امنیت

ضربهٔ بزرگی بالای سودهای طالبان از قاچاق مواد مخدر در فراه وارد شد

گزارش از عمر

در تصویر، مقامات محلی به تاریخ ۹ سرطان در ولسوالی گذرهٔ ولایت هرات، بیش از ۳۱ تون "مواد مخدر ضبط شده از جنگجویان طالب در سراسر این ولایت" را می سوزانند. یک عملیات اخیر در فراه منجر به سوزاندن ۴۰۰ کیلوگرام مواد مخدر تولید شده توسط طالبان شد. [عمر]

در تصویر، مقامات محلی به تاریخ ۹ سرطان در ولسوالی گذرهٔ ولایت هرات، بیش از ۳۱ تون "مواد مخدر ضبط شده از جنگجویان طالب در سراسر این ولایت" را می سوزانند. یک عملیات اخیر در فراه منجر به سوزاندن ۴۰۰ کیلوگرام مواد مخدر تولید شده توسط طالبان شد. [عمر]

هرات -- نیروهای افغان در وسط ماه گذشته یک پایگاه و ذخیره گاه مواد مخدر متعلق به طالبان در ولسوالی پشت رود ولایت فراه را به عنوان بخشی از مبارزات برای کاهش درآمد این گروه تخریب کردند.

به گفتهٔ مقامات، این عملیات به تاریخ ۲۶ اسد همچنین منجر به دستگیری ۵ عضو گروه طالبان به شمول ملا مرجان، یک فرمانده محلی شد. ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان پشتیبانی هوایی را فراهم نمودند.

محب الله محب، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ فراه در مصاحبه ای گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی عملیات خود را در قریهٔ ساج ولایت فراه، بر پایگاه طالبان تحت ادارهٔ حاجی مرجان یکی از فروشندگان مواد مخدر معروف طالبان در ولایت فراه آغاز کردند. این فروشندهٔ مشهور مواد مخدر به همراه چهار نفر از همراهانش بازداشت شد.»

وی گفت، ملا مرجان «بیش از ۴۰۰ کیلوگرام انواع مواد مخدر مختلف را در ذخیره گاه مصؤن جمع کرده بود، که توسط نیروهایی که این عملیات را انجام می دادند سوختانده شدند.»

در تصویر، یک افسر پولیس ویژهٔ افغان به تاریخ ۸ ثور، هنگام حمله به یک مرکز مواد مخدر طالبان در ولسوالی بکوای ولایت فراه نشان داده می شود. [قوماندانی امنیهٔ فراه]

در تصویر، یک افسر پولیس ویژهٔ افغان به تاریخ ۸ ثور، هنگام حمله به یک مرکز مواد مخدر طالبان در ولسوالی بکوای ولایت فراه نشان داده می شود. [قوماندانی امنیهٔ فراه]

محب گفت، اعضای گروه طالبان مواد مخدر را در پایگاه ملا مرجان تهیه کرده و آنها را برای تأمین مالی فعالیت های تروریستی این گروه می فروختند.

وی افزود، «طالبان به عنوان بخشی از فعالیت های خود در ولایت فراه تولید، پروسیس، قاچاق و فروش مواد مخدر را انجام می دهند. حکومت تصمیم گرفته است که ابتداءً منابع درآمد طالبان را از بین ببرد

در عملیات هوایی که به تاریخ ۷ ثور انجام شد، نیروهای هوایی افغان و ناتو ۷۶ دستگاه تجهیزات تولید و پروسیس مواد مخدر طالبان را در ولسوالی بالا بلوک در ولایت فراه تخریب کردند و تون ها مواد مخدر را به آتش کشیدند.

فروشندگان مواد مخدر طالبان

مقامات می گویند، طالبان هر سال پول زیاد را از قاچاق مواد مخدر را بدست می آورند و سپس از این پول برای تأمین بودجه برای مبارزه خشونت آمیز خود استفاده می کنند.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه گفت، «قاچاقچیان همین طالبان هستند و طالبان همین قاچاقچیان اند. فرماندهان ارشد طالبان بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر هستند.»

وی گفت، فرماندهان طالبان جنگویان خود را با پول بدست آمده از قاچاق مواد مخدر تغذیه می کنند.

قانع گفت، «طالبان مواد مخدر را به آن طرف مرز [به پاکستان] قاچاق می کنند و در آنجا اسلحه، مهمات و مواد منفجره را با پول خریداری می کنند و آنها را به افغانستان می آورند. فرماندهان طالبان به دلیل درآمد بدست آمده از قاچاق مواد مخدر، با سلاح های مدرن و پیشرفته مجهز شده اند.»

وی با افزودن اینکه حملات هوایی چندین بار این دستگاه ها را هدف گرفته است گفت، طالبان تعدادی از مراکز تهیه مواد مخدر در فراه، به ویژه در ولسوالی بکوا دارند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در مصاحبه ای گفت، «قاچاقچیان مواد مخدر و طالبان یکسان هستند و قشر تروریست ها و افراد فاسد هر دو از پول فراوان مواد مخدر بهره مند می شوند. قاچاق مواد مخدر غیرقانونی یکی از مشکلات جدی در افغانستان است و امیدوارم بتوانیم جلوی آن را بگیریم

وی افزود، قاچاقچیان مواد مخدر را از شمال کشور از طریق هرات به ولایات جنوبی منتقل می کنند و طالبان تعدادی از مناطق در هرات از جمله بخش های گلران، کشک کهنه، غوریان و شیندند را بر اثر این فعالیت ناامن ساخته اند.

«طالبان مواد مخدر را به ولسوالی بکوا در ولایت فراه و سایر مکانهایی که امکانات تولید و پروسیس هروئین در آنها وجود دارد حمل می کنند و مواد مخدر را از آن مکان ها به منطقهٔ بهرامچه در ولایت هلمند انتقال می دهند، و آنها را در همانجا توزیع می کنند.»

مواد مخدر برای سلاح و مواد منفجره

پول بدست آمده از فروش مواد مخدر غیرقانونی طالبان را قادر به خرید سلاح و مهمات می کند.

محمد هاشم اورتاق، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر، به تاریخ ۹ سرطان به خبرنگاران گفت، طالبان سالانه بیش از ۳۹ میلیارد افغانی (۵۰۰ میلیون دالر) از تولید، پروسیس، قاچاق و فروش مواد مخدر کسب می كنند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی در تلاش هستند تا از درآمد طالبان از قاچاق مواد مخدر جلوگیری کنند. نیروهای شجاع ما در عملیات زمینی و هوایی ۵۳ مراکز تولید و پروسیس مواد مخدر در ولسوالی بکوا ولایت فراه، را تخریب کردند.»

جواد عمید، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت هرات، در مصاحبه ای گفت، «طالبان دهاقین را در مناطق ناامن به کشت نمودن مواد مخدر [تریاک] مجبور می کنند. آنها از تولید مواد مخدر حمایت می كنند و مناطقی را بی ثبات می كنند تا راه را برای كشت مواد مخدر و قاچاق فراهم كنند.»

وی افزود، «اگر طالبان به پول های فراوان مواد مخدر دسترسی نداشتند، آنها قادر به ادامه فعالیت های خود نمی شدند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500