حقوق زنان

ویب سایت که توسط دخترها ساخته شده به زنان فرصت می دهد تا از طریق آن نگرانی های شان را در مورد پروسه صلح به تفصیل بیان نمایند

گزارش از عمر

یک تعداد محصلین فاکولته کمپیوتر ساینس پوهنتون هرات یک ویب سایت و یک اپلیکیشن را تحت عنوان «زنان و صلح» به هدف مساعد نمودن زمینه به زنان افغان درست کردند تا آنها نظریات شان را در مورد تلاش های جاری بخاطر صلح در کشور شریک سازند. [گزارش از عمر]

هرات -- زنان افغان یک پلاتفورم جدید آنلاین دارند که می توانند از طریق آن نقش شان را در پروسه صلح تقویت نمایند، از حقوق شان محافظت کنند و نگرانی های شان را پیرامون گفتگو های جاری صلح بخاطر پایان دادن به جنگ طولانی با طالبان به تفصیل بیان نمایند.

سازنده گان این ویب سایت می گویند، یک تعداد محصلان فاکولته کمپیوتر سانیس پوهنتون هرات یک ویب سایت و یک اپلیکیشن تحت نام «زنان و صلح» را درست کردند که در آن زنان با دسترسی به انترنیت میتوانند نظریات شان را در مورد گفتگوهای صلح با مقامات ذیصلاح شریک سازند.

مهسا قناویزی ۱۹ ساله، محصل سال اول فاکولته کمپیوتر ساینس پوهنتون هرات و یکی از سازنده گان این خدمات گفت، «پروژه ما طوری طرح ریزی شده است که صدای صلح خواهی زنان را بلند می کند و تلاش ما این است که نقش زنان را در پروسه صلح تقویت شود.»

او افزود، «هدف ما این است که زنان در پروسه صلح نقش داشته باشند و به همین خاطر یک ویب سایت و یک اپلیکیشن درست کردیم تا بتوانیم اشتراک زنان را در این پروسه بیشتر بسازیم. این پروژه در سراسر افغانستان قابل اجرا خواهد بود و خانم ها با استفاده از این خدمات می توانند توسط گوشی های ساده و گوشی های هوشمند استفاده کنند.»

یک تعداد محصلین پوهنتون هرات به تاریخ ۸ سرطان هنگام کار کردن بالای ویب سایت و اپلیکیشن زیر نام «زنان وصلح» بخاطر تامین صلح در کشور دیده می شوند. [گزارش از عمر]

یک تعداد محصلین پوهنتون هرات به تاریخ ۸ سرطان هنگام کار کردن بالای ویب سایت و اپلیکیشن زیر نام «زنان وصلح» بخاطر تامین صلح در کشور دیده می شوند. [گزارش از عمر]

سازنده گان اپلیکیشن و ویب سایت «زنان و صلح» به تاریخ ۸ سرطان در پوهنتون هرات دیده می شوند. [پوهنتون هرات]

سازنده گان اپلیکیشن و ویب سایت «زنان و صلح» به تاریخ ۸ سرطان در پوهنتون هرات دیده می شوند. [پوهنتون هرات]

مرسل یوسفی ۲۰ ساله همچنان محصل سال اول فاکولته کمپیوتر ساینس پوهنتون هرات گفت، «این ویب سایت به زنان افغان اجازه خواهد داد تا نگرانی های زنان را در گفتگو های صلح پر رنگ تر سازند تا به گوش جهانیان برسند.

او گفت، «این پروژه زنان را کمک می نماید تا آنان صدای خود را به گوش همه جهانیان برسانند.»

این بانو ۲۰ ساله علاوه نمود، «در ختم هر هفته ما نظریات زنان را جمع آوری می نمایم و آنها را در این ویب سایت نشر می کنیم. همکاران ما حتی این نظریات را چاپ نموده و با نهاد های مربوط شریک می سازند.»

سودابه سلیمان خیل ۲۱ ساله محصل سال اول فاکولته کمپیوتر ساینس پوهنتون هرات گفت، «ما این پروژه را با هزینه شخصی خود تطبیق نموده ایم و اگر ما حمایت در یافت کنیم، می توانیم برای بهبود زنده گی زنان افغان کارهای بهتری را انجام دهیم.»

خط سرخ من

زنان از پنج ولایات افغانستان به تاریخ ۱۰ سرطان در باغ ملکه گوهرشاد در شهر هرات گردهم آمدند و خواهان حفظ دستاوردهای زنان در جریان امضاء هر توافق صلح با طالبان شدند.

این کمپاین که «خط سرخ من» نام دارد با حمایت اداره ملل متحد برای زنان افغانستان و ده ها تن از فعالان زن افغان در سراسر کشور دارد انجام می شود.

الیتا میلر رییس اداره ملل متحد برای زنان افغانستان در یک مصاحبه گفت، «زنان نقش مهمی را در جامعه دارند و هدف اصلی کمپاین «خط سرخ من» این است که نقش زنان در پروسه های ملی مانند پروسه صلح تامین شود تا آنان خواسته ها و نگرانی ها خود را با طرف های جنگ شریک سازند.»

او افزود، «در این کمپاین ما یک شبکه از زنان افغان را می سازیم که در شهرها، ولسوالی ها و قریه ها بتوانند با هم ارتباط داشته باشند و همه روزه خواسته ها و نگرانی های شان را باهم شریک سازند. سازمان ملل متحد متعهد به حفظ دستاوردها و ارزش های زنان افغان است.»

وی اضافه کرد، «سازمان ملل متحد محیطی را مساعد می سازد که در آن زنان افغان بتوانند شبکه سازی کنند و ارتباطات قوی ایجاد کنند تا اینکه آنها قادر به این باشند که در مورد سرنوشت آینده شان تصمیم بگیرند. ما آنها را کمک می کنیم تا صدای شان را به گوش مردم برسانند.»

ماریا بشیر یک فعال در ولایت هرات گفت، این کمپاین ضروری است چون زنان نگران این هستند که طرفهای که در پروسه صلح دخیل هستند شاید حقوق زنان را بخاطر منافع سیاسی شان نادیده بگیرند.

وی گفت، «این کمپاین کمک می کند تا زنان موقف خود را در مورد اوضاع سیاسی و پروسه صلح ابراز کنند و خواسته ها و نیازهای شان را با طرف های مذاکره کننده در پروسه صلح تفهیم نمایند.»

بانو بشیر افزود، «کشور های که کوشش می کنند تا در افغانستان صلح تامین شود باید پس از توافق صلح یک سیستم نظارت کننده را ایجاد کنند تا از تکرار تاریخ جلوگیری شود. ما از سازمان ملل متحد می خواهیم که نظارت جدی داشته باشد تا اینکه نقض حقوق بشر در افغانستان تکرار نشود.»

دوران سیاه طالبان

زنانی که در کمپاین «خط سرخ من» شرکت کرده اند تعهد می کنند که آنها هرگز به طالبان اجازه نمی دهند تا یک بار دیگر دوران سیاه شان را بالای آنان تحمیل کنند.

نرگس سادات محصل فاکولته ژورنالیزم پوهنتون هرات گفت، «من به عنوان یک محصل از پروسه صلح حمایت می کنم اماصلح باید طوری باشد که در آن حقوق زنان و دختران و کرامت انسانی آنها تضمین شوند.»

مقدسه احمدزی باشنده ولایت ننگرهار گفت، «زنان نگران هستند که آنها یک بار دیگر به آن دوران سیاه بر نگردند که در افغانستان جنگ بود، قانون نقض شده بود، حکومت شکستانده شده بود و همه چیز زیر پا شده بود.»

او افزود، نگرانی های وجود دارند که ما آن دستاوردها و ارزش های را که در طول هجده سال گذشته بدست آورده ایم دوباره از دست ندهیم.»

مونسه سادات باشنده هرات گفت، برگشت به حاکمیت خشن طالبان برای زنان افغان خصوصآ برای نسل جوان غیر قابل قبول است.

او افزود، «ما جوانان به صلح نیاز داریم و حق داریم که در محیط مسالمت آمیز و امن درس بخوانیم و پیشرفت کنیم، اما اگر طالبان برگردند و بخواهند قوانین سختگیرانه گذشته خود را بر مردم تحمیل کنند پس در این صورت صلح نخواهد بود و ما نمیتوانیم آن را بذیریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ماشالا خدا قوت

پاسخ

خوب است. برای شما آرزوی موفقیت بیشتر می کنم.

پاسخ

تشکر می کنم از اینکه شما یک گزارش مقبول و طویل را نگاشته اید اما شما آدرس این ویب سایت را نه نوشته اید. یک وقت شما چنین گزارش طولانی را در مورد تذکره های کمپیوتری نوشته کرده بودید، و توضیح داده بودید که مردم چگونه می توانند از طریق این ویب سایت درخواست کنند. من فکر می کنم یکبار شما یک گزارش را در مورد خدمات روشن و یا کدام شرکت مخابراتی دیگر نوشته کرده بودید اما شما در مورد آدرس آن (یو آر ایل) ذکر نکرده بودید. همه چیز را نمیتوان از طریق گوگل پیدا کرد. تشکر

پاسخ