دیپلماسی

نشست افغانها دردوحه با "نقشه راه برای صلح" به پایان رسید

سلام تایمز و ای اف پی

دهها تن از افغانهای بانفوذ گفتگوهای دو روزه را باطالبان به تاریخ ۱۷ سرطان در دوحه، قطر جایکه آنها بر گفتگوهای دوامدار صلح تاکید کردند آغاز نمودند. [عمر دیاب/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

دوحه -- دهها تن از افغانهای بانفوذ گفتگوهای دو روزه را باطالبان به روزدوشنبه (۱۷ سرطان) در دوحه، قطر که اساس را برای مذاکرات جدید می گذارد آغاز کردند.

این نشست با یک قطعنامه مشترک که بالای یک نقشه راه برای صلح بر اساس باز شدن یک پروسه صلح تحت نظارت، بازگرداندن بیجاشده گان داخلی وعدم دخالت قدرت های منطقه درافغانستان تعهد می کند پایان یافت.

تامین حقوق زنان در امورسیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی، فرهنگی مطابق چارچوب ارزشهای اسلامی همچنان در قطعنامه مشترک تذکریافته است.

طالبان توافق کردند که بمنظور تامین امنیت نهادهای عامه مانند مکاتب، مدارس دینی، شفاخانه ها، مارکیت ها، بندهای آب و دیگر محلات کار اقدام می کنند.

اعضای هیات افغانی در جریان دومین روز گفتگوهای بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر به تاریخ ۱۷ سرطان گردهم میایند. [کریم جعفر/ای اف پی]

اعضای هیات افغانی در جریان دومین روز گفتگوهای بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر به تاریخ ۱۷ سرطان گردهم میایند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در این عکس بدون تاریخ، اشتراک کننده گان گفتگوهای بین الافغانی به تاریخ ۱۶ و ۱۷سرطان نماز میخوانند. [حمکت خلیل کرزی/توییتر]

در این عکس بدون تاریخ، اشتراک کننده گان گفتگوهای بین الافغانی به تاریخ ۱۶ و ۱۷سرطان نماز میخوانند. [حمکت خلیل کرزی/توییتر]

در قطعنامه گفته شده، «اشتراک کننده گان کنفرانس دوحه جدآ از گفتگوهای فعلی صلح در دوحه حمایت می کنند و باور دارند که یک نتیجه موثر و مثبت از مذاکرات برای افغانستان مفید خواهدبود.»

ماری اکرمی نماینده و رئیس اجرایی شبکه زنان افغان به ای اف پی گفت، «این یک توافق نیست، این یک اساس برای آغاز بحث ها است.»

او گفت، «بخش مهم این کنفرانس این بود که هردو طرف توافق کردند.»

امیرخان متقی که یک وزیرحکومت این گروه جنگجو از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ در افغانستان بود متن پشتو این قطعنامه ۷۰۰ کلمه ای را قرات کرد.

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح افغانستان متن معادل آن را به دری را به خوانش گرفت.

در حدود ۷۰ نماینده در این گردهمایی دریک هوتل مجلل در دوحه اشتراک کردند و پس از آنکه قطعنامه کمی قبل از نیمه شب در تالار کانفرانسها خوانده شد همه کف زدند.

این نسشت های بین الافغانی به تعقیب گفتگوهای مستقیم شش روزه میان ایالات متحده و امریکا که بخاطر کنفرانس دو روزه ای افغانها معطل شده بود آغاز گردید.

ایالات متحده بطورمستقیم در این نشست افغانی که در آن اشخاص بانفوذ سیاسی، مقامات حکومتی و دست کم شش زن حضورداشتند اشتراک نکرد.

این گفتگوها با ازسرگرفتن تماس مسقیم ایالات متحده وطالبان همچنان دردوحه روزسه شبنه (۱۸ سرطان)‌ زمانیکه هر دوطرف به جنگ ۱۸ ساله یک راه حل جستجو می کنند ادامه یافت.

رد آتش بس

طالبان خواست اشتراک کننده گان را برای آتش بس که زمینه صلح دوامدار را درکشور مساعد سازد رد نمودند.

به جز از طالبان، اکثریت اشتراک کننده گان حمایت شان را بر حفظ نظام جمهوری تاکید کردند. نادر نادری رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و مشاور رئیس جمهور اشرف غنی دریک توییت پس از اشتراک درکنفرانس نوشت ما به زمینه مشترک که قسمآ در اعلامیه نهایی بازتاب یافته دست یافتیم. طالبان بخاطر خواستها برای یک آتش بس فوری پاسخ مثبت ندادند.

باز هم زلمی خلیلزاد نماینده ایالات متحده برای مصالحه افغانستان گفته است که دور اخیرگفتگوها بین ایالات متحده و طالبان مفید ترین دورهای گفتگوهایکه ما با طالبان داشته ایم بوده است.

او در مورد گفتگوی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، «ما یک افغانستان باثبات میخواهیم.»

اوگفت، «ملاقات افغانها با طالبان یک موفقیت بزرگ بود.»

طالبان گفتند که آنها از پیشرفت خرسند هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500