امنیت

پنتاگون: ایالات متحده از تبدیل شدن افغانستان به «پناهگاه» افراطیت، ممانعت می کند

ای اف پی

در تصویر، جنرال جوزف دانفورد (راست) رئیس ستاد مشترک ایالات متحده به همراه مارک اسپر، وزیر دفاع امریكا به تاریخ ۶ سنبله کنفرانس مطبوعاتی را در واشنگتن برگزار می كند. [جیم واتسن/ای اف پی]

در تصویر، جنرال جوزف دانفورد (راست) رئیس ستاد مشترک ایالات متحده به همراه مارک اسپر، وزیر دفاع امریكا به تاریخ ۶ سنبله کنفرانس مطبوعاتی را در واشنگتن برگزار می كند. [جیم واتسن/ای اف پی]

واشینگتن -- مقامات ارشد دفاعی امریكا روز چهارشنبه (۶ سنبله) گفتند كه طالبان باید اطمینان حاصل كنند كه افغانستان به پناهگاه افراط گرایان تبدیل نمی شود، چون به نظر می رسد مذاكرات صلح با این گروه جنگجوی نهائی می شود.

مارک اسپر وزیر دفاع، به خبرنگاران گفت، مذاكرات با طالبان در قطر باید تضمین كند كه افغانستان «دیگر پناهگاه امن برای تروریست ها نیست که به ایالات متحده حمله کنند.»

جائی برای تروریستان نیست

جنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک گفت، توافق برای خروج ۱۳۰۰۰ سرباز امریکایی از این کشور، پس از نزدیک به دو دهه جنگیدن، نباید بگذارند که القاعده، داعش و سایر سازمان های تروریستی مشخص شده توسط امریکا، فعالیت کنند.

دانفورد در حالیکه در کنار اسپر ایستاده بود گفت، «من همین حالا از کلمه "خروج" استفاده نمی کنم.

«ما می خواهیم مطمئن شویم که افغانستان پناهگاه نیست و ما سعی خواهیم کرد و تلاش می کنیم تا صلح و ثبات را در افغانستان به ارمغان بیاوریم.»

دانفورد تأکید کرد، روشن است که افغانستان به یک راه حل مذاکره نیاز دارد که نه تنها ایالات متحده بلکه دولت افغانستان نیز در آن سهم داشته باشد.

«من می بینم که هر توافقی که در انتظار باشد کاری است که ما با مردم افغان انجام می دهیم، نه اینکه آنها را قربانی سازیم.»

وی گفت، «من فکر می کنم توافق نامه ای که می تواند گفتگوی بین الافغانی را آغاز کند، و به طور بالقوه منجر به کاهش خشونت در رابطه با شورش شود، امری است که ارزش تلاش کردن را دارد.»

'«ما ثبات می خواهیم'

وی گفت، «من فکر می کنم هرکدام از ما که در آنجا خدمت کرده ایم، مدتهاست که می دانیم آنچه مورد نیاز است، یک توافق صلح مذاکره شده است.»

«ما برای مردم افغانستان ثبات می خواهیم.»

وی گفت، هر توافق نامه "مبتنی بر شرایط" خواهد بود. و افزود که این قبل از وقت است که در مورد «چگونگی حضور ما در افغانستان برای مبارزه علیه تروریزم»، صحبت کنیم.

«رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای من کاملاً روشن کرده اند که با پیشرفت این روند، ما اطمینان می دهیم که اهداف ضد تروریستی ما مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من امریكا را ندیده ام، اما از آن به خاطر حمایت آن به همراه جامعه بین المللی در بازسازی اردوی ملی افغانستان، پولیس ملی، امنیت ملی [استخبارات] و به ویژه نیروهای ویژه و نیروهای كوماندو برای كشور ما، تشكر می كنم زیرا توسط ملیشه هاي افغان [گروه های جهادی] که توسط پاکستانی ها تعیین شده بودند، تمام نظام افغانستان نابود شده بود. نکته دوم این است که، من می خواهم به امریکایی ها هشدار بدهم که در مذاکرات قطر تسلیم خواسته های پاکستان نشوند، وگرنه این باعث شرم تاریخی برای یک ابرقدرت مانند امریکا خواهد شد که آن را در صد سال جبران کرده نمی تواند. پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی، بینظیر بوتو در بیانیه ای در عربستان سعودی اظهار داشت که این پاکستان بود که اتحاد جماهیر شوروی را شکست داد. اگر امريكا بخواهد، مي تواند در ۲۴ ساعت پاكستان را وادار كند كه طالبان را از هبت الله گرفته تا كمترين عضو طالبان به افغانستان و امريكا تسليم کند. امریکا قرار نیست به پاکستان باج بدهد، اما مسؤلیت همه جهان از جمله پاکستان است که از نابودی در کشورهایشان جلوگیری کند، در غیر این صورت، همانطور که بوش گفت که آنها باید هوا را پاکسازی کنند یا در کنار تروریست ها یا با جامعه جهانی بایستند و برای عواقب انتظار کنند.

پاسخ

به هیچ وجه. این فقط تبلیغ است و مردم افغان را گمراه می کند. اکنون امریکا کار خود را روی یک پالیسی جدید آغاز کرده است. آنها می خواهند گروه جدیدی تشکیل دهند و جنگ را آغاز کنند زیرا این همان چیزی است که تاریخ آنرا ثابت کرده است. به عنوان مثال، آنها طالبان را ایجاد کردند [ممکن است به معنای مجاهدین باشد] علیه دکتر نجیب الله، طالبان علیه مجاهدین، دولت فعلی افغانستان علیه طالبان، و اکنون آنها علیه هر دوی آنها داعش می آفریند و این پروژه آنهاست. تا زمانیکه امریکا کشور جایگزین دیگری برای افغانستان پیدا نکند، این امریکای تروریست جنگ خود را در افغانستان ادامه خواهد داد. از طرف دیگر، پناهگاه های امن تروریست ها، مخفیگاه ها، مراکز آموزشی در پاکستان تروریست موقعیت دارند. امريكا و ساير كشورهای حمايتی به خوبی می دانند، اما هنوز هم در پاكستان تروريست آموزش مي گيرند و سپس برای جنگ به افغانستان می آيند. نمونهٔ خوب اسامه است. کجا کشته شد؟ کجا کشته شد ملا عمر؟ کجا کشته شد ملا منصور؟ و شبکه حقانی کجاست؟ من فکر می کنم اسامه کشته نشده است، وی در نیویارک تجارت خود را ادامه می دهد و در آنجا به مقامات امریکایی در ادامه جنگ کمک می کند. خلاصه اینکه، امریکا این جنگ را آغاز کرده است و آنها این روند را ادامه می دهند. تروریست ها در پاکستان حضور دارند، در حالیکه جنگ در افغانستان است. چه منطقی این را خواهد پذیرفت؟ سلام تایمز، مقالات شما بهتر شده است، اما شما باید به تجدیدهای خویش افزایش دهید و از آن حمایت مالی کنید تا به همه برسد و طرفداران شما بیشتر شوند.

پاسخ