امنیت

بیرحمی طالبان مایوسی را برای باشنده گان ولایت زابل به بار آورد

گزارش از رازق کندهاری

باشنده گان محلی و مقامات میگویند، جنگجویان طالب در جریان این حمله در ولسوالی شاه جوی ولایت زابل مرتکب بیرحمی هائی شدند که به تاریخ ۱۷ سرطان، خانه ها، ملکیت ها و دکانهای باشنده گان را به آتش کشیدند.

زابل -- باشنده گان محلی و مقامات میگویند، جنگجویان طالب در جریان این حمله در ولسوالی شاه جوی ولایت زابل که به روز دوشنبه (۱۷ سرطان) صورت گرفت، مرتکب بیرحمی هائی شدند که خانه ها، ملکیت ها و دکانهای باشنده گان را به آتش کشیدند.

رحمت الله یارمل، والی زابل گفت، طالبان به شام دوشنبه حمله نمودند و در ظرف یک ساعت از دست نیروهای افغان شکست خوردند.

محمد نبی، یک تن از بزرگان قومی از این ولسوالی به روز سه شنبه (۱۸ سرطان) گفت، «برای دو روز گذشته، وضعیت امنیتی ولسوالی شاه جوی بسیار بد بوده است. طالبان خمپاره ها را شلیک کردند. آنها خانه ها را سوختاندند و ثروت های شخصی را چپاول کردند. این وضعیت نگران کننده است.»

چپاول گسترده

وی افزود، «حکومت باید زود اقدام نماید و در اینجا عملیات را آغاز کند. طالبان به بازار داخل شدند و شروع به چپاول نمودند.»

دکاکین ایکه توسط جنگجویان طالب در ولسوالی شاه جوی ولایت زابل سوختانده شدند، به تاریخ ۱۸ سرطان، یک روز بعد از حملهٔ طالبان دیده میشوند. [عزیزالرحمان عزیز]

دکاکین ایکه توسط جنگجویان طالب در ولسوالی شاه جوی ولایت زابل سوختانده شدند، به تاریخ ۱۸ سرطان، یک روز بعد از حملهٔ طالبان دیده میشوند. [عزیزالرحمان عزیز]

نیروهای افغان به تاریخ ۱۷ سرطان به وقت ۸ شب، طالبان را از ولسوالی شاه جوی بعد از آنکه آنها بالای مرکز ولسوالی حمله نمودند، اخراج کردند. این تصویر که به تاریخ ۱۸ سرطان گرفته شده، نشان میدهد که دکانها هنوز هم میسوزند. [عزیزالرحمان عزیز]

نیروهای افغان به تاریخ ۱۷ سرطان به وقت ۸ شب، طالبان را از ولسوالی شاه جوی بعد از آنکه آنها بالای مرکز ولسوالی حمله نمودند، اخراج کردند. این تصویر که به تاریخ ۱۸ سرطان گرفته شده، نشان میدهد که دکانها هنوز هم میسوزند. [عزیزالرحمان عزیز]

عبدالله اخندزاده، یک تن بزرگ قومی دیگر گفت، این حمله برای مردم محل بسیار تخریب کننده بود.

وی گفت، «دکانها چپاول شده بودند. تعداد زیادی از اهالی محل نادرک هستند، و ما هرگز نمیدانیم که آنها کجا باشند. مردم ملکی از بیرحمی های طالبان بیزار شده اند. حکومت مرکزی باید بلافاصله عملیات را آغاز کند.»

عبدالقیوم سخی، کسیکه در ولسوالی شاه جوی یک دکان خوراکه فروشی داشت گفت که وی همه چیزیکه داشت، از دست داد.

سخی گفت، «من در مرکز ولسوالی یک دکان دارم. زمانیکه جنگ رخ داد، نیروهای حکومتی برای نجات مردم ملکی عقب نشینی کردند و طالبان فرصت داخل شدن به مرکز ولسوالی را بدست آوردند.»

«زمانیکه آنها [طالبان] به مرکز ولسوالی داخل شدند، آنها بیرحمی های شانرا شروع کردند. آنها خانه ها و دکانها را به آتش کشانیدند و باشنده گان را از خانه هایشان بیرون کردند. آنها تعدادی را کشتند و تعدادی دیگری را با خود بردند.»

وی افزود، «من یک مرد غریب هستم. این دکان یگانه منبع درآمد برای تغذیهٔ اولادهایم بود. این دکان همه دار و ندار من بود، اما طالبان این را سوختاندند و چپاول کردند.»

وی گفت، «اکنون، من مجبور ام تا یا گدائی کنم و یا از دیگران قرض بگیرم.»

جرایم ضد بشریت

حاجی عطاءجان حق بیان، رئیس شورای ولایتی زابل از بیرحمی هائیکه طالبان مرتکب شدند، تصدیق کرد.

بیان با اشاره به شهراه کابل – کندهار که از ولایت زابل میگذرد گفت، «طالبان، پلها را در آنجا ویران کردند ... و آنها میخواهند که شهراه را ببندند. آنها خانه ها و دکانها را سوختاندند.»

«طالبان کسانی را از مردم محلی که از حکومت حمایت میکردند، به یک موقعیت نامعلوم بردند. آنها بیرحمی های زیادی را انجام داده اند.»

یارمل گفت، «طالبان برای سالهای زیاد مرتکب همچنین بیرحمی ها شده اند.»

وی گفت، «تنها هدفی که آنها دارند اینست که مردم عادی را اذیت کنند و ملکیت عامه را تخریب کنند. آنها بدون در نظرداشت کدام اخلاق یا قوانین جنگ، مردم را میکشند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی ما با بیشترین احتیاط اقدام میکنند. آنها به خاطر اینکه مردم ملکی صدمه نبینند، اینطوری میکنند. وگر نه، دشمن توانائی ندارد که با اینها مستقیماً مقابل شوند

یارمل طالبان را متهم کرد که از خانه های مردم ملکی، منحیث سنگر استفاده میکنند.

وی افزود، «آنها خانه های مردم را برای خود به پناه گاه های امن تبدیل کرده اند و مردم ملکی را منحیث سپرهای انسانی استعمال میکنند. ما عملیات تصفیوی را آغاز نموده ایم، و به زودی خواهیم توانست که دشمن را از ولسوالی شاه جوی و مناطق همجوار اخراج کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500