امنیت

نیروهای افغان صدها تن گروگان را که در توقیف غیرقانونی طالبان بودند، نجات دادند

گزارش از نجیب الله

در تصویر یک سرباز نیروهای خاص افغان به تاریخ ۹ جوزا، در حال قطع نمودن زنجیر یکی از زندانی های نجات یافته افغان در ولسوالی نوبهار ولایت زابل دیده میشود. [قول اردوی عملیات های خاص/فیسبوک]

در تصویر یک سرباز نیروهای خاص افغان به تاریخ ۹ جوزا، در حال قطع نمودن زنجیر یکی از زندانی های نجات یافته افغان در ولسوالی نوبهار ولایت زابل دیده میشود. [قول اردوی عملیات های خاص/فیسبوک]

کابل -- نیروهای امنیتی افغان طی چند ماه گذشته صدها تن اسیران را که در توقیف غیرقانونی طالبان بسر می بردند، نجات داده اند.

بر اساس گزارش های وزارت دفاع، از اوایل ماه حمل بدینسو، نیروهای امنیتی حملات ناگهانی را بر زندان های طالبان در ولایات زابل، هلمند، غزنی، پکتیا، فراه، کندز و بغلان انجام داده اند که در نتیجه بیش از ۴۰۰ سربازان و افراد ملکی را نجات داده اند.

زبیر عارف یک سخنگوی وزارت دفاع به تاریخ ۲۰ جوزا گفت، «در جمله آزاد شده گان افراد ملکی و سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی به شمول کارمندان پولیس و اردو و همچنان تعدادی از اتباع خارجی شامل هستند.»

وی افزود، «این قسم حملات مطابق پلانی انجام داده میشوند که هدفش آزاد ساختن افراد ملکی و سربازان نیروهای امنیتی از زندان های طالبان می باشد.»

در تصویر زندانی های افغان توسط طالبان به تاریخ ۱۶ جوزا در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب دیده میشوند که نیروهای خاص افغان به تاریخ ۱۵ جوزا آزاد کرده بودند. [قول اردوی عملیات های خاص/فیسبوک]

در تصویر زندانی های افغان توسط طالبان به تاریخ ۱۶ جوزا در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب دیده میشوند که نیروهای خاص افغان به تاریخ ۱۵ جوزا آزاد کرده بودند. [قول اردوی عملیات های خاص/فیسبوک]

در تصویر افغان هائیکه توسط نیروهای خاص افغان به تاریخ ۹ جوزا از زندان طالبان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، نجات داده شده بودند، دیده میشوند. [قول اردوی عملیات های خاص/فیسبوک]

در تصویر افغان هائیکه توسط نیروهای خاص افغان به تاریخ ۹ جوزا از زندان طالبان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، نجات داده شده بودند، دیده میشوند. [قول اردوی عملیات های خاص/فیسبوک]

عارف گفت، «این حملات بعد از اینکه کارمندان استخباراتی ما، موقعیت های مشخص را شناسائی کنند، صورت می گیرند، و آنها به این کار ادامه خواهند داد.»

گرچه طالبان ادعا می کنند که «زندانیان» را نگه می دارند، اما این جنگجویان در حقیقت به طور غیرقانونی مردم را گروگان گرفته و با آنها بدرفتاری می کنند.

جنرال خوشحال سادات معین امنیتی وزارت داخله به تاریخ ۲۲ جوزا راجع به زندان های طالبان به یک گردهمائی در کابل گفت، «کسانیکه مردم را گروگان می گیرند یا دیگران را اختطاف می کنند و کسانیکه هموطنان ما را آزار و اذیت می کنند، باید کفن های خود را خودشان بخرند و قبرهای خود را نشانی کنند.»

آزادی زندانی ها

این حملات متعدد بخشی از سرمشق نیروهای افغان می باشند که زندان های طالبان را در ولایات مختلف هدف قرار می دهند.

عملیات تازه در قبال دو زندان طالبان در ولایات بغلان و کندز منجر به آزاد کردن ۴۷ تن اسیران شدند، که در توقیف طالبان بسر می بردند.

بر اساس اعلامیه وزارت داخله، نیروهای خاص پولیس به شب تاریخ ۲۰ جوزا بر یک زندان طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان حمله کردند، و ۳۴ تن زندانی را آزاد ساختند.

در جمله این زندانیان هفت تن سرباز اردو، هفت تن کارمند پولیس، سه تن کارمندان ریاست امنیت ملی و ۱۷ تن فرد ملکی شامل بودند.

بر اساس گزارش قول اردوی عملیات های خاص، نیروهای خاص اردوی ملی در یک عملیات جداگانه به تاریخ ۲۰ جوزا، ۱۳ شخص را از زندان طالبان در ولسوالی قلعه زال ولایت کندز، آزاد کردند.

بر اساس گزارشات وزارت دفاع، در یک حمله قبلی به تاریخ ۱۵ جوزا، نیروهای امنیتی افغان ۱۵ تن کارمند امنیتی، ۲۰ تن فرد ملکی، چهار تن عضو گروه تروریستی داعش و ۸ تن تبعه خارجی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب آزاد شده بودند.

اعضای گروه تروریستی داعش بعداً به طور مناسب در توقیف نیروهای افغان در آمدند.

نیروهای کوماندو به تاریخ ۹ جوزا، ۳۳ شخص به شمول یک فرد ملکی و ۳۳ تن کارمند امنیتی را از زندان طالبان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند نجات دادند.

در یک حمله دیگر نیروهای کوماندو به تاریخ ۹ جوزا، ۱۶ فرد ملکی و ۱۲ تن کارمند امنیتی از زندان طالبان در ولسوالی نوبهار ولایت زابل، نجات یافتند.

رفتار بی رحمانه

بسیاری کسانیکه از زندان های طالبان به شمول کسانیکه سالها در بند بوده اند، میگویند که جنگجویان با آنها رویه بی رحمانه داشت.

سید ابو فاضل، که از زندان طالبان در ولایت فاریاب نجات یافته است گفت، «مرا برای ۹ ماه لت و کوب کردند.»

وی گفت، «طالبان ... بی رحم بودند.»

غلام سخی که پدرش در یک عملایت اخیر آزاد شده بود گفت، «طالبان پدرم را چهار سال پیش دستگیر و زندانی کردند.»

وی با تکرار کردن گفته های پدرش گفت، «طالبان اسیران را در زیر زمین زندانی کرده بودند و درهفته فقط یک بار برای مدت یک ساعت به آنها اجازه می دادند که بیرون شوند.»

به قول سخی، طالبان به زندانیان غذا نمی دادند و خانواده هایشان را مجبور می کردند که برای غذای آنها بپردازند.

وی گفت، «من در یک ماه ۱۰۰۰۰ افغانی (۱۲۳ دالر امریکائی) را کمایی میکنم، و من مجبوراً ۵۰۰۰ افغانی را هر ماه به زندانیکه پدرم در آن بسر می برد، می پرداختم و بقیه کمایی را برای خانواده به مصرف می رساندم.»

یوناما در گذشته ها، نگرانی های را راجع به رفتار طالبان با زندانیان اظهار کرده است.

یوناما از قول تادامیچی یاماموتو نمائنده خاص سرمنشی ملل متحد، به تاریخ ۲۶ جوزا در یک اعلامیه گفت، «من در مورد رفتار بی رحمانه، لت و کوب و کشتن خارج از صلاحیت قضائی مردم ملکی و کارمندان امنیتی، و شرایط سخت سهولتهای توقیف خانه ها، به شدت نگران هستم.»

خسته از جنگ

این حملات ناگهانی بعد از آن شروع شدند که به تاریخ ۱۴ جوزا، حکومت وعده سپرد تا در حدود ۹۰۰ زندانیان طالبان را به حسن نیت صلح آزاد کنند. تا حالا صدها شورشیان بنا بر این آزاد شده اند.

احسان الله یعقوبی یک فعال مدنی در کابل گفت که وی از این کار حکومت استقبال می کند.

یعقوبی گفت، «حکومت افغان اولین قدم عملی را برای رسیدن صلح را با آزاد کردن صدها زندانیان طالب، برداشته است؛ حالا نوبت طالبان است که یک قدم را بردارند. اگر طالبان مایل به صلح باشند و خودشان را افغان می دانند، آنها باید کشتار را متوقف کنند.»

مصطفی انوری ۲۸ ساله، یک باشنده کابل که در یک شرکت مشورتی کار میکند گفت، نه حکومت از جنگ سود می برد و نه هم طالبان.

انوری گفت، «اگر طالبان طوریکه ادعا میکنند، مستقل از قدرت های خارجی باشند، آنها حتماً باید تقاضای اکثریت را که تقاضای صلح است بپذیرند.»

انوری راجع به یک جرگه که در ماه ثور برگزار شده بود گفت، «نمائنده گان مردم در لویه جرگه مشورتی با یک صدا تقاضای صلح کردند و از حکومت افغان خواستار آزاد کردن زندانیان طالب به حسن نیت صلح شدند.»

وی گفت، «اکنون که حکومت افغان به تقاضای لویه جرگه مشورتی پاسخ مثبت داده است تا در حدود ۹۰۰ زندانیان را آزاد کند، طالبان نیز باید تقاضا را تعقیب کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آیا این معلومات به صورت درست مستند سازی شده؟

پاسخ