امنیت

ادامه درگیری ها بین داعش و طالبان باشنده گان ننگرهار را به ستوه آوردند

گزارش از خالد زیری

اعضای داعش سال گذشته بالای مواضع طالبان در ولایت کنر انداخت می کنند. [فایل]

اعضای داعش سال گذشته بالای مواضع طالبان در ولایت کنر انداخت می کنند. [فایل]

ننگرهار – جنگجویان داعش و طالبان جنگ شان را بر علیه یک دیگر در ولسوالی های خوگیانی و شیرزاد ولایت ننگرهار از سر گرفتند.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت، «جنگ بین داعش و طالبان بطور متناوب ادامه دارد. هردو طرف تلفات را متقبل شدند اما ما امار دقیق را در دست نداریم.»

در ماه ثور، جنگ بین این دو گروه ۸۵۰۰ خانواده را مجبور کردند تا ازمنطقه فرار نمایند.

خوگیانی گفت، «ماعملیات هوایی و زمینی را در اکثر مناطق راه اندازی کردیم تا هردوی این گروه را از بین ببریم و ماهنوز هم عملیات را انجام میدهیم تا جنگجویان را از ساحه دور نمایم.»

در این عکس، باشنده گان ولسوالی خوگیانی در حالی نشان داده می شوند که از اثر جنگ بین داعش و طالبان خانه هایشان را به تاریخ ۹ ثور ترک می گویند. [خالد زیری]

در این عکس، باشنده گان ولسوالی خوگیانی در حالی نشان داده می شوند که از اثر جنگ بین داعش و طالبان خانه هایشان را به تاریخ ۹ ثور ترک می گویند. [خالد زیری]

به گفته مقامات محلی، پولیس ضد تروریسم در ولایت ننگرهار به تاریخ (۲۰ جوزا) یک دیپو مهمات طالبان ر ادر ولسوالی خوگیانی کشف کردند. [دفترمطبوعاتی ولایت/فیس بوک]

به گفته مقامات محلی، پولیس ضد تروریسم در ولایت ننگرهار به تاریخ (۲۰ جوزا) یک دیپو مهمات طالبان ر ادر ولسوالی خوگیانی کشف کردند. [دفترمطبوعاتی ولایت/فیس بوک]

وی علاوه نمود، «در برخی مناطق هنوز هم داعش و طالب تسلط دارند، جایکه ما عملیات های منظم و قوی را به زودی راه اندازی خواهیم نمود.»

اجمل عمر یک عضو شورای ولایتی ننگرهار گفت، «افراد ملکی درهر دوی این ولسوالی ها درمشکل هستند.»

به گفته عمر داعش در تلاش هستند تا معادن تالک را که تحت کنترل طالبان هستند ضبط نمایند تا یک منبع در آمد را به خود فراهم سازند.

عمرگفت، «ما ازحکومت میخواهیم تا عملیات های نیرومند را راه اندازی نمایند تا اینکه ساحات از وجود هردو گروه طالب و داعش پاک سازی شوند و مردم بتوانند به شکل عادی زندگی کنند»

جلال خان ۲۸ ساله باشنده ساحه مرکي خیل ولسوالی شیرزاد گفت، «در حال حاضر جنگ در مناطق مرکي خیل، زاوه، تنگی، خدرخیل ودیگر ساحات ولسوالی شیرزاد و خوگیانی ادامه دارد. تا جایکه ما میدانیم داعش برخی مناطق را از طالبان تصرف کردند و جنگ هنوز هم گاهگاهی صورت می گیرد.»

جلال گفت، «زنده گی دشوار شده است. نه داعش و نه طالبان مارا میگذارد تا بشکل عادی زنده گی کنیم. هردو گروه زمانیکه فرصت بدست بیاورند مردم را می کشند و اذیت می کنند.»

به گفته سفرخان باشنده قریه وزیر ولسوالی خوگیانی جنگ اخیرکه بین این دوگره آغاز شد به تاریخ ۹جوزا بود و هنوز هم ادامه دارد.

او گفت، «آنها مردم عجیب هستند-- آنها پروای رمضان راندارند، آنها خاطر عید را نمی کنند، آنها صرف به کشتن شان ادامه میدهند. داعش وطالبان هر دو بی رحمی بی شماری را مرتکب شدند.»

او افزود، «حکومت عملیات ها را در برخی از مناطق راه اندازی کرد وداعش سرکوب گردید اما آنها دوباره برگشتند.»

مستقرساختن اردوی محلی

نیروهای امنیتی افغان درحال آماده ساختن سربازان هستند تا در ساحه امنیت را تامین نمایند و هردوی این گروه ها را متواری نمایند.

جګړن هارون یوسفزی سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب قول اردوی ملی افغان گفت، «ما در ولسوالی های شیرزاد و خوگیانی علمیات را راه اندازی نموده ایم و هنوز هم پلان عملیات بیشتر داریم. این حقیقت است که داعش و طالب در آنجا وجود دارند و در ساحات دوردست بین شان می جنگنند.»

یوسفزی گفت، «مابه زدوی برضد هردو گروه عملیات ها را راه اندازی می کنیم و بعد از آن نیروهای اردوی محلی در هر دو ولسوالی جابجا خواهند شد تا امنیت این مناطق را بطور دایمی تامین نمایند.»

امن نگهداشتند ساحات بعد از اینکه آنها از وجود جنگجویان توسط اردوی ملی افغان پاکسازی شدند یکی از اهداف اردوی محلی است که از اردوی ملی متفاوت است زیرا این نیروها دراین مناطق بشکل دایمی مستقر می شوند و از یک ولایت به سوی دیگر حرکت نمی کنند.

او افزود، «این اردو باسلاح ها وتجهیزات مجهزخواهند شد وامنیت دایمی را به مردم فراهم خواهند ساخت. ما در همه ساحات خطرناک جایکه باشنده گان با مشکلات مواجه می شوند پوسته ها را افراز خواهیم نمود.»

خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت باشنده گان که از جنگ فرار نمودند کمک دریافت خواهند کرد.

اوگفت، «ما برگشت دوباره باشنده گان را به مناطق تنظیم خواهیم نمود و با خانواده هایکه خانه هایشان درجریان جنگ تخریب گردیده کمک فراهم می گردد.

خوگیانی علاوه کرد، « باهزارها خانواده ایکه از اثر جنگ بین داعش و طالبان به ساحات امن کوچ کردند کمک های اولیه فراهم شده و بابرگشت آنها ما نیز کمک خواهیم نمود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500