امنیت

نیروهای سرحدی افغان و پولیس مسیر قاچاق مواد مخدر طالبان در هرات را مسدود کردند

گزارش از عمر

مقامات به تاریخ ۲ سرطان، ۷۲۰ کلوگرام مواد مخدر را که از جنگجویان طالب ضبط کرده اند در قرارگاه قطعهٔ ۷۰۵ نیروهای سرحدی در ولسوالی انجیل ولایت هرات، به رسانه ها ارائه میکنند. [عمر]

مقامات به تاریخ ۲ سرطان، ۷۲۰ کلوگرام مواد مخدر را که از جنگجویان طالب ضبط کرده اند در قرارگاه قطعهٔ ۷۰۵ نیروهای سرحدی در ولسوالی انجیل ولایت هرات، به رسانه ها ارائه میکنند. [عمر]

هرات -- نیروهای امنیتی افغان به تلاش هایشان شدت بخشیده اند تا از قاچاق مواد مخدر طالبان در غرب افغانستان، جلوگیری نمایند، که در چند ماه اخیر اسیر نمودن تعداد زیادی از قاچاقبران مشکوک و متوقف ساختن توزیع صدها کلوگرام مواد مخدر، این را نشان میدهد.

دگروال گلبدین الوکوزی، قوماندان قطعهٔ ۷۰۵ نیروهای سرحدی واقع در ولایت هرات گفت، در یک مثال اخیر، نیروهای امنیتی به تاریخ ۲ سرطان، یک موتر لاری مملو از مواد مخدر که از ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس سرچشمه گرفته بود، را ضبط نمودند.

الوکوزی گفت، این لاری به سمت مراکز تولید مواد مخدر طالباندر ولسوالی بکوا ولایت فراه، در حرکت بود.

وی گفت، «سه عراده وسایط نقلیه طالبان این لاری مملو از مواد مخدر را در مسیر شهراه هرات – تورغوندی بدرقه میکردند، اما آنها شکار کمین ما شدند. بعد از یک زد و خورد کوتاه، ما توانستیم که ۷۲۰ کلوگرام مواد مخدر با یک عراده موتر هفت نفره را از دشمن بدست آوریم.

پولیس هرات به تاریخ ۴ سرطان، ۱۷ تن مشکوک به اتهام قاچاق مواد مخدر و ۸۵ کلوگرام مواد مخدر را در قرارگاه پولیس در شهر هرات، به رسانه ها ارائه میکنند. [پولیس هرات]

پولیس هرات به تاریخ ۴ سرطان، ۱۷ تن مشکوک به اتهام قاچاق مواد مخدر و ۸۵ کلوگرام مواد مخدر را در قرارگاه پولیس در شهر هرات، به رسانه ها ارائه میکنند. [پولیس هرات]

وی گفت، «کوکنار [تریاک] در ساحات ناآمن کشت میشود که زیر کنترل طالبان میباشند. یک تعداد زیادی از قاچاقچیان از کشورهای همسایه، تولید کننده گان مواد مخدر و طالبان، در قاچاق مواد مخدر در این ساحات دست دارند.»

بر اساس گفته های عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات، پولیس در ولایت هرات طی سه ماه گذشته، دست کم ۱۲۰ فرد مشکوک را در رابطه با اتهامات قاچاق مواد مخدر اسیر کرده اند.

پولیس از جمع آنها ۱۷ تن را به تاریخ ۴ سرطان در قرارگاه پولیس در هرات، به رسانه ها ارائه کردند.

پول ملوث مواد مخدر

مقامات میگویند، یکی از عوامل که طالبان به جنگ ادامه میدهند اینست که این ساحات را بی ثبات بسازند تا آنها بتوانند پول سیاه را از طریق قاچاق مواد مخدر بدست بیاورند.

سیدآقا ضیاء، سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان گفت، «تمام کشت و زار مواد مخدر، در ساحات ناآمن، جائیکه در کنترل طالبان میباشند، صورت میگیرند. بسیاری از ضروریات آنها با درآمد از تولید و قاچاق مواد مخدر، رفع میشوند.»

وی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان با حمایت مأموریت حمایت قاطع ناتو، مسیر های انتقال مواد مخدر طالبان و تسهیلات تولید آنها را، مورد هدف قرار داده اند.

جنرال امین الله امرخیل، قوماندان امنیهٔ ولایت هرات گفت، «هر جائیکه ما عملیات را انجام داده ایم، مهمات و مواد انفجاریه را ضبط نموده ایم، ما شاهد مواد مخدر نیز بوده ایم.»

وی گفت، طالبان «عشر» را از کشت کوکنار که در ساحات زیر کنترل آنها صورت میگیرد، جمع آوری میکنند، چیزیکه در اسلام شدیداً ممنوع میباشد.

امرخیل گفت، «ما این موضوع را بسیار جدی میگیریم، و ما در عرصهٔ محو کردن مواد مخدر دستاورد های قابل توجه داشتیم.»

وی گفت، «مواد مخدر در افغانستان یک تجارت بزرگی است، و تمام گروه های مجرم به شمول طالبان در قاچاق آن دست دارند.»

شبکه های بین المللی مواد مخدر

تحلیلگران امور سیاسی در هرات میگویند، شبکه های بین المللی مواد مخدر یک شراکتی را با طالبان ساخته است تا مواد مخدر را در سراسر افغانستان قاچاق کنند.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، «طالبان و حامیان آنها، هرات را در حوزهٔ غرب ... منحیث معبر برای قاچاق مواد مخدر به ایران و از آنجا به کشورهای اروپائی و امریکائی، انتخاب کرده اند.»

وی گفت، «یکی از کشورهای مصرف کنندهٔ مواد مخدر ایران است، و تعدادی از شهروندان ایرانی که در حوزهٔ غرب افغانستان منحیث موتروانان و تجارت پیشه، کار میکنند، در قاچاق مواد مخدر شامل هستند.»

کامل گفت، «ما چندین مرتبه شاهد بارشدن لاری ها از مواد کیمیاوی که در تولید مواد مخدر مثل هیروئین استفاده میشوند، بوده ایم که به حوزهٔ غرب افغانستان قاچاق میشدند، که بعداً توسط نیروهای امنیتی شناسائی شدند و ضبط گردیدند.»

وی گفت، «شکی نیست که شبکه های جهانی مواد مخدر و کشورهای منطقه – مخصوصاً ایران – در انتقال مواد مخدر و قاچاق مواد کیمیاوی که در تولید مواد مخدر استفاده میشوند، به حوزهٔ غرب افغانستان با اراده اینکه برای طالبان بدهند، دست دارند.»

نور احمد حیدری، یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، «مواد مخدر یکی از منابع مالی طالبان میباشد با ضمیمهٔ حمایتیکه آنها از کشورهای همسایه و منطقه بدست می آورند.»

وی گفت، «این چندین مرتبه یادداشت شده است که طالبان در هرات، دهقانان را وادار به کشت کوکنار در زمین های خود کردند، که بعداً آنها این تریاک را جمع آوری کرده و به کشورهای همسایه ارسال میکنند.»

حیدری گفت، «زمانیکه یک کشور همسایه از طالبان حمایت میکند و به آنها منابع مالی را تهیه میکند، این ظاهر است که این کشورها برای طالبان فرصت را فراهم کرده میتوانند که از تولید کردن و قاچاق کردن مواد مخدر سود های بزرگتری را بدست آورند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500