دیپلماسی

هدف پروژه های مشترک ترکمن – افغان، ترقی صلح و ثبات در افغانستان میباشد

گزارش از جمعه ګلی انایوف

یک تصویریکه به تاریخ ۴ حوت سال گذشته در ولایت هرات گرفته شده است (از سمت راست به چپ)، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در آنوقت، رئیس جمهور غنی، قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و شری ام.جی اکبر وزیر امور خارجهٔ هند در آنوقت را نشان میدهند که در همان روز برای پروژهٔ تاپی، در ترکمنستان تهداب گزاری نمودند. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

یک تصویریکه به تاریخ ۴ حوت سال گذشته در ولایت هرات گرفته شده است (از سمت راست به چپ)، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در آنوقت، رئیس جمهور غنی، قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و شری ام.جی اکبر وزیر امور خارجهٔ هند در آنوقت را نشان میدهند که در همان روز برای پروژهٔ تاپی، در ترکمنستان تهداب گزاری نمودند. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

عشق آباد – مقامات افغان و ترکمن میگویند، تطبیق پروژه های زیربنائی مشترک برای کمک کردن در تأمین صلح و ثبات در افغانستان، نقش عمده ای دارد.

به تاریخ ۲۵-۲۷ جوزا، در جریان آخرین سفر مقامات ترکمنی به ولایت هرات، هیاتی از این دو کشور که شامل سیاسیون، دیپلوماتان، مامورین دولتی که از سکتورهای مختلف نظارت میکنند، و رهبران تجاری، در مورد اولویت ها برای همکاری، صحبت نمودند.

یک اشتراک کنندهٔ نشست از طرف ترکمنستان که نه خواست هوئت اش افشا شود گفت، در حالیکه هر دو کشور ها منافع خودشان را در تطبیق پروژه های زیربنائی مشترک در انرژی، ترانسپورت و مخابرات دارند، آن «منافع اکثراً منطبق میشوند».

ناظرین میگویند، ترکمنستان، که با افغانستان ۷۴۴ کلومتر مرز مشترک دارد، امیدوار است تا برق و گاز طبیعی را از طریق این کشور به بازارهای دلخواه در آسیای جنوبی انتقال دهد و یک منبع جدیدی را برای درآمد اسعار خارجی باز کند.

ایسینمیرات آمانوف، یک تحلیلگر امور سیاسی در عشق آباد گفت، «به هر حال، این در ذات خود یک پایان نیست. برای ترکمنستان، این مهم است که در کشور همسایه صلح اعاده شود تا که خون و خونریزی در آن طرف مرز متوقف شود و تا که افغانها در کار صلح آمیز مشغول شوند.»

آمانوف با افزودن اینکه تطبیق پروژه های زیربنائی، به این کشور سود های اقتصادی بزرگی را به بار خواهند آورد گفت، احیای اقتصادی افغانستان صلح و آرامش را به ارمغان خواهند آورد و زمینه را برای این کشور مساعد خواهد ساخت تا در پروسه های منطقوی شریک شود.

آمانوف افزود، بالخصوص، درآمد از ترانزیت برق و گاز از طریق این قلمرو، ایجاد وظایف جدید و زیربناهای ترانسپورتی و مخابراتی، این رشد را تقویت خواهد بخشید.

وی در رابطه به تلاش های ترکمنستان برای بازاریابی جدید گفت، «با حل نمودن مشکلات خویش، عشق آباد با افغانها کمک میکند تا زندگیهای شانرا در زمینهٔ ارام و صلح آمیز دوباره بسازند.»

همکاری نتایج مثبت را به ارمغان میاورد

اشتراک کننده گان گفتند، در موجودیت رشد اقتصادی بالقوه، انکشاف زیربنای برقی افغانستان در رابطه با یک حجم افزودهٔ انرژی که توسط ترکمنستان تأمین میگردد، یکی از عمده ترین موضوعات بحث بود که در میان هیات در هرات صورت گرفت.

اکمیرات، یک نمایندهٔ تأسیسات برق ترکمن یا ترکمن انرگو، که نخواست اسم مکمل اش را بگوید گفت، اشتراک کنندگان «موافقه نمودند تا یک لاین اضافی انتقال برق را از مرز ما به اندخوی، افغانستان و همچنان میان قریه جات [افغان] در خم آب و گارکین دراز کنند، که ساحات پرجمعیت ترکمن های افغانستان میباشند.»

برای سالها، ترکمنستان به افغانستان برق را در مقابل قیمت های مناسب تأمین میکند.

اکمیرات گفت، همکاری بین این دو کشور در مورد برق به مقایسهٔ صنعت گاز مؤثرتر بوده است، در حالیکه، باوجود تلاش های ترکمنستان، پایپ لاین پلان شدهٔ ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (تاپی) – با ظرفیت سالانه ۳۳ ملیارد مترمکعب گاز – هنوز هم در حالت اعمار قرار دارد.

وی افزود، «از طرف دیگر، انتقالات برق در حال افزایش میباشد.»

در حال حاضر، برق از ترکمنستان به افغانستان از طریق سه لاین انتقال میگردد: کرکی-امام نظر-اندخوی، سرخیت آباد-هرات، و رباط کشان-قلعهٔ نو.

یک منبع ترکمنی گفت، در هرات، مسؤلین شرکت های انرژی از هر دو کشور یک تفاهم نامه ای را امضاء نمودند که بعد از ماه قوس سال ۱۳۹۹، صادرات برق را تمدید نمایند.

امیدواری برای اعمار تاپی

هیات میگوید، هنوز هم تاپی یک موضوع برجستهٔ بحث میباشد.

امتداد تاپی ۱۸۴۰ کلومتر خواهد بود و قرار است که در اواخر سال ۱۳۹۸، پمپ نمودن گاز طبیعی از ذخیرهٔ گاز گالینیش در ترکمنستان، آغاز شود. انتظار میرود تا این پروژه در رفع کردن کمبودی انرژی در آسیای جنوبی کمک کند و در کشورهائیکه در مسیر قرار دارند، منابع درآمد را ایجاد کند.

رژیم ایرانی، که با جدیت مخالف پروژهٔ تاپی بوده است، چون این پروژه، پروژه های رقابتی پایپ لاین که از ایران میگذرند را در معرض خطر مستقیم قرار میدهد، تلاش های زیادی را به خرج داد تا مانع این پروژه شود، به شمول اینکه اسلحه را به طالبان در این کشور تأمین کرد تا پایپ لاین را مورد حمله قرار دهند.

بر اساس گزارش های مطبوعات ترکمنی، ترکمنستان قبلاً کار تاپی را که در ترکمنستان بود تکمیل نموده است. در ماه دلو سال ۱۳۹۶، کار این پروژه در افغانستان آغاز گردید.

بر اساس گفته های یک مقام افغان، «شرایط زندگی در ولسوالی هائیکه دارای برق و گاز هستند، به طور مریی بهتر شده است.»

همکاری تجارت های خصوصی

شرکت های تجارتی ترکمنی پیوسته در کار کردن برای ایجاد ثبات در افغانستان دخیل میگردند.

بر اساس گفته های اشتراک کنندگان که نخواستند هویت شان افشاء گردند، هیات در هرات در ضمن نصب نمودن قسمت های خط آهن آقینه-اندخوی و تورغوندی-هرات، در مورد صادر نمودن منسوجات ترکمنی نیزبحث نمودند.

بر اساس گزارش های منابع مختلف، ۳.۵ تا ۴ ملیون مردم ترکمن در افغانستان زندگی میکنند. این باشنده ګان در ۳۴ ولسوالی ولایات کندز، فاریاب، جوزجان، و بلخ؛ که از جمع این همه، ۱۳ ولسوالی با ترکمنستان مرز مشترک دارند.

وحید، یک ترکمن نژادی که در هرات زندگی میکند گفت، «ما از لذت هیجانی شدیم که رسانه های همگانی در مورد یک دور تازهٔ کمک های اقتصادی و بشردوستانه از وطن اصلی تاریخی ما گزارش میدهند، به خاطریکه هر کمک یک گام دیگر به سوی زندگی بهتر میباشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500