امنیت

بازدید غنی ازاسلام آباد امیدواری برای همکاری وپایان جنگ باطالبان را به ارمغان آورد

گزارش از ضیاءالرحمان

رئیس جمهوراشرف غنی (چپ) به تاریخ ۶سرطان با یک قطعه تشریفات هنگام ورود اش در اسلام اباد پذیرایی گردید.[اداره اطلاعات رسانه های پاکستان]

رئیس جمهوراشرف غنی (چپ) به تاریخ ۶سرطان با یک قطعه تشریفات هنگام ورود اش در اسلام اباد پذیرایی گردید.[اداره اطلاعات رسانه های پاکستان]

اسلام اباد-- رئیس جمهورغنی به تاریخ ۶ سرطان یک بازدید رسمی دو روزه را به پاکستان آغازکرد به امید اینکه بحث ها کمک بکنند تا به یک حل وفصل سیاسی در جنگ باطالبان دست یابند.

غنی با یک هئیت بلند پایه وزیران، مشاورین، مقامات ارشد و تجارها بشمول حمدالله محب مشاور امنیت ملی، معصوم استانکزی رئیس عمومی امنیت ملی و مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله وارد اسلام آباد شد.

غنی با عمران خان نخست وزیر پاکستان و شاه محمود قریشی وزیر خارجه بطور جداگانه تبادل نظر، و درمورد همکاری دربخش های گوناگون و امنیت منطقه بحث کرد.

همچنان توقع میرود که وی با عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز تبادل نظر کند.

رئیس جمهور اشرف غنی (چپ) به تاریخ ۶ سرطان توسط عمران خان نخست وزیرپاکستان (راست) در اسلام آبادهمرایی گردید. [اداره اطلاعات رسانه های پاکستان]

رئیس جمهور اشرف غنی (چپ) به تاریخ ۶ سرطان توسط عمران خان نخست وزیرپاکستان (راست) در اسلام آبادهمرایی گردید. [اداره اطلاعات رسانه های پاکستان]

دفتر وزیرخارجه پاکستان به روز چهارشنبه (۵ سرطان) در یک اعلامیه مطبوعاتی گفت، این گفتگوهای وسیع بین دو طرف روی تقویت همکاری درعرصه های مختلف بشمول سیاست، تجارت، امنیت، صلح و آشتی ملی، تعلیم وتربیه و تبادل نظر بین مردم تمرکز خواهند داشت.

غنی همچنان درنظر دارد تا دریک اجتماع تجارتی در لاهور که در آن تجاران از هردو کشور حضورخواهند داشت اشتراک می کند.

یک فرصت بخاطر بهبود روابط

ناظرین می گویند بازدید غنی از پاکستان یک انکشاف مهم در روابط افغانستان - پاکستان است.

سفر او پس ازآن صورت میګیرد که تعدادی از سیاستمداران افغان، که اکثرشان از اپوزیوسیون و شامل چندین نامزد ریاست جمهوری بود روز یکشنبه (۲ سرطان) دریک کنفرانس در مری پاکستان شرکت کردند.

حسن خان یک تحلیلگر امور سیاسی افغانستان و پاکستان در اسلام آباد گفت که دیدارغنی نشان می دهد که پاکستان تلاش های خود را برای پشتیبانی از حل سیاسی با طالبان و پایان دادن به دهه های جنگ در افغانستان شدت بخشیده است.

او گفت که دو کشور برای بهبود روابط و غالب آمدن بر عدم اعتماد بیشتر به دست می آورند.

حسن گفت، «در جریان گفتگو بین دو رهبر، نه تنها صلح بلکه روابط، از جمله تجارت بین دو کشور مورد بحث قرارگرفت.»

او گفت که پاکستان رهبران کلیدی اپوزسیون افغانستان بشمول آنهایکه مربوط ملیت های مختلف می شوند با دعوت کردن آنها درکنفرانس مری دخیل ساخت.

حسن گفت که این بدآن معنی است که غنی هیچگونه انتقادی درمورد بازدید او از پاکستان را پس در افغانستان دریافت نخواهد کرد چرا که اکثر رهبران سیاسی افغانستان که نقش پاکستان در امور افغانستان را مورد انتقاد قرار می دهند، صرف چند روز پیش در کنفرانس مری اشتراک کردند.

یک تغیر بسوی صلح

عمران خان به تاریخ ۱۱ جوزا در جریان ملاقات شان در اجلاس ۱۴ اسلامی مکه معظمه در عربستان سعودی ازغنی دعوت کرد تا به پاکستان سفرکند. این دومین سفرغنی پس از به قدرت رسیدن اش در ماه میزان سال ۱۳۹۳ و اولین سفر وی پس از ان که عمران خان سال گذشته نخست وزیر پاکستان شد می باشد.

خان پس از آن که رای مردم را از آن خود کرد تعهد نمود که روابط را با افغانستان با تاکید برباز کردن سرحدات و تجارت آزاد تقویت می کند.

این دیدار زمانی اتفاق می افتد که ایالات متحده در مذاکره با طالبان دخیل است و تلاش هایش را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای دهه های جنگ در افغانستان افزایش داده است.

محب در اوایل ماه جوزا برای حمایت از روند صلح، به اسلام آباد سفر کرد تا درمورد یک سلسله مسائل بزرگ بحث کند.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده برای مصالحه افغانستان و محمد عمر داودزی نماینده خاص غنی برای صلح و اجماع منطقوی درماه جدی همچنان از پاکستان بازدید کردند تا پروسه صلح را حمایت کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر خوب

پاسخ

من موافق هستم.

پاسخ