رسانه

اسپوتنیک به علت نشر کردن معلومات نادرست، از نشست جهانی رسانه ها تحریم شد

سلام تایمز و ای اف پی

سازمان اصلی رسانه ائ خبری آنلاین روسیه، اسپوتنیک، به علت پخش نمودن معلومات نادرست و آوازه ها، انتقادات یکنواخت را دریافت کرده است. [اسپوتنیک]

سازمان اصلی رسانه ائ خبری آنلاین روسیه، اسپوتنیک، به علت پخش نمودن معلومات نادرست و آوازه ها، انتقادات یکنواخت را دریافت کرده است. [اسپوتنیک]

لندن -- سازمانهای اسپوتنیک و آر تی نیوز روسیه، به علت «نقش فعال در نشر کردن معلومات نادرست، از نشست جهانی رسانه ها در مورد آزادی رسانه ها تحریم شدند.»

در حدود ۶۰ تن وزیران و ۱۰۰۰ ژورنالستان و اعضای جامعهٔ مدنی در این نشست اشتراک نمودند که به میزبانی مشترک با کانادا به روزهای چهارشنبه – پنج شنبه (۱۹-۲۰ سرطان) برگزار شده بود.

سخنگوی وزارت خارجهٔ بریتانیا گفت، «ما به اسپوتنیک و آر تی جواز ندادیم به علتیکه آنها در نشر کردن معلومات نادرست نقش فعال داشتند.»

«در حالیکه این ممکن نیست تا همهٔ درخواستها برای تجویز منطبق شوند، ژورنالستان از رسانه های سرتاسر جهان به شمول روسیه، در این کنفرانس اشتراک مینمایند.»

در تصویر که نشان داده شده است، به تاریخ ۳ جوزا سال ۱۳۹۷در محل اجتماع اقتصادی بین المللی سینت پیترزبرگ، آنتن پخش کنندهٔ نشرات آر تی که توسط حکومت کنترل میگردد، است. [کیریل کُدریاوتسیف/ای اف پی]

در تصویر که نشان داده شده است، به تاریخ ۳ جوزا سال ۱۳۹۷در محل اجتماع اقتصادی بین المللی سینت پیترزبرگ، آنتن پخش کنندهٔ نشرات آر تی که توسط حکومت کنترل میگردد، است. [کیریل کُدریاوتسیف/ای اف پی]

سازمان دهنده گان کنفرانس لندن میگویند که هدف این کنفرانس، افزایش گفتگوهای بین المللی و همکاری راجع به آزادی رسانه ها، به شمول خبرهای تقلبی میباشد.

تاریخچهٔ طولانی دروغ ها

چینلهای رسانه ائ روسیه مثل اسپوتنیک و آر تی یک ریکورد ثبت شدهٔ را در نشر کردن خبرهای دروغین و معلومات نادرست دارند.

در افغانستان، مقامات و نظارت کنندگان از رسانه ها میگویند که چینل رسانه ائ روسیه دروغ و انحرافات را برای اینکه تخم هرج و مرج را در کشور شان بکارند، نشر میکنند.

امرالله صالح، رئیس اسبق ریاست امنیت ملی افغانستان و فعلاً عضو تیکت انتخاباتی رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی، سال گذشته بعد از آنکه اسپوتنیک افغانستان در مورد وی خبرهای دروغین را نشر کرده بود، گفت که اسپوتنیک افغانستان « اکثراً خبرهای تقلبی، دروغ، تبلیغات و احتمالات» را نشر میکند.

مقامات دیگر افغان و نظارت کنندگان از رسانه ها گفته اند که چینل رسانه ائ روسیه خبرهائی را نشر میکند که اصول ژورنالستی مثل درستی و دقت رادر آنها نادیده میگیرند.

بر اساس یک پژوهش موسسه راند (RAND Corporation) که در سال ۱۳۹۵صورت گرفته بود، برنامه های آر تی و اسپوتنیک با وجود آنکه به قالب های آنها نمایش برنامه های خبری درست داده میشود، اما «بیشتر بجای ژورنالیزم حقیقی مانند یک مخلوط معلومات تفریحی و معلومات نادرست» میباشد.

گزارش های رسانه های روسی حتی به حدی افراط میکنند که برای خوش ساختن کاخ کریملین، مصاحبه های تقلبی را با ممثلین انجام میدهند.

یکی از گستاخترین تلاش های روسیه در تبلیغات این بود که معلومات نادرست را در مورد حملهٔ اسلحه کمیاوی در سوریه در ماه حمل ۱۳۹۷ را نشر کرد تا در حفاظت از رژیم سوری که توسط کریملین حمایت میشد، کمک کند.

مبارزات نادرست معلوماتی کریملین همچنان به رسانه های اجتماعی امتداد یافته اند.

در ماه حمل ۱۳۹۷، فیسبوک و انستاگرام صدها حسابات متعلق به روسیه «دستگاه اشخاصیکه معلومات نادرست را پخش میکنند» را به این اتهام برداشتند که گویا تلاش میورزد تا ذهنیت عامه را در سراسر جهان متأثر بسازد.

در ماه جدی، فیسبوک بیش از ۵۰۰ صفحه ها، گروپ ها و حسابات را که متعلق به روسیه بودند به علت اینکه در عملیات های بدنام کننده در قزاقستان، قرغیزستان، اوزبیکستان و تاجکستان دست داشتند، برداشت.

در ماه حوت گذشته، فیسبوک ۲۶۰۰ صفحه ها، گروپ ها و حسابات دیگری را برداشته و گفته است که اینها بر فیسبوک و انستاگرام در نفوذ بدنامی های هماهنگ شده دست داشته اند.

بر اساس گفته های ناتانیل گلیچر، رئیس پالیسی امنیت انترنیتی فسبوک در آن زمان، تقریباً ۲۰۰۰ از این صفحه ها، گروپ ها و حسابات با روسیه روابط داشته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مه خودم ماه پیشه صفه فیسبوک شه ان لایک کدرم اکثرن گپ هایی نشر میکرد .. که خلاف دولت افغانستان و ازحان مردم بود ..

پاسخ