پناهندگان

مهاجرین افغان در پاکستان بخاطر بازکردن حسابات بانکی جدید احساس خوشی می کنند

گزارش از جاوید خان

یک رستورانت افغانی به تاریخ ۱۵ سرطان در صدر پیشاور دیده می شود. مهاجرین افغان در پاکستان اکنون میتوانند با استفاده از مهاجرکارت ثبت شده شان منحیث کارت هویت، حسابات بانکی باز کنند.[جاوید خان]

یک رستورانت افغانی به تاریخ ۱۵ سرطان در صدر پیشاور دیده می شود. مهاجرین افغان در پاکستان اکنون میتوانند با استفاده از مهاجرکارت ثبت شده شان منحیث کارت هویت، حسابات بانکی باز کنند.[جاوید خان]

پیشاور-- سیاست جدید عمران خان نخست وزیر پاکستان بخاطر اجازه دادن به مهاجرین افغان در پاکستان که حسابات بانکی باز کنند از قبل باعث بوجود آوردن منفعت گریده است.

خان به تاریخ ۶ حوت سال گذشته به بانکها در پاکستان دستور داد تا همه مهاجرین راجستر شده افغان را اجازه دهند تا حسابات بانکی باز کنند.

خان در آن زمان در توییت نوشته بود، «من امروزهدایت دادم که مهاجرین افغان راجستر شده میتوانند حسابات بانکی باز نمایند و از امروز به بعد آنها میتوانند در اقتصاد رسمی کشور سهم بگیرند.

او علاوه کرد، «این کار باید مدت ها قبل انجام می شد.»

مهاجرین افغان در پاکستان قادر به پس انداز و ارسال پول با حسابات بانکی خواهند بود، نه متوسل شدن به صرافی های غیر قانونی پول. [پیکسیل]

مهاجرین افغان در پاکستان قادر به پس انداز و ارسال پول با حسابات بانکی خواهند بود، نه متوسل شدن به صرافی های غیر قانونی پول. [پیکسیل]

بانکها در سراسر کشور هدایت دریافت کردند که کارت های را که توسط اداره ملی ثبت احوال نفوس پاکستان (نادرا) به حیث کارت هویت به مهاجرین داده شده اند بپذیرند. همچنان در ماه حوت سال گذشته اداره ملی ثبت احوال نفوس پاکستان (نادرا)، سیستم تاییدی آنلاین خود را بخاطر مهاجر کارت ها فعال ساخت.

مصئونیت و آسوده گی

مالک عزیز یک فروشنده میوه ۳۷ ساله گفت، «این یک فرصت عالی برای همه ی ما است زیرا ما با نگهداشتن پول در خانه یا در دفتر احساس مصئونیت نمی کردیم.»

او گفت، اکنون مهاجرین مثل من این فرصت را دارند که یک حساب را در بانکهای پاکستان داشته باشند و پول خود را نگهداری کنند.

حبیب الله یک تاجر افغان که در یک کهنه فروشی کوچک اسباب فلزی کار می کند گفت، «من و دیگر دوستان ام عادت داشتیم که پول را در خانه نگهداری کنیم که هیچگاهی مصئون نبود.» او علاوه کرد که او در نظر دارد که به زودی یک حساب بانکی را باز کند.

او گفت، «این کار ما را کمک خواهد کرد که پول خود را مصئون نگهداریم و معاملات را ساده تر انجام دهیم.»

داشتن حساب بانکی کار را هم برای مهاجرین افغان که از خارج پول دریافت می کنند ساده تر میسازد و هم مقامات پاکستانی را کمک خواهد کرد که مواظب معاملات باشند. مهاجرین قبلآ مجبور بودند که پول شان را از طریق صرافان مشکوک که در فعالیت های غیر قانونی مثل تمویل کردن ترویست ها دخیل بودند انتقال دهند.

احمدشاه یک مهاجر افغان ۵۰ ساله ایکه در حیات آباد زندګی میکند ګفت، این برای افغانهائیکه در خارج از کشور کار میکنند آسان خواهد بود که به خانواده های خویش بالخصوص زنان، از طریق حسابات بانکی آنان، پول ارسال نمایند.

وصل کردن مهاجرین باهم دیگر

او گفت، هزارها خانواده های افغان در پاکستان توسط اعضای جوان فامیل شان که در ایالات متحده، انگلستان، دیگر کشورهای اروپایی و جاهای دیگر کار می کنند حمایت می شوند.

به گفته شاه، معاملات برای افغانهایکه درافغانستان زنده گی میکنند و پول را از خانواده های شان در پاکستان دریافت می کنند نیز ساده تر خواهند شد.

او گفت، اکثر معاملات بین پاکستان و افغانستان از طریق صرافان چوک یادگار که اکثر شان توسط اداره تحقیقات فدرال پاکستان غیرقانونی اعلان شده است انجام می شدند. درماه های اخیر چندین حمله همچو صرافان را مورد هدف قرارداده اند.

یوسف علی یک محصل دوره ماستری رشته روابط بین الملل در پوهنتون پیشاور گفت، این حرکت هزارها خانواده را کمک خواهد کرد تا به آسانی پول را از مجرای مصئونتر و بدون رفتن به صرافان غیرقانونی انتقال و دریافت نمایند.

او علاوه کرد، پاکستان ماه کذشته وقت ماندن مهاجرین افغان را در آن کشور تا ۱۰ سرطان سال ۱۳۹۹ تمدید کرد، یک حرکت که توسط جامعه جهانی مورد استقبال قرارگرفت.

علی گفت، «پاکستان طی چهار دهه گذشته مهاجرین را در آن کشور بسیار زیاد حمایت کرده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان همیشه با دروغ گفتن اش به افغانستان فریب میدهد.

پاسخ

چه کسی ضمانت خواهد کرد که سرمایهٔ افغانها به طورناگهانی در بانکهای پاکستان قید نشوند، و سرمایهٔ آنها در صورت تغیر اوضاع دوباره به آنها برنگردند؟ حقیقت اینست که اکنون پاکستان تلاش دارد تا پول خود را کنترل نموده از نابودی بیشتر اقتصاد خویش جلوگیری کند. اگر افغانها پول را در بانکها بپردازند، پاکستان قیمت سودی را کنترل خواهد نمود که بر این کشور به علت گرفتن قرضه ها از صندوق وجهی بین المللی، وضع شده است. اولویت دوم برای آنها اینست که از تورم پولی خود جلوگیری کنند.

پاسخ

در حقیقت، پاکستان با افغانها کمکی نکرده، بلکه با تربیه نمودن تنظیم های سابقه [گروه های جهادی و تروریست های طالب]، بدبختی را به افغانستان آوردند، و افغانستان را به شدت نابود کرد. گفتن این که پاکستان با افغانستان کمک کرده است، کاملاً غلط است. در حقیقت، افغانستان توسط پاکستان و ایران تخریب شده بود. باور کنید که افغانستان را روس ها به اندازهٔ گروه ها و تروریستان ساخت پاکستان، تخریب نکرده اند. ببینید، طی سالهای اخیر، امریکا، آلمان، هند و کشورهای دیگر کوشش میکنند تا افغانستان را بازسازی کنند، سربازان غربی ای که دین و آئین شان از ما متفاوت است، تلاش دارند تا افغانستان را بازسازی کنند، اردوی ملی، پولیس، استخبارات، تجارت، و اقتصاد افغانستان را بسازند که به پای خود ایستاد شود، اما پاکستان و ایران تلاش دارند و میخواهند که افغانستان نابود و به آنها محتاج باشد. در صورت حمله کردن بالای ایران، جوانان افغان باید از ائتلاف بین المللی حمایت کنند و اینها در نابود ساختن رژیم ناپاک ایران کمک نمایند، و همچنان باید اینها در مقابل پاکستان نیز کمک کنند بخاطریکه اسلحهٔ هسته ای آنها برای تمام جهان خطرناک است.

پاسخ