً از تاکتیک سابقه خود استفاده کرده، به شرکت های مخابراتی هشدار داده اند و تماس را برای باشنده گان محلی قطع نموده است.

بر اساس گفته های عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت تخار، نیروهای امنیتی و دفاعی ملی افغان از تاریخ ۵ ثور تا ۲۰ ثور برای بیش از دو هفته، عملیاتی را در ساحات مختلف ولایت تخار انجام دادند تا این ساحات را از طالبان پاکسازی کنند.

وی گفت که این عملیات باعث تلفات سنگین برای طالبان شدند.

اسیر گفت، «نیروهای امنیتی افغان به حمایت قوای هوائی توانستند تا بیش از ۵۰ جنگجوی طالب را در دشت قلعه و ولسوالی های دیگر ولایت تخار کشته و مجروح کرده و مناطق متعددی را از چنگ طالبان آزاد کنند.»

در این تصویر که به تاریخ ۲ دلو ۱۳۹۷ در شهر کندز ولایت کندز گرفته شده است، یک پایه آنتن مخابراتی نشان داده شده است. اکثریت شرکت های مخابراتی بعد ازینکه از جنگجویان طالب هشدارها را دریافت کردند آنتن های خود را بین ساعت های ۴ بجه بعد از ظهر و ۶ بجه صبح خاموش می کنند. [هدایت الله]

در این تصویر که به تاریخ ۲ دلو ۱۳۹۷ در شهر کندز ولایت کندز گرفته شده است، یک پایه آنتن مخابراتی نشان داده شده است. اکثریت شرکت های مخابراتی بعد ازینکه از جنگجویان طالب هشدارها را دریافت کردند آنتن های خود را بین ساعت های ۴ بجه بعد از ظهر و ۶ بجه صبح خاموش می کنند. [هدایت الله]

وی گفت، «بر اثر جنگ بین طالبان و نیروهای افغان در قریه پای شفیع ولسوالی چاه آب ولایت تخار به تاریخ ۷ ثور، یک فرمانده پیشتاز طالبان ملا هاشم با سه تن دیگر کشته شد.»

«بعد از نابود شدن این جنگجویان، ما شاهد تغیرات مثبت امنیتی در ولسوالی چاه آب خواهیم بود.»

به قول اسیر، از اواخر سال ۱۳۹۶ بدینسو، نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی های دشت قلعه، چاه آب، خواجه غار و درقد، و همچنان در قسمت های دیگر ولایت تخار، باعث تلفات سنگین به طالبان شده اند.

به هر حال، بعد از این شکست ها طالبان شرکت های مخابراتی را مجبور کرده اند تا شبکه های خود را بین ساعت های ۵ بعد از ظهر تا ۵ بجه صبح قطع نمایند، که این تاکتیک را جنگجویان در ولایات دیگر نیز استفاده کرده اند.

ناتوانی برای خواستن کمک

انقطاع خدمات مخابراتی در جریان شب، مشکلات زیادی را برای شهروندان ولایت تخار خلق کرده است.

محمدظاهر شیرزاد یک فعال مدنی در ولایت تخار که ۳۵ سال عمر دارد گفت، «هر قدر که نهادهای عامه صدمه ببینند، به همان اندازه برای مردم عام زیان آور و ناراحت کننده تمام میشود.»

وی گفت، «وقتیکه یک عضو فامیل ما مریض میشود، ما نمیدانیم چگونه کمک بخواهیم و چه کنیم. تمام شبکه های مخابراتی خاموش میباشند و ما نمیتوانیم برای تکسی یا داکتر زنگ بزنیم.»

سیدمحمود سیدی یک تن از باشنده گان ولسوالی دشت قلعه گفت، «تمام شبکه های مخابراتی – روشن، افغان بیسیم، اتصالات و ام تی ان – دقیق بعد از ۵ بجه بعد از ظهر کار نمی کنند. وقتی تماس مردم قطع گردد، این به آن معنی است که دست و پاهای شان بسته اند و ما نمیدانیم بر سر خانواده ها و دوستان ما چه می گذرد.»

وی گفت، «طالبان هرگز نباید خوشی مردم را نابود کنند. آیا کافی نیست که آنها هر روز ده ها نفر از مردم را شهید میسازند؟»

عادله امینی یک تن از باشنده گان شهر تالقان که ۱۹ سال عمر دارد گفت، جوانان از استفاده کردن شبکه های اجتماعی در شب محروم شده اند و این حالت ما را از دسترسی به معلومات در مورد حادثات در کشور ما و جهان بی بهره میسازد.»

وی گفت، «این اعمال طالبان از رشد و انکشاف ما در تکنولوژی جلوگیری کرده نمی توانند.»

زینب اسدی یک محصل ادبیات در پوهنتون تخار که ۲۴ سال عمر دارد گفت، «زمانیکه نیروهای ما ساحاتی را از طالبان پس بگیرند، آنها تلاش میکنند تا از مردم ملکی انتقام بگیرند.»

وی گفت، «هشدار طالبان به شرکت های مخابراتی نشان میدهد که آنها این توانائی را از دست داده اند که در میدان جنگ بجنگند، و در مقابل، نیروهای امنیتی این توانائی را بدست آورده اند تا طالبان را شکست دهند.»

تاًمین برقراری تماس

محمدجواد هجری سخنگوی والی گفت، «یک تعداد باشنده گان شهر تالقان با عبدالحق شفق والی تخار برای صحبت کردن در مورد انقطاع خدمات مخابراتی دیدار نمودند... و از والی خواستند تا این مشکل را حل کند.»

هجری گفت، والی به تاریخ ۲جوزا با نمائینده گان شرکت های مخابراتی ملاقات کرد و از آنها خواست تا خدمات خود را پس ادامه دهند. وی به آنها اطمینان داد که نیروهای امنیتی از آنتن های مخابراتی حفاظت خواهند کرد.

وی گفت، «مقامات محلی حکومت تلاش می کنند تا با ادارات مربوطه در مورد از میان برداشتن قیوداتیکه بر شرکت های مخابراتی وضع شده اند، کار کنند.

عبدالغفور تلاش رئیس مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در ولایت تخار گفت، «شبکه های مخابراتی بدون اطلاع دادن به ما در شب خدمات خود را خودسرانه قطع میکنند. بر اساس ملاقاتیکه ما با قوماندان امنیه، والی و مقامات دیگر داشتیم، ما به شرکت های مخابراتی هدایت دادیم تا خدمات خود را پس ادامه دهند.»

وی افزود، «فی الحال، شبکه سلام که توسط حکومت اداره میشود در سراسر ولایت تخار بطور ۲۴ ساعته خدمات خود را به مردم می رساند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500