تروریسم

باوجود حملهٔ مرگبار در کابل، فصل انتخابات افغانستان آغاز گردید

سلام تایمز و ای اف پی

خشونت مرگبار به تاریخ ۶ اسد، طی یک حملهٔ ایکه دفتر امرالله صالح، معاون اول دستهٔ انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی هدف قرار گرفت و دست کم ۲۰ تن کشته و ۵۰ تن دیگر مجروح برجا گذاشت، فصل انتخابات افغانستان را متأثر ساخت. [نورالله شیرزاده/تلویزیون ای اف پی/ای اف پی]

کابل – کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باوجود حملهٔ مرگبار در کابل، در جریان این هفته آغاز گردیدند.

در حملهٔ که دفتر امرالله صالح، معاون اول دستهٔ انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی، به روز یکشنبه (۶ اسد)، مورد هدف قرار گرفته بود، دست کم ۲۰ تن جان باختند و ۵۰ تن دیگر مجروح گردیدند.

دفتر وی گفته است، حملهٔ تروریستی به ساعت ۴:۴۰ بعد از ظهر زمانی آغاز شد که یک انفجار در نزدیکی دفتر روند سبز رخ داد. روند سبز یک سازمانی است که توسط صالح رهبری میشود و هدف آن جامعهٔ مدنی جوانان محور و اصلاحات محور میباشد.

بر اساس گزارش وزارت داخله، یک مهاجم انتحاری موتر خود را در دروازهٔ این ساختمان انفجار داد. بعداً سه تن تروریست به داخل دویدند.

در این تصویر کارمندان صحی به تاریخ ۶ اسد، یک زن مرده را بعد از یک حمله در کابل، به مرده خانه در شفاخانهٔ وزیر اکبر خان انتقال میدهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر کارمندان صحی به تاریخ ۶ اسد، یک زن مرده را بعد از یک حمله در کابل، به مرده خانه در شفاخانهٔ وزیر اکبر خان انتقال میدهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویریکه از ودیوی توسط ای اف پی یک روز بعد از حملهٔ تروریستی گرفته شده، نسخه های سوخته شدهء قرآن کریم دیده میشوند.

در این تصویریکه از ودیوی توسط ای اف پی یک روز بعد از حملهٔ تروریستی گرفته شده، نسخه های سوخته شدهء قرآن کریم دیده میشوند.

در این تصویر، امبولانس ها به تاریخ ۶ اسد، مردم مجروح را بعد از یک حمله در کابل، به شفاخانهٔ وزیر اکبر خان انتقال میدهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر، امبولانس ها به تاریخ ۶ اسد، مردم مجروح را بعد از یک حمله در کابل، به شفاخانهٔ وزیر اکبر خان انتقال میدهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

این حمله بعد از گذشتن تقریباً شش ساعت با کشته شدن تمام جنگجویان و نجات دادن تقریباً ۱۵۰ تن مردمیکه در داخل ساختمان بند مانده بودند، خاتمه یافت.

هیچ گروهی بلافاصله مسؤلیت را به عهده نگرفت

'صلح می آید'

به صبح یکشنبه غنی کارزار انتخاباتی خود را با تأکید کردن بر اینکه «صلح می آید» و مذاکرات اساسی با طالبان صورت خواهد گرفت، آغاز نمود.

وی امیدوار است که ۱۷ تن کاندیدا های دیگر را دفع نموده و در انتخابات ریاست جمهوری که قبلاً دو بار معطل شده اند و اکنون قرار است به تاریخ ۶ میزان برگزار شوند، برای بار دوم برنده شود.

در جملهٔ این کاندیدا ها، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی اسبق غنی، و گلبدین حکمتیار جنگسالار اسبق نیز شامل هستند.

کاندیدانی که در زیبنده بودن برای رئیس جمهور آینده رقابت میکنند، به روز دوشنبه (۷ اسد) به خاطر این حمله، غنی را مورد انتقاد قرار دادند.

قادرشاه، سخنگوی اتمر گفت، «حکومت به امنیت کاندیدان توجهی نکرده است.»

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله گفته است، نیروهای امنیتی از هشت ماه بدینسو برای انتخابات اماده گی میگیرند و برای حفاظت از کاندیدان اقدامات جدی ای را به شمول فراهم نمودن موترهای زرهی، انجام داده اند.

نگرانی دیگر در مورد مؤفق شدن انتخابات عادلانه میباشد.

به روز یکشنبه، نیروهای امنیتی سراسر کابل را زیر پوشش قرار داده بودند چون کاندیدان پیشتاز صف آرائی ها را به راه انداختند.

حریف درجه یک غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغان میباشد.

عبدالله به یک تجمع کارزاری گفت، «این وظیفهٔ ملی و دینی ماست که برای صلح از هر فرصتی استفاده کنیم.»

یک موضوع سرنوشت ساز اینست که به صورت عموم انتخابات برگزار شوند: انتخابات قبلاً در جریان این سال دوبار به تعویق افتاده بودند، و به تاخیر انداختن بعدی باعث بی اعتمادی بیشتر خواهد شد.

غنی تأکید نمود که رای دادن امسال «شفاف» خواهد بود.

'فرصت ها برای صلح'

به روز یکشنبه، عبدالسلام رحیمی وزیر دولت برای امور صلح گفت که یک هیئت دارای ۱۵ عضو حکومت افغان که قرار است توسط وی رهبری شود، در حال اماده گی برای مذاکرات مستقیم با طالبان میباشد.

وی در یک پیام ودیوئی گفت، «ما با تمام طرف ها کار میکنیم و امیدواریم که اولین ملاقات در دو هفته آینده در یک کشور اروپائی صورت خواهد گرفت.»

این نوع انکشاف شاید سرنوشت ساز باشد، چون تا اکنون طالبان پیوسته از گفتگو کردن با حکومت غنی که در نظر آنها حق به جانب نمیباشد، انکار ورزیده اند.

باوجود این ادعای ادارهٔ غنی که به زودی یک نشستی بین طالبان و حکومت برگزار خواهد شد، این شورشیان گفتند که آنها فقط زمانی با کابل گفتگو خواهند کرد که ایالات متحده زمان بندی خروج نیروهای خارجی را اعلام نمایند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر دوحهٔ طالبان در تویتر به زبان پشتو نوشته است، «ادارهٔ کابل منحیث یک طرف سیاسی مانند دیگران در نظر گرفته خواهد شد نه منحیث یک حکومت.»

منابع دیپلوماتیک به ای اف پی گفته اند که این مذاکرات افغانان – طالبان، قرار اند که به تاریخ ۱۶ اسد در شهر اسلو آغاز شوند.

زلمی خلیلزاد، فرستادهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان به روز شنبه گفت، مذاکرات جدید «بین الافغانی» فقط بعد از آن صورت خواهند گرفت که ایالات متحده و طالبان توافقات خویش را خلاصه کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زیرا این گپ ها و سخن ها زیاد گفته شده و عملی نگردیده است.

پاسخ