امنیت

کشتی های حمله کنندهٔ ایرانی تلاش کردند تا تانکر نفتی بریتانیائی را در تنگهٔ هورمز در توقیف درآورند

سلام تایمز و ای اف پی

در اینجا تعداد از کشتی های حمله کنندهٔ با سرعت به تصویر کشانیده شده اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آنها در خلیج استفاده میکنند. [آرشیف]

در اینجا تعداد از کشتی های حمله کنندهٔ با سرعت به تصویر کشانیده شده اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آنها در خلیج استفاده میکنند. [آرشیف]

واشینگتن دی سی -- کشتی های مسلح حمله کننده که گمان میرود متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشند، به روز چهارشنبه (۱۹ سرطان)، تلاش نمودند تا تانکر بریتانیائی را در آبهای استراتیژیک خلیج، در توقیف درآورند اما توسط یک کشتی بادبانی سلطنتی به عقب رانده شدند.

وزارت دفاع بریتانیا گفت، «سه فروند کشتی ایرانی تلاش ورزیدند تا مانع عبور یک تانکر تجارتی، هیریتیج بریتانیائی، در تنگهٔ هورمز شوند.»

سی ان ان با نقل قول دو مقامات امریکائی گفته است، ایرانی ها به تانکر هدایت دادند تا مسیر خود را تغیر دهند و در نزدیکی آبهای ایرانی توقف نمایند.

بر اساس گزارش های سی ان ان، یک هواپیمای ایالات متحده این تصادف را فلمبرداری کرده است که زمانی به پایان رسید که اچ ام اس مونتروز – که تانکر را بدرقه میکرد – اسلحهٔ خود را بر جهت کشتی ها نشانی دادند و به آنها مؤفقانه هشدار دادند تا به عقب بروند.

در این تصویر از آرشیف که به تاریخ ۱۴ دلو ۱۳۹۲ گرفته شده است، کشتی جنگی بریتانیائی اچ ام اس مونتروز در حالت لنگر در لیماسول قبرس نشان داده شده است. حکومت بریتانیا به تاریخ ۲۰ سرطان گفت، سه فروند کشتی ایرانی تلاش ورزیدند تا مانع عبور یک تانکر نفتی بریتانیائی در آبهای خلیج شوند، که کشتی بادبانی خورد بریتانیائی را به مداخله کردن مجبور ساخت. [ای اف پی]

در این تصویر از آرشیف که به تاریخ ۱۴ دلو ۱۳۹۲ گرفته شده است، کشتی جنگی بریتانیائی اچ ام اس مونتروز در حالت لنگر در لیماسول قبرس نشان داده شده است. حکومت بریتانیا به تاریخ ۲۰ سرطان گفت، سه فروند کشتی ایرانی تلاش ورزیدند تا مانع عبور یک تانکر نفتی بریتانیائی در آبهای خلیج شوند، که کشتی بادبانی خورد بریتانیائی را به مداخله کردن مجبور ساخت. [ای اف پی]

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در ماه حمل به تعقیب فعالیتهای خصومت امیز در سراسر جهان برای ده ها سال، منحیث سازمان تروریستی شناخته شد، از تلاش به توقیف کردن و یا مانع شدن عبور تانکر بریتانیا انکار نموده اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک اعلامیه گفته اند، «در ۲۴ ساعت گذشته به شمول کشتی های بریتانیائی، با هیچ کشتی خارجی رویاروئی صورت نگرفته است.»

اما این انکار، در پرتو هشدار های اخیر که رژیم ایرانی در مقابل بریتانیا داده بودند، قناعت بخش نیست.

به گزارش آژانس خبری نیمه حکومتی فارس نیوز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روز پنج شنبه (۲۰ سرطان) گفته است که آیالات متحده و بریتانیا به شدت پشیمان خواهند شد که هفتهٔ گذشته تانکر ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرده اند.

مقامات جبل الطارق گفته اند که گمان میرفت که این کشتی باربری به سوریه میرفت، که مورد تحریمات اروپائی قرار دارد. این تانکر توسط پولیس جبل الطارق با کمک نیروهای بحری سلطنتی بریتانیائی متوقف شده بود.

دریابان علی فدوی، معاون فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت، «اگر دشمن اندکترین ارزیابی میکرد، این کار را هرگز انجام نمیداد.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به روز چهارشنبه به آیالات متحده در مورد «عواقب» که به گفته وی «کار احمقانه بود»، هشدار داد.

روحانی در اظهارات خود به کابینه که از طریق تلویزیون دولتی پخش میشد گفت، «من به بریتانیا وانمود ساختم که شما بی ثباتی را [در دریاها] آغاز کرده اید و بعداً به عواقب آن روبرو خواهید شد.»

برید جنرال امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران به روز دوشنبه (۱۷ سرطان)، تعهد سپرد که به این کار بریتانیا، که وی آنرا یک عمل دزدی دریائی خواند، پاسخ خواهد داد.

وی گفت، «ما این ضبط را تحمل نخواهیم کرد.»

محسن رضایی، منشی شورای تشخیص مصلحت نظام، یکی از بخش های مهم مشورتی و داوری، هشدار داد، «اگر بریتانیا این تانکر را رها نکند، ایران مجبور به واکنش بالمثل خواهد شد.»

وی گفت، «اگر بریتانیا تانکر نفتی ایرانی را آزاد ننماید، مقامات ذیربط نظر به مسؤلیت وظیفوی شان یک کشتی بریتانوی را در عکس العمل ضبط خواهند کرد.»

نظارت بر ایران

این تصادف زمانی رخ میدهد که ایالات متحده امیدوار است تا یک ایتلاف را به هدف به وجود آوردن یک جبهۀ متحد در برابر خطرات روز افزون رژیم ایران، بسازد.

جنرال جوزف دانفورد، یک مقام عالی ارتش ایالات متحده گفت، ایالات متحده نقش فرماندهی و نظارتی را بدوش خواهد داشت، در حالیکه کشور های دیگر کشتی های خود را زیر پرچم های خویش بدرقه مینمایند.

دانفورد به روز سه شنبه (۱۸ سرطان)، «من فکر میکنم که احتمالاً طی چند هفتۀ آینده ما مشخص خواهیم نمود که کدام کشورها ارادۀ سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند، و بعداً ما مستقیماً با آرتش ها کار خواهیم کرد تا ظرفیت های مشخص را شناسائی کنیم، که آنرا تقویت بخشد.»

وی گفت، این ایتلاف هردو موقعیت را، یکی تنگۀ هرمز رهگذر نفت به خلیج فارس که ۲۰٪ نفت جهان از آن میگذرد، و دومی باب المندب، مسیر مهم کشتی ها به بحیرۀ سرخ دور از یمن جنگ زده، اداره خواهد نمود.

جگرن بیل اوربان، سخنگوی ارشد فرماندهی مرکزی ایالات متحده به روز پنج شنبه گفت، «خطرات به آزادی بین المللی دریانوردی به یک راه حل بین المللی نیاز دارد. اقتصاد جهان متکی بر جریان آزاد تجارت میباشد، و تمام ملت ها ناگزیر هستند که از این عنصر مهم و رونق جهانی حفاظت نمایند.»

این جوانهٔ ائتلاف در میان تنش های داغی بعد از آنکه نیروهای ایرانی یک هواپیمای بدون سرنشین آیالات متحده را در فضای آبهای بین المللی تیرباران کردند و چند تانکر نفتی دیگر را نیز مورد حمله قرار دادند، به وجود آمده است.

'زورگویی هسته ای'

در عین حال، رژیم ایرانی به روز دوشنبه بر نقض کردن پوشش غنی سازی یورانیم که در سال ۱۳۹۴ توسط یک توافق نامهٔ هسته ای بین المللی صورت گرفت، اعتراف کرد.

در پاسخ این، کشورهای ذیدخل خواهان یک نشست عاجل ادارهٔ بین المللی انرژی اتومی شدند.

جاکی ولکات، سفیر ایالات متحده به ادارهٔ بین المللی انرژی اتومی در این نشست گفت، رژیم ایرانی در «زیاده ستانی هسته ای» مشغول کار است.

تهران گفته است که آنها محدودیت های مشخص زیر توافق نامه را نادیده خواهند گرفت تا زمانیکه طرف های دیگر این توافق نامه – به خصوص بریتانیا، فرانسه و آلمان – تلاش بیشتری کنند تا تحریمات ایالات متحده را کاهش بدهند.

ولکات گفت، «معنی دیګری برای این وجود ندارد جزٔ اینکه یک تلاش خام و شفافی است تا از جامعهٔ بین المللی امتیازات زیادی را دریافت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500