امنیت

تخریب شدن یک پل مهم توسط طالبان، سبب منفصل شدن ۲۰ قریه در ولایت تخار شد

گزارش از هدایت الله

این تصویر بدون تاریخ یک پلی را در ساحهٔ خواجه چنگال ولایت تخار نشان میدهد که بعداً به تاریخ ۳ سرطان توسط طالبان تخریب شد. [فیسبوک]

این تصویر بدون تاریخ یک پلی را در ساحهٔ خواجه چنگال ولایت تخار نشان میدهد که بعداً به تاریخ ۳ سرطان توسط طالبان تخریب شد. [فیسبوک]

کندز -- مقامات و باشنده گان محلی میگویند، جنگجویان طالب یک پل را در ساحهٔ خواجه چنگال ولایت تخار برای اینکه راه نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغان را مسدود کنند، تخریب کرده اند.

این پل دو سال قبل توسط حکومت ساخته شده بود که ۲۰ قریه را با سه ولسوالی همسایه وصل میکرد.

به تاریخ ۳ سرطان، طالبان این پل را منفجر ساخت.

محمد اعظم افضلی، منشی شورای ولایتی تخار گفت، «این پل ۱۰۰ متر طول داشت و چند ولسوالی را با مرکز ولایت تخار وصل کرده بود. چون سطح آب بسیار بلند است، عبور از این آب ناممکن میباشد.»

این تصویر بدون تاریخ که در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود، پل را بعد از تخریب شدن توسط طالبان به تاریخ ۳ سرطان، نشان میدهد. [فیسبوک]

این تصویر بدون تاریخ که در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود، پل را بعد از تخریب شدن توسط طالبان به تاریخ ۳ سرطان، نشان میدهد. [فیسبوک]

وی گفت، «طالبان این پل را برای اینکه راه نیروهای حکومتی را مسدود سازند و نتوانند بدنبال آنها بیایند، تخریب کردند. ما نگران هستیم که آنها سه پایه پل دیگر را نیز تخریب کنند.»

افضلی گفت، این سه پایه پلی را که اهداف مهم طالبان اند، ولسوالی های رستاق، خواجه بهاءالدین، چاه آب، درقد، ینگی قلعه و داش قلعه را با هم وصل میکنند.

طالبان در تخریب کردن زیربنا های کلیدی مثل پلها و سرکها، تاریخچه دارند.

به تاریخ ۹ اسد ۱۳۹۴، طالبان یک پل ۱۲۰ متره را که روی دریائی در ولسوالی قلعهٔ زال ولایت کندز موقعیت داشت، تخریب کردند. این پل توسط وزارت فواید عامه اعمار شده بود.

طالبان به تاریخ ۲۹ اسد ۱۳۹۴، پل آلچین را تخریب کردند که چهار ولسوالی را با هم وصل میکرد، و همچنان کشورهای آسیای میانه را از طریق بندر شیرخان با مرکز ولایتی کندز، وصل میکرد.

به تاریخ ۲۵ سنبلهٔ سال گذشته، طالبان یک پل هوایی مهم که ۱۵ متر طول و ۵ متر عرض داشت و ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان را با پلخمری، مرکز ولایتی وصل کرده بود، تخریب کردند.

بیشتر از فقط یک ناراحتی

بر اساس گفته های میر حیدر قل ۴۵ ساله باشندهٔ شهر تالقان، طالبان یک پلی را در نصف شب در تخار تخریب کردند، و از آن زمان بدینسو، هیچ عراده ائ نتوانسته است که به بیش از ۲۰ قریه رسیده گی کند.

وی گفت، «طالبان پل را در ساعت ۲ شب، با مواد منفجره قوی منفجر ساختند تا مطمئن شوند که نیروهای امنیتی آنها را دنبال کرده نتوانند. با تخریب شدن پل، تمام مسیرهای قریه جات به شهر تالقان مسدود میباشند.»

وی گفت، باشنده گان با قحطی غذاها روبرو هستند و بیماران و یا مجروحین را به شفاخانه ها رسانیده نمیتوانند.

قل در خطاب به طالبان گفت، «شما چرا پلها و سرکهای ما را برای رسیدن به اهداف بیگانگان تخریب میکنید؟»

وی گفت، «به هوش بیائید و از این اعمال تخریب کننده بپرهیزید. شما سرکها را خراب میکنید. شما مکاتب، خانه ها و شفاخانه ها را به سنگر و پناه گاه های خود تبدیل کرده اید. چرا؟»

محمد اسلم حامد ۳۶ ساله، یک تن باشندهٔ ساحهٔ خواجه چنگال گفت، «اگر کسی در نصف شب بیمار شود، ما سرگردان خواهیم شد چون ما نخواهیم دانست که چطور آنرا به شفاخانه انتقال دهیم.»

وی افزود، «اکثریت باشنده گان محلی دهقان هستند، و اگر پل به زودی ترمیم نشود، حاصلات آنها فاسد خواهند شد و آنها منبع در‌آمد خود را از دست خواهند داد.»

مولوی محمد عیسی غفوری ۵۲ ساله، یک شهروند شهر تالقان گفت، «آنها [طالبان] ملکیت های عمومی را به طور آشکار تخریب میکنند، و آنها برای منافع مردم هیچ نگران نیستند.»

وی گفت، «ملکیت های عامه، سرمایهٔ ملی ماست، و تخریب کردن پلها، پلچکها، ساختمانهای مکاتب، سرکها و مساجد، خیانت و بی وفائی با مردم افغان شمرده میشوند.»

غفوری گفت، «اگر در قلب کسی اندکی اسلام وجود داشته باشد، پل، مسجد و یا سرک را هرگز تخریب نخواهند کرد.»

بازسازی، اقدام کردن درمقابل طالبان

انجنیر صبغت الله نظری، رئیس احیاء و انکشاف دهات ولایت تخار گفت، «تطبیق پروژه های عامه – مخصوصاً آنهائی که مشکلات شهروندان را حل بسازند – در جملهٔ الویتهای حکومت افغان میباشند.

وی گفت، «زمانیکه سرکها مسدود باشند، بالای زندگی هر کس تأثیر منفی دارد. هیچ کس محصولات زراعتی خود را به مارکیت رسانیده نمیتواند، و رسانیدن مریضان به شفاخانه بسیار مشکل سخت میشود.»

نظری گفت، «زمانیکه نیروهای امنیتی این ساحه را باثبات سازند، انجنیران ما خواهند توانست تا به ساحه بیایند و کار بازسازی پل را شروع نمایند.»

خلیل اسیر، سخنگوی قوماندان امنیهٔ تخار گفت، نیروهای مشترک افغان با حمایت نیروی هوائی افغان و مأموریت حمایت قاطع ناتو، عملیات تصفیوی را در ولسوالی های اشکمش، بهارک و خواجه غار و در مسیر شهراه های بزرگ آغاز کرده اند.

وی به تاریخ ۹ سرطان گفت، عملیاتی زیر عنوان پامیر-۱۰۰ چند روز است که جریان دارد، و تا اکنون بیش از ۶۰ جنگجوی طالب را کشته و یا زخمی کرده اند.

وی گفت، «در عملیات شبانه اخیر که توسط نیروهای امنیتی در چهار ساحهٔ مختلف در حوالی شهر تالقان انجام شده اند، آنها توانستند که طالبان را از چند قریه اخراج نمایند.»

اسیر گفت، «ما برای تصفیه کردن ساحات ناآمن از تروریستان، متعهد هستیم.»

دگروال عبدالهادی جمال، سخنگوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر اردوی ملی افغان به تاریخ ۹ سرطان گفت، «طی ۱۰ روز گذشته، طالبان یک سلسله حملات گسترده را آغاز کردند تا ولسوالی های اشکمش و بهارک ولایت تخار را تصرف کنند، ولی خوشبختانه آنها شکست خوردند.»

وی گفت، «من طالبان را فرامیخوانم تا از مخالفت با مردم عام و نیروهای امنیتی دست بردارند و با پروسهٔ صلح یکجا شوند. وگرنه، آنها توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نابود خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500