امنیت

بیش از ۱۵۰۰ باشنده گان افغان در کندهار خواستار صلح و آتش بس فوری شدند

گزارش از رازق کندهاری

بیش از ۱۵۰۰ افغان به تاریخ ۱۷ سرطان در ولایت کندهار گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند که گفتگوهای مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز نموده و از خشونت دست بکشند. [رازق کندهاری]

کندهار -- بیش از ۱۵۰۰ باشنده گان افغان بشمول زنان، بزرگان قوم و عالمان دین در کندهار جمع شدند تا از طالبان بخواهند که با حکومت افغان مستقیماً مذاکره نمایند و از خشونت دست بکشند.

باشنده گان ولایت های هلمند، کندهار، اروزگان و زابل به تاریخ ۱۷ سرطان در شهر کندهار جمع شدند. زنان کندهار به تاریخ ۱۸ سرطان اجتماع جداگانه ای را دراین شهر برگزار کردند.

عطاء جان حقبیان یک اشتراک کننده این اجتماع و رئیس شورای ولایتی زابل به تاریخ ۱۷ سرطان گفت، «همه افغانها خواستار صلح هستند و ما یک صلح باعزت میخواهیم. ما چشم براه صلحی هستیم که در آن معاملات انجام شده بالای جنازه های افغانها شامل نباشند.»

یک خواست برای پایان دادن به برادرکشی

حقبیان گفت، «من به طالبان می گویم که آنها نباید بیش از این برادران خود را بخاطر خوش ساختن بیرونی ها بکشند. لطفآ نگذارید که بیش از این خواهران و برادران تان اشک بریزند. سلاحهای تانرا به زمین بگذارید و در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی به مردم خود خدمت کنید.»

بیش از ۱۵۰۰ نماینده از ولایت های هلمند، اروزگان و زابل به تاریخ ۱۷ سرطان در شهر کندهار گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند که صلح نمایند و از خشونت دست بکشند. [رازق کندهاری]

بیش از ۱۵۰۰ نماینده از ولایت های هلمند، اروزگان و زابل به تاریخ ۱۷ سرطان در شهر کندهار گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند که صلح نمایند و از خشونت دست بکشند. [رازق کندهاری]

حاجی نعمت الله شیردلی یک عضو شورای ولایتی کندهار تاکید کرد، جنگجویان باید همچنان به آتش بس به حیث بخش از پروسه صلح توافق کنند.

او گفت، «صلح زمانی میتواند بیآید که یک آتش بس واقعی تطبیق گردد، زندانیان آزاد شوند، ارزشهای اسلامی افغانستان در نظر گرفته شوند، نیروهای دفاعی حفظ شوند و مواد مخدر ممنوع گردد.»

مسعود آخندزاده نماینده خاص رئیس جمهور اشرف غنی برای زون جنوب غرب از طالبان خواست تا از کشتار افغانهای بی گناه دست بردارند.

او گفت، «من به ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان می گویم که ما به قدر کافی جنگ را تجربه کرده ایم و ما باید در یک محیط برادرانه جمع شویم. او به اشتراک کننده گان دراین گردهمایی گفت، لطفآ از طریق مذاکرات بین الافغانی صلح کنید. نشست ها در کشورهای خارجی نمیتوانند درد این کشور را معالجه کنند. ما باید در کشور خود بنشینیم و بخاطر صلح تصمیم بگیریم.»

او گفت، «درهر جاده یک بیوه موجود است، در هر قریه یتیم ها وجود دارند. ما صلح می خواهیم.»

علی محمد یک بزرگ قومی از فراه در این گردهمایی گفت، «هر کوه، هر دره، هر قریه و هر شهر افغانستان از جنگ خسته شده است. ما از جنگ بیزار شدیم بخاطریکه قبرستان های ما پر هستند. جنگ کشور ما را معیوب ساخته و ثروت ما را از ما ربوده است.

کمک زنان به آوردن صلح

در عین حال، بیش از ۱۰۰ زن به تاریخ ۱۸ سرطان در کندهار گردهم آمدند تا روی اشتراک زنان در پروسه صلح تاکید نمایند.

زرغونه بلوچ یک فعال جامعه مدنی در کندهار از اشتراک زنان درگفتگوها با طالبان اظهار قدردانی کرد. دست کم شش زن در بین نشست افغانها با هئیت طالبان در دوحه قطر به تاریخ ۱۶ و ۱۷ سرطان حضور داشتند.

بلوچ گفت، «زمانیکه زنان در کنفرانس های مهم صلح در داخل و خارج کشور اشتراک می کنند، به این دلالت می کند که طرفهای جنگ در مورد نقش زنان در عرصه های سیاسی علاقمند هستند.»

جمیله یوسفی یک مدافع حقوق زنان در کندهار گفت، «ما از موقف خود استفاده خواهیم کرد تا پیام صلح را به طرفهای منازعه برسانیم و ما تا زمانیکه پروسه صلح موفق نشوند و آتش بس برقرار نگردد به کوشش های خود ادامه خواهیم داد.»

بسمینه باشنده کندهار که از گرفتن تخصلش خودداری کرد گفت، حقوق زنان خصوصآ دسترسی به تعلیم باید در گفتگوهای صلح گنجانیده شود.

او گفت، «در گفتگوهای صلح، دسترسی زنان به تعلیم باید تضمین شود، درغیر آن این گفتگوهای صلح بی ارزش خواهند بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500