امنیت

ولسوال زن در بلخ، در خط نخست جنگ در مقابل طالبان سهم گرفت

گزارش از هدایت الله

در این تصویر که به تاریخ ۱۲ سرطان در دامنه های چهارکنت گرفته شده است، سلیمه مزاری به تورن جنرال ولی محمد احمدزی (در وسط) راجع به فعالیت های طالبان در منطقه، توضیحات میدهد. [ولسوالی چهارکنت/فیسبوک]

در این تصویر که به تاریخ ۱۲ سرطان در دامنه های چهارکنت گرفته شده است، سلیمه مزاری به تورن جنرال ولی محمد احمدزی (در وسط) راجع به فعالیت های طالبان در منطقه، توضیحات میدهد. [ولسوالی چهارکنت/فیسبوک]

کندز -- سلیمه مزاری، نخست ترین و یگانه ولسوال زن در ولایت بلخ، برعلاوهٔ وظایف عادی اداری و حل مشکلات، همچنان به طور عملی جنگ را در مقابل طالبان در چهارکنت، ولسوالی اصلی وی رهبری میکند.

مزاری از زمانیکه دو سال پیش منحیث ولسوال استخدام شده است، به کرات اسلحه را گرفته و نیروهای محلی را در این ولسوالی که ۴۰ کلومتر از شهر مزارشریف، مرکز این ولایت فاصله دارد، رهنمائی میکند.

مزاری گفت، «بعد از آنکه من ضعف نیروهای خویش را مشاهده کردم، من یک سلاح را برای تشویق کردن آنها گرفتم و همراه با آنها، بالای طالبان حمله کردم.»

وی گفت، «من بعض اوقات از خط نخست دیدار میکنم تا از همآهنگی میان نیروهای امنیتی و محلی [گروه های خیزش مردمی] مطمئن شوم و به نیروهای امنیتی مشوره میدهم.»

در این تصویر که زمانش مشخص نیست، سلیمه مزاری ولسوال ولسوالی چهارکنت ولایت بلخ، از یک ساحهٔ کار ساختمان سرک در منطقهٔ سفید کوتل ولسوالی چهارکنت، دیدار مینماید. [ولسوالی چهارکنت/فیسبوک]

در این تصویر که زمانش مشخص نیست، سلیمه مزاری ولسوال ولسوالی چهارکنت ولایت بلخ، از یک ساحهٔ کار ساختمان سرک در منطقهٔ سفید کوتل ولسوالی چهارکنت، دیدار مینماید. [ولسوالی چهارکنت/فیسبوک]

وی گفت که وی دشمنان افغانستان را نخواهد گذاشت تا خطری را به زندگی افغانها مواجه کنند.

وی گفت، «چون مردم ملکی ضرورت داشتند که از زمینها و خانه هایشان دفاع نمایند، ما با آنها کمک کردیم تا نیروی دفاعی را تشکیل دهند. من از مردم خود تشکر میکنم چون آنها با حکومت خویش بسیار همکار بوده اند.»

قوت زنان

نسرین عالم دوست ۲۵ ساله، یک باشندهٔ مزارشریف گفت، «حضور یک زن، بالخصوص یک زن ولسوال، نشان میدهد که مردم ملکی چقدر از جنگ و طالبان متنفر هستند.»

وی گفت، «این افتخار بزرگی برای زنان افغان میباشد که در مقابل طالبان، کسانیکه آزادی زنان را محدود ساخته اند، ایستاد شوند.

وی گفت، «اسلحهٔ که شما در دستان نیروهای امنیتی، گروه های خیزش مردمی و نیروهای محلی میبینید، نشان این است که اینها از جنگ خسته شده اند و تلاش میورزند که امنیت را تأمین کنند.»

وی افزود، «ما از طالبان میخواهیم که دیگر کشتار را بس کنند و با پیوستن با مذاکرات صلح، صلح را بپذیرند.»

حلیمه، یک باشندهٔ ۱۶ سالهٔ ولسوالی چهارکنت گفت، افغانهای عادی «میگفتند که زنان جایگاه [مهمی] را در جامعه ندارند ... اما اکنون من دانستم که زنان در حکومت ما دارای نقش بزرگی هستند.»

وی گفت، «ما قویتر و قویتر میشویم.»

محفوظ الله سعادت، یک افسر پولیس از ولسوالی چهارکنت گفت، «زمانیکه من ولسوال خود را که یک زن است و نیروهای ما را تشویق مینماید دیدم، ما قویتر شدیم. من تا آخرین قطرهٔ خونم خواهم جنگید تا از مردم افغانستان دفاع کنم و برای آنها امنیت را فراهم کنم.»

وی گفت، «پیام من به طالبان اینست که با پروسهٔ صلح یکجا شوند، در غیر آن، آنها کشته خواهند شد.»

حمایت از نیروهای امنیتی

غلام سخی لالا، یک عضو شورای ولایتی بلخ از حکومت خواست تا نیروهای امنیتی افغان را در این ولسوالی، بیشتر تجهیز نماید.

لالا گفت، «در دیدار های ما با قوماندان امنیهٔ بلخ و مقامات دیگر در این ولایت، ما از [حکومت] خواستیم تا به ولسوالی های جنگ زده بیشتر توجه کنند.»

وی افزود، «افغانها از حکومت و نیروهای امنیتی حمایت میکنند و آنها را بر طالبان ترجیح میدهند.»

عادل شاه عادل، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ بلخ گفت، وزارت داخله از تمام نیروهای پولیس و خاصتاً آنهائیکه در ولایت بلخ هستند، حمایت میکند.

عادل گفت، «ما دوباره به باشنده گان ولایت بلخ و ولسوالی های این ولایت اطمینان میدهیم که نیروهای پولیس در همهٔ اوقات در خدمت آنها میباشند ... ما از باشنده گان توقع داریم که در صورت مشاهده کردن فعالیت های مشکوک، به نیروهای امنیتی خویش اطلاع دهند.»

حفیظ الله فاروقی، یکی از رهبران یک گروه خیزش محلی در ولسوالی چهارکنت گفت، «ما با مردم وعده میکنیم که تا زمانیکه ما در این ساحه فعالیت داشته باشیم، آنها نیاز به نگران شدن ندارند.»

وی گفت، «نیروهای مشترک در این ولسوالی آماده هستند، و هیچ نیروئی قادر به شکست دادن آنها نمیباشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

غلام سخی لاله وکیل شورای ولایتی بلخ (لاله) درست است لطفا اصلاح نمایید

پاسخ