امنیت

بهبود امنیت در بند امیر، باعث افزایش موج سیاحت در ولایت بامیان شده است

گزارش از سلیمان

افغان ها به تاریخ ۲۳ اسد از پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان دیدن می کنند. [سلیمان]

افغان ها به تاریخ ۲۳ اسد از پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان دیدن می کنند. [سلیمان]

بامیان -- بند امیر، اولین پارک ملی افغانستان، از جمله مکان هایی در ولایت بامیان است که بر اثر بهبود در امنیت، هزاران گردشگر داخلی را به خود جلب کرده است.

بند امیر که حکومت در سال ۱۳۸۸ منحیث یک پارک ملی اعلام کرد، در نزدیکی درهٔ بامیان واقع شده است، جایی که طالبان در سال ۱۳۷۹ دو مجسمه باستانی بودا را با مواد منفجره طی یک عمل نابودسازی فرهنگی از بین بردند.

اکنون گردشگرانی که برای بازدید از اماکن تاریخی در ولایت بامیان آمده اند می گویند که، از موجودیت امنیت مطمئن در این منطقه خوش هستند.

نور رحمان میرزائی ۲۲ ساله، باشندهٔ ولایت کابل گفت، «من دو روز در بند امیر گذراندم و هیچ ناامنی را احساس نکردم. امنیت در این ولایت واقعاً خوب است. اگر شما در نزدیکی بند امیر زندگی می کنید، درست مانند اینست که شما در یک کشور صلح آمیز و امن زندگی می کنید -- نه یک کشور جنگ زده.»

افغان ها برای بازدید از پارک ملی بند امیر و مکان مجسمه های غول پیکر بودا که در سال ۱۳۷۹ توسط طالبان تخریب شدند، به ولایت بامیان سفر می کنند. [سلیمان]

افغان ها برای بازدید از پارک ملی بند امیر و مکان مجسمه های غول پیکر بودا که در سال ۱۳۷۹ توسط طالبان تخریب شدند، به ولایت بامیان سفر می کنند. [سلیمان]

این تصویر که به تاریخ ۱۶ عقرب سال ۱۳۹۵ گرفته شده است، محل مجسمه های غول پیکر بودا را نشان می دهد، که طالبان در سال ۱۳۷۹ از بین بردند. آنها برای قرن ها در اینجا ایستاده بودند، دو مجسمهٔ باستانی یادبود بودا که در صخره های بامیان حک شده بودند، و مورد عشق و علاقه نسل های افغان ها بوده اند -- اما طالبان طی یک اقدام نابودسازی فرهنګی از بین بردند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۱۶ عقرب سال ۱۳۹۵ گرفته شده است، محل مجسمه های غول پیکر بودا را نشان می دهد، که طالبان در سال ۱۳۷۹ از بین بردند. آنها برای قرن ها در اینجا ایستاده بودند، دو مجسمهٔ باستانی یادبود بودا که در صخره های بامیان حک شده بودند، و مورد عشق و علاقه نسل های افغان ها بوده اند -- اما طالبان طی یک اقدام نابودسازی فرهنګی از بین بردند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جنرال صادق مرادی، قوماندان امنیهٔ بامیان گفت، نگه داشتن این منطقه از فعالیت گروه های تروریستی، در جذب گردشگران نقشی اساسی داشته است.

وی در مصاحبه ای گفت، «امنیت و ثبات در ولایت بامیان کاملاً تأمین شده است. طالبان و سایر گروه های تروریستی هیچگونه حضور و فعالیتی در این ولایت ندارند و مردم بامیان پشتیبانی زیادی برای نیروهای امنیتی خود فراهم می کنند.»

مرادی گفت، «ما امنیت، ثبات و صلح قابل اطمنان در تمام هفت ولسوالی و مرکز ولایت بامیان داریم و این وضعیت زمینه را مساعد کرده است تا هزاران گردشگر از سراسر افغانستان از اماکن تاریخی این ولایت بازدید نمایند و برای شان خوش بگذرد.»

وی گفت، «از برکت بهبود امنیت و صلح، تعداد گردشگران برای بازدید از این ولایت در چند سال گذشته افزایش یافته است. این تعداد به حدی رسیده است که بسیاری از گردشگران نمی توانند اتاق ها را در هوتل های بامیان پیدا کنند و آنها بالاخره مجبوراً در خیمه ها و یا زیر درختان می خوابند.»

محمد طاهر زهیر، والی بامیان در یک مصاحبه گفت، «در روزهای رخصتی عید، نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ نفر گردشگر به شمول زنان و خانواده ها از ولایات مختلف شرق، جنوب، غرب و شمال افغانستان آمده بودند تا از مکان های تاریخی و مناظر طبیعی بند امیر دیدار نمایند.»

وی گفت، «این یک افزایش بی سابقه گردشگران در تاریخ ولایت بامیان بود.»

آببازی و تماشای منظره ها

زهیر گفت، «هزاران اثر تاریخی مانند مجسمه های بودای بامیان، مناظر زیبا و طبیعی -- به ویژه بند امیر -- و امنیت در این ولایت، در مجموع گردشگران ملی و بین المللی را به منظور بازدید از بامیان جذب کرده اند.»

به گفتهٔ زهیر، از برکت جذابیت های فراوان گردشگری در این ولایت، انجمن همکاری های منطقوی آسیای جنوبی (سارک) شهر بامیان را برای سال ۱۳۹۴ پایتخت فرهنگی خود اعلام کرد.

وی گفت، «ما برای گسترش گردشگری در ولایت بامیان برنامه های خوبی اندیشیده ایم و همچنین از شرکت های ملی و بین المللی می خواهیم که در بلندبردن ظرفیت گردشگری در این ولایت سرمایه گذاری کنند.»

تعدادی از گردشگرانی که ده ها و حتی صدها کیلومتر برای رسیدن به بامیان سفر کرده اند، گفتند، بند امیر به دور از خشونت و تروریست ها، یک مکان عالی برای گشت و گذار و سرگرمی است.

عزیز اسحاق زی، یکی از باشنده گان ولایت کندهار که از بند امیر بازدید می کرد گفت، «ما از جنگ، حملات انتحاری و انفجارها دلخور شده ایم.»

«تصمیم گرفتم روزهای عید خود را با فرزندان و برادرزاده هایم به دور از جنگ و خشونت -- در بند امیر بگذرانم. روز اول عید ما واقعاً خوب گذشت. ما از دریاچه ها بازدید کردیم؛ آببازی کردیم و اوقات خوبی را پشت سر گذاشتیم.»

وی گفت، «من بسیار خوشحالم که یک مکان تفریحی مانند بند امیر در کشور ما وجود دارد.»

اسحاق زی ۴۵ ساله گفت، «جمعیت زیادی در بند امیر وجود دارند. ما امیدواریم که مقامات بتوانند برای بازدیدکنندگان از جاهای دور، امکانات تفریحی بیشتری ایجاد کنند.»

یکی از باشنده گان ولایت بلخ و دانشجوی یک دانشگاه خصوصی در مزارشریف که خودش را فقط به نام سامعه معرفی می کرد، گفت، «من در مورد زیبائی بند امیر شنیده بودم، اما آن را از نزدیک ندیده بودم.»

«بند امیر از جذابیت های زیبایی گردشگری برخوردار است. ما تاکنون اوقات خوبی را در اینجا گذرانده ایم. ما سوار کشتی شدیم و عکس گرفتیم و مردها در بین جهیل آببازی کردند.»

رونق در تجارت

افزایش گردشگران به بند امیر در بهبود اقتصاد محلی و همچنین معیشت های باشنده گان بامیان نقش داشته است.

محمد رجب ۵۶ ساله باشندهٔ بامیان و یکی از دکانداران در بند امیر گفت، «بامیان از امنیت بهتری نسبت به سایر ولایات برخوردار است.»

وی گفت که تجارت وی با افزایش گردشگری رشد کرده است.

وی به طور کلی راجع به دکانداران محلی گفت، «کسانی که برای گشت و گذار به بند امیر می آیند، چیزهایی را از ما می خرند و ما درآمد بسیار خوبی از فروشگاه های خود کسب کرده ایم. وضعیت اقتصاد و معیشت های ما در مقایسه با چند سال گذشته بهبود یافته است.»

شبیر بشیر، یک اقتصاددان در کابل گفت، «گردشگری پس از صنعت نفت، پر سودترین صنعت در جهان است. چون تعدادی از کشورها، ملیاردها دالر سود را از این سکتور بدست میاورند.»

« گردشگری نقش اساسی در رشد اقتصادی کشورها دارد و خوشبختانه افغانستان یکی از کشورهایی است که دارای جاذبه های گردشگری زیادی است.»

وی گفت، «اگر حکومت برای گردشگران خارجی امکانات معیاری ایجاد کند، ما شاهد پیشرفت و رشد اقتصادی در بامیان و به طور کلی در افغانستان خواهیم بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

nice pictures

پاسخ

گردشگری یک نقش کلیدی را در رشد اقتصاد کشورها بازی می کند و خوشبختانه افغانستان یکی از این کشورها است که موقعیت ها متعددی گردشگری دارد، خصوصآ بامیان افغانستان.

پاسخ

محمد ضمیر سروری ۲۳ساله از ولایت بامیان هستم. تعداد گردشگران در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. امنیت و ساحات تاریخی ولایت بامیان باعث شده تا توجه افرادی زیادی را به خود جلب کند و گردشگران از آن بازدید نمایند. امسال حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر از ولایات مختلف از این ولایت بازدید نموده و این نشاندهنده‌ی اخوت، همدیگرپذیری می‌باشد و مارا به یک آینده‌ی روشن، باثبات، صلح و امنیت در سراسر کشور عزیز مان افغانستان امیدوار میسازد.

پاسخ

خوب است. من دو نقطه را مطرح می کنم: ۱. حکومت این کار را نباید به بامیان محدود کند، و باید برنامه ها و مکان های تفریحی مشابه را در ولایات دیگر نیز اعمار کند، بالخصوص در مناطقی که مشکلات امنیتی وجود نداشته باشند. ۲.‌ برای رشد اقتصاد، حکومت باید ساحات مانند بند امیر و مجسمه های بودا را کنترل کند، مالیات را برای همه چیز وضع کند تا که این پول ها پس به بدیجهٔ ملی برگردند، به خاطریکه افغانستان تا روز قیامت با کمک های غربیان اداره شده نمیتواند. تشکر

پاسخ