دیپلماسی

پمپیوگفت ایالات متحده تا دوماه آینده برای موافقه صلح افغانستان امیداور است

ای اف پی

مایک پمپیو وزیرخارجه امریکا به تاریخ ۴ سرطان با رئیس جمهوراشرف غنی در کاخ ریاست جمهوری تبادل نظر کرد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان/فیسبوک]

مایک پمپیو وزیرخارجه امریکا به تاریخ ۴ سرطان با رئیس جمهوراشرف غنی در کاخ ریاست جمهوری تبادل نظر کرد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان/فیسبوک]

کابل -- مایک پمپیو وزیرخارجه امریکا اولین بازدید اش را ازکابل پس از آن که واشنگتن گفتگو ها را سال گذشته با طالبان به راه انداخت انجام داد. او روز سه شنبه (۴ سرطان) گفت، امیدوار است که قبل از ۱۰ سنبله با شورشیان یک موافقه صلح صورت گیرد.

پمپیو با رئیس جمهور اشرف غنی و جنرال اسکات میلر کسیکه ماموریت ناتو درافغانستان و فعالیت جنگی امریکا در این کشور را رهبری می کند، و همچنین با مقامات بلندپایه افغان درجریان بازدید غیراعلان شده یک روزه ملاقات کرد.

اوگفت صلح بالاترین اولویت واشنگتن است. ایالات متحده ماه میزان سال گذشته یک کوشش تازه را بمنظور آوردن طالبان به میز مذاکره آغازکرد تا جنگ طولانی امریکا را پایان دهد.

پمپیو در جریان این بازدید گفت، «من به یک گفتگو صلح قبل از ۱۰ سنبله امیدوارهستم و این یقینآ ماموریت تعیین شده ما است.

مایک پمپیو وزیرخارجه امریکا به تاریخ ۴ سرطان با نماینده گان جامعه مدنی درکابل ملاقات کرد. [وزیر پمپیو/تویتر]

مایک پمپیو وزیرخارجه امریکا به تاریخ ۴ سرطان با نماینده گان جامعه مدنی درکابل ملاقات کرد. [وزیر پمپیو/تویتر]

او دریک تویت گفت افغانستان طی ۱۸ سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه کرده است. افغانها صلح می خواهند و برای پایان جنگ آرزوی شان را شریک می سازند. صلح به افغانها و به تمام منطقه یک آینده متفاوت را پیشکش می کند، صلح که ما آماده هستیم تا حمایت اش کنیم.

امیدواری برای یک گفتگوی قبل از انتخابات

مقامات امریکا قبلآ گفته اند که آنها به یک موافقه قبل از انتخابات ریاست جهموری آینده که قبلآ دوبار به تعویق افتاده واکنون قراراست در ماه میزان برگزارشود امیدوار است.

دور بعدی گفتگوها بین طالبان و ایالات متحده قرار است روزشنبه (۸ سرطان) دردوحه آغاز شود.

این گفتگوها روی چهار موضوع متمرکز هستند: مبارزه علیه تروریسم، حضور سربازان خارجی، یک دیالوگ بین الافغانی و یک آتش بس دایمی.

طالبان پافشاری کرده اند که سربازان خارجی باید ترک کنند و از گفتگو باحکومت افغانستان درکابل را که آنها دست نشانده می دانند رد نموده اند.

پمپیو گفت، ایالات متحده تقریبآ آماده است تا یک متن پیش نویس را که وعده های طالبان را خلاصه کند اینکه آنها هچگاهی نمی گذارند افغانستان دوباره به حیث پایگاه برای تروریسم بین المللی استفاده شود منعقد نمایند.

اوگفت، «در روشنایی این پیشرفت ما بحث ها را باطالبان در مورد حضور نظامی خارجی که امروز یک شرط باقی مانده آغاز نموده ایم.»

پمپیو علاوه کرد، «درحالیکه ما به طالبان واضیح ساخته ایم که ما آماده هستیم نیروهای خود را بیرون نمایم، من میخواهم وضاحت بدهم که ما تا اکنون توافق روی یک تقسیم اوقات که چنین کار انجام داده شود نکرده ایم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500